Ingen Red Bull-caps for Dennis Hauger lenger, som nå er «fri og uavhengig», både på og utenfor Formel 2-cockpiten.
Ingen Red Bull-caps for Dennis Hauger lenger, som nå er «fri og uavhengig», både på og utenfor Formel 2-cockpiten.

Slik er Dennis sin nye hverdag uten Red Bull i ryggen

For første gang i formelbilkarrieren vil Dennis Hauger «stå mer på egne bein». Og i sosiale medier viser han flere sider ved livet sitt enn tidligere.

Publisert

FORMEL 2: Nå starter sesongoppkjøringen til årets Formel 2-sesong for fullt. Ekstra spenning er det knyttet til de helt nye bilene, som førerne fikk en ørliten innkjøring med i Barcelona for noen uker tilbake - hvor de fikk et lite førsteinntrykk uten noe mer enn det.

FORMEL 2: Nå starter sesongoppkjøringen til årets Formel 2-sesong for fullt. Ekstra spenning er det knyttet til de helt nye bilene, som førerne fikk en ørliten innkjøring med i Barcelona for noen uker tilbake - hvor de fikk et lite førsteinntrykk uten noe mer enn det.

Søndag begynner første testdag i Bahrain, av totalt tre, som de får før sesongstart på samme bane i månedsskiftet februar-mars. Etter disse tre dagene vil vi muligens kunne se andre styrkeforhold mellom utøvere og team, og ikke minst hvem som knekker koden på de nye Formel 2-bilene med ekstremt lite testing og grunnlag.

Parallelt med fokuset på ny sesong og ny bil, så er omstendighetene rundt Norges håp Dennis Hauger også annerledes, som fortsetter i MP Motorsport med finansiering kun fra egne sponsorer, og ikke fra noe juniorakademt. Etter at han og Red Bull skilte lag etter fjorårssesongen, så står nå 20-åringen fra Aurskog «friere» enn tidligere. Ulempen er naturlig nok at han ikke har et apparat direkte linket til Formel 1 knyttet mot seg, mens hans egne støttespillere har fokusert på at et medfører også mange fordeler ved å være fri og uavhengig, så fremt man da er i stand til å fikse budsjett uten en stall som eksempelvis Red Bull i ryggen.

Og denne vinteren har også Dennis Hauger fortsatt å fôre fans og tilhengere med et helt annen innblikk i sosiale medier, og soleklart mer enn hva man har fått inntrykk av tidligere - primært via såkalte «storyer» på Instagram og Snapchat som forsvinner etter et døgn. Vi måtte sjekke med 20-åringen om dette har en sammenheng med Red Bull-exiten.

– Red Bull har jo hatt en mening om mye forskjellig. Men til syvende og sist, så gjør jeg mye av det jeg jeg gjør nå fordi jeg selv ønsker å vise det, sier Hauger, som viser i større grad alt fra lufteturer med hund, til hverdagshandling, simulatorkjøring på hjemmebane - og ikke minst all fysisk trening han legger ned.

Ville avkrefte rykter

For ifølge ham selv virker det nesten som fansen begynte å lure på om han begynte å ligge på latsiden etter at 2023-sesongen var over.

– Ja, det er treningsinnhold så å si hver dag, mest for å vise at jeg gjør det som må til. I fjor og tidligere og sånn så ble det rykter om ditt og datt, fordi jeg ikke la ut ting hver dag, og da tror folk at jeg ikke trener, og så videre. Jeg føler i alle fall det er blitt litt sånn, så det er bare for å vise min hverdag og gi et litt mer innblikk av at jeg gjør det jeg skal. Og når man gir innblikk på nærere hold, så må man også vise andre ting utenfor. Så ja, jeg har sluppet meg mye mer fri på disse tingene, sier Hauger.

Selv om han ikke lenger er bondefanget av en streng Red Bull-kontrakt, så anerkjenner han hvilke retningslinjer han måtte forholde seg tidligere. Blant annet inneholdt det visse begrensninger i aktiviteter utenom bilsporten som kunne medføre en slags risiko.

Dette er han ikke lenger bundet opp til, men det betyr likevel ikke han har har sluppet seg helt løs.

– Det var visse ting i kontrakten man ikke fikk lov til å gjøre, men jeg hadde ikke gjort så mye av det uansett på grunn av risiko og sånne ting. Men et er kult å vise litt andre sider, selvfølgelig. Å komme litt ut av skallet, på en måte, og vise en litt ny side og holde folk litt mer oppdatert på hvor hardt man jobber.

Ladet opp med isdrifting

Likevel har fansen også fått en god dose bilrelatert innhold fra Hauger denne vinteren. Han har blant annet deltatt i flere simulatorløp, blant annet i regi av Max Verstappen, hvor det har vært lagt ned viktige timer med trening og forberedelser.

I tillegg har han også vist fram ukjente ferdigheter med sladding bak rattet etter et lengre opphold på Gol og Tisleifjorden som er viden kjent for at folk kan slippe seg løs på isen med bil. Og der var han i selskap med andre kjente bilsportnavn i hans generasjon som han har som nære kompiser, blant annet Marcus Påverud, Emil Heyerdahl og Theodor Olsen.

– Vi er en ganske stor vennegjeng, og noen hadde med seg biler da var vi oppe på Pers Hotell. De er jo en tidligere sponsor som vi har et vært vennskap med, så vi har en årlig greie der oppe. Det er godt å dra dit å koble av, kjøre ute på isen og ha det gøy med bil. Så det er ikke noe stress, og bare å kose seg og kjøre litt tandem. Dette var første gang jeg prøvde å drifte i tandem på denne måten. Har jo kjørt litt på isen før, men ikke på denne måten med drifting, slår Hauger fast.

Powered by Labrador CMS