Valter Jensen har hatt en vesentlig mer sentral brikke med i spillet bak Petter Solbergs internasjonale gjennombrudd enn hva de aller fleste kanskje vet. Og dette minnes Petter selv om nå i kjølvannet av nyheten om Jensens nylige bortgang.

Valter Chr. Jensen 1949-2025:

Slik minnes Petter Solberg støtten som hjalp han til Rally-VM

Valter Chr. Jensen satte dype spor i norsk rallysport. Men han hadde også en svært sentral finger med i spillet for at Petter Solberg fikk sitt internasjonale gjennombrudd. 

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Fredag 16. mai døde rallylegenden Valter Chr. Jensen, 76 år gammel. Helt til det siste var han en markant skikkelse både i norsk og europeisk rallysport, der han var mangeårig rekordholder av NM-titler i rally, før han de siste årene også innkasserte intet mindre enn seks EM-gull i historisk rally.

RALLY: Fredag 16. mai døde rallylegenden Valter Chr. Jensen, 76 år gammel. Helt til det siste var han en markant skikkelse både i norsk og europeisk rallysport, der han var mangeårig rekordholder av NM-titler i rally, før han de siste årene også innkasserte intet mindre enn seks EM-gull i historisk rally.

– Valter var den store stjerna før i tiden. Vi hadde jo alle disse gamle videofilmene, og han var kjent der gjennom alle tider, minnes Petter Solberg overfor Parc Fermé.

Jensen har satt dype spor etter seg i rallysporten i Norge. Men ikke bare med egen CV. For selv om han gjorde stor suksess i næringslivet, så var Jensen likevel en nøktern mann foruten å sørge for å ha eget utstyr i orden da han selv var aktiv utøver.

– Han hadde alltid fine biler, han var perfeksjonist og en gentlemen. Han var en businessmann, han sørget alltid for å ha de nyeste bilene og var langt framme da han holdt på, forteller Solberg.

Sponset Libanon-turen

Selv var ikke Jensen kanskje den største sponsoren utover at han driftet sin egen satsing med en solid samling av potente rallybiler. Men noen unntak er det. Og en av de mest kjente historiene rundt Petter Solberg er fra Rally Libanon i 1998, der han konkurrerte mot blant annet nåværende FIA-president Mohamed Ben Sulayem.

Solberg gjorde stort inntrykk i sin Toyota Celica GT4 i dette løpet, selv om en punktering spolerte for et suverent resultat. Nordmannen ble en yndling der nede, samtidig som han ble fanget opp av M-Sport-radaren - ettersom Sulayem var en bunnsolid og trofast kunde av Malcolm Wilson og ko med sin Ford Escort WRC han herjet i midtøsten med.

Denne deltakelsen hadde dog ikke skjedd uten Valter Jensen.

– Det nærmeste for meg med Valter er fra da han sponset meg for å kjøre Rally Libanon. Det var aldri lett å få spons, og han var en forsiktig fyr, men han stod bak og hjalp til slik at det ble ordnet, sier Petter.

Løpet skulle som nevnt bli Petter Solbergs internasjonale gjennombrudd. Men skulle han få en fabrikkontrakt med M-Sport så måtte han bevise sine saker hos dem, med en test i en Ford Escort WRC.

Dette er bilen som gjorde Petter Solberg godt forberedt til å imponerede M-Sport, ved at Valter Jensen lot den norske unggutten i 1998 få teste hans nymoderne Ford Escort WRC. Noen måneder senere var Petter Solbergs første internasjonale kontrakt i boks.

Aldri kjørt sekvensiell girkasse

En nymoderne WRC-bil fra et relativt nytt og ferskt internasjonalt reglement, med høyteknologiske innretninger som blant annet sekvensiell girkasse. Noe Petter aldri hadde kjørt med før.

Men som nevnt - Jensen hadde alltid det nyeste og mest moderne utstyret. I Norge stod det en Escort WRC i hans eie. Igjen stilte Valter opp for det som skulle blir den kommende store stjerna i Norge.

– Da jeg skulle på test med Ford den gangen, og konkurrere mot mange andre i verden, så spurte jeg om å få låne Escorten hans, ettersom det var det vi skulle teste med hos Ford. Jeg hadde aldri kjørt en slik bil før, og jeg hadde aldri kjørt med sekvensiell girkasse. Så vi testet her i Norge, og jeg fikk lært meg bilen. Og sekvensiell girkasse.

– Han har stilt opp veldig bra for meg med å få kjørt mer, og i tillegg at han «preppet» meg for at jeg skulle få denne sjansen med Ford, for å være best mulig forberedt til å få den kontrakten. Så dette hjalp noe voldsomt. Og dette snakket han om nå bare for noen uker siden, rundt det at han var med meg og følte seg stolt over det. Så det betydde nok mye for han også, oppsummerer Petter som sitt sterkeste mine med ett av norsk rallysports største profiler over mange tiår.

Powered by Labrador CMS