Dennis Hauger, her fra julelunsjen hos Porsche Center Son i desember.
Dennis Hauger, her fra julelunsjen hos Porsche Center Son i desember.

Dennis forandrer «mindset» etter å ha testet den nye Formel 2-bilen

– Det kommer aldri til å bli en helt perfekt bil. Så det er jeg som må jobbe meg rundt eventuelle problemer.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 2: Det sier Dennis Hauger til Parc Fermé, to uker før den første - og eneste - offisielle testen som Formel 2-førerne har med den sprett nye Formel 2-bilen som er introdusert denne sesongen.

FORMEL 2: Det sier Dennis Hauger til Parc Fermé, to uker før den første - og eneste - offisielle testen som Formel 2-førerne har med den sprett nye Formel 2-bilen som er introdusert denne sesongen.

For en drøy uke siden var han i Barcelona for en innkjøring av den nye bilen, men dette var nettopp det - en innkjøring - og det var lite annet utbytte å få utover et førsteinntrykk av bilen. Men Dennis tar likevel bladet fra munnen om hvordan denne opplevelsen var.

– Det aerodynamiske var den største forskjellen, i høyhastighetssvinger og sånt. Så er det mekaniske på bilen er ganske likt som det var i fjor. I lavhastighetssvigner er det ikke så annerledes. Vi kjørte bare på harde dekk gjennom hele dagen, så vi fikk ingen kjenning på softdekkene. Jeg tipper det blir veldig mye raskere tider på softdekk, siden «aeroen» var litt bedre. Når vi får enda mer grep så vil det utgjøre enda større effekt, svarer Dennis på vårt første spørsmål om førsteinntrykket av bilen.

Kjøre rundt problemene

De to siste sesongene har nordmannen slitt med å tilpasse seg Formel 2-bilen, og det har vært tydelig at kjøreegenskapene til fjorårets Formel 2-bil ikke har harmonert med Dennis sin foretrukne kjørestil.

Basert på førsteinntrykket er ikke den nye bilen noen enorm revolusjon fra fjoråret. Likevel velger Dennis å ordlegge seg på en måte som gjør at han bør takle overgangen til ny bil fint, og at det er mer opp til han selv å tilpasse seg bilen mer enn at han skal bruke energi på å få bilen tilpasset sin forestrukne kjørestil.

– Jeg har et «mindset» i år på at uansett hvordan følelsen er til første løp, så skal jeg jobbe meg utifra det, og jobbe meg rundt eventuelle problemer. Min tanke er at bilen aldri vil være optimal, men at jeg må jobbe meg rundt det for at jeg skal være der oppe. På testen i Abu Dhabi på slutten i fjor prøvde jeg en del av mine ting og fant ut hvordan jeg kunne jobbe meg mer rundt bilen på min egen måte. Så jeg fikk mer svar på hva jeg trenger for å være raskere, sier 20-åringen.

Ingen simulatorverdi

Årets biler får ikke servostyring, slik det først ble skissert. Det kommer tidligst i 2026, tror Hauger. Det er også begrensede simulatorverdi å hente på de nye bilene ettersom teamene av naturlige årsaker ikke har hentet inn nok data til å utvikle en god nok og reell programvare. Så både førere og team går inn i en vært kritisk fase framover, som egentlig kan slå alle veier for alle parter.

– Generelt blir det superviktig å få ting til å stemme å test, for å finne ut så mye som mulig. Testen vi gjør nå blir avgjørende for sesongen for å få til et så godt oppsett som mulig. Et Formel 1-team bruker hundrevis av millioner på å utvikle en simulator optimalt. Det sier seg selv at et Formel 2-team ikke har de mulighetene, slår han fast.

Powered by Labrador CMS