Andreas Mikkelsen.
Andreas Mikkelsen.

Slik reflekterer Andreas over comebacket sitt blant VM-eliten

Han skjemmes ikke over at han var et hav bak de beste, men neste VM-runde skal ikke lenger være noen innkjøring for Andreas Mikkelsen.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: – Jeg hadde ingen forventninger til Monte-Carlo. Men når vi kommer til Kroatia, da må jeg begynne å prestere. Så det var uaktuelt å krasje i Monte-Carlo, for så å komme til Kroatia og lære seg bilen. Min oppgave var å bygge sten for sten, og det var en klar oppgave fra teamet også, sier Andreas Mikkelsen til Parc Fermé.

RALLY: – Jeg hadde ingen forventninger til Monte-Carlo. Men når vi kommer til Kroatia, da må jeg begynne å prestere. Så det var uaktuelt å krasje i Monte-Carlo, for så å komme til Kroatia og lære seg bilen. Min oppgave var å bygge sten for sten, og det var en klar oppgave fra teamet også, sier Andreas Mikkelsen til Parc Fermé.

Han har akkurat komme seg hjem og rukket å reflektere litt over sitt første løp i toppklassen i Rally-VM på over fire år. Mange norske hadde nok håpet å se en positiv overraskelse fra 34-åringen fra Oslo sammen med kartleser Torstein Eriksen, men i stedet ble det jevnt over tider i halen av Rally1-rekken.

Dette var utfordringene

Når Mikkelsen ser tilbake på sine forutsetninger, så tenker han at det er helt OK. Det var mye som var nytt for ham, også fra kun den ene testen han fikk før sesongstart. Han skjønte at aerodynamikken ble annerledes å håndtere igjen, og at han selv ikke var trygg på tilbakemeldingen fra «isnote»-mannskapet sitt som ikke fikk rapportert like korrekte forhold, ifølge ham selv.

– Det med hybriden og sånt, det er ikke der det egentlig ligger. At det går ekstra fort er helt greit. Det som virkelig tar tid er å utnytte downforcen man lager i høy fart. I mitt mode har jeg de siste fire årene bygd opp et annet muskelminne, så det å komme inn i 150 kilometer i timen i en treersving blir helt annerledes med både bremsepunkter og hvor man skal kjøre. Så det er nok det som tar mest tid; å skjønne hvor mye grep du har og hvor fort du kan ta ting i høy fart, innrømmer Mikkelsen.

Andreas Mikkelsen og Torstein Eriksen gjennom klassiske fjelletapper i Sør-Frankrike som utgjorde sin del av Rally Monte-Carlo.
Andreas Mikkelsen og Torstein Eriksen gjennom klassiske fjelletapper i Sør-Frankrike som utgjorde sin del av Rally Monte-Carlo.

Situasjonen med notemannskapet sitt forklarer han slik:

– De ofrer på en måte vår bil for å gi riktig informasjon til Tänak og Neuville på første gjennomkjøring, sier Mikkelsen, og forklarer at hans mannskap for sikkerhetsnoter ble sendt ut først, og med det ikke kunne rapportere like forhold.

– Så jeg hadde ingen informasjon hvor det var is og sånne ting. Det er ikke Bernt (Kollevold, fører av notemannskap) sin skyld, altså. For det endrer seg såpass mye fra han har vært igjennom. Og da er det ekstrem risiko å begynne å gasse i tillegg. Så jeg måtte ta det ekstremt pent for å komme gjennom, også prøvde jeg å kjøre på litt mer andre passet, forklarer han.

Over sekundet på kilometeren

Han beroliger norske rallyfans med at han fikk de svarene han trengte og at han er fornøyd med progresjonen. Power Stage ble avsluttet med en hastighetsforskjell på 0,38 sekunder per kilometer til etappevinner og teamkollega, Thierry Neuville, hvor han til sammenlikning ellers lå jevnt 1 til 1,5 sekund på kilometeren bak - noe som i VM-sammenheng er et godt stykke.

I mål endte han totalt 5,5 minutter bak Neuville, som innebærer en drøy sekund på kilometeren bak totalt sett for hele helgen.

– Når jeg ser på det sånn, så er ikke prestasjonen sånn aller verst. Så jeg føler meg veldig klar når vi kommer til Kroatia. Med de kilometerne vi høstet nå, og med erfaringen fra denne helgen, så skal jeg klare å henge med og kjempe ganske nære fronten, poengterer Mikkelsen.

Powered by Labrador CMS