Nå starter snart sesongen for Emil Gjerdrum, og det med ny bil og nytt mesterskap.

Emil (18) tar nye steg mot DTM:

Slik skal han komme inn i varmen hos Lamborghini

Emil Gjerdrum håper å følge i teameierens fotspor til en tilværelse i DTM.

Publisert Sist oppdatert

RACING: Emil Gjerdrum er en av flere talentfulle norske racerførere som har stormet inn i GT-racingen de siste årene. Etter to år i GT4 hopper 18-åringen nå opp til GT3 i mesterskapet GT Masters, som den yngste på griden. 

RACING: Emil Gjerdrum er en av flere talentfulle norske racerførere som har stormet inn i GT-racingen de siste årene. Etter to år i GT4 hopper 18-åringen nå opp til GT3 i mesterskapet GT Masters, som den yngste på griden. 

Det var lenge aktuelt å heller hoppe over til langdistanseløpene i GT World Challenge, men til slutt falt valget ned på å bli værende i DTM-sirkuset. 

Dette er bilen Emil Gjerdrum skal kjøre kommende sesong for Engstler Motorsport.

– Jeg har jo vært i DTM-paddocken i to år nå, så GT Masters har jeg alltid sett litt opp til. DTM er målet, og da er det her ting skjer. Jeg hadde egentlig tenkt til å kjøre langdistanse i GT World Challenge, men vi landet på at GT Masters er bedre som en del av DTM-pakka og at jeg kan holde meg til sprintformatet, forteller Gjerdrum til Parc Fermé.

GT Masters er på et vis så nærme du kommer DTM uten å være der. I tillegg til å kjøre under samme arrangementer er også mye av det tekniske likt. 

– Det er samme biler, samme dekk, samme «Balance of Performance» og samme helger som DTM, så vi kan sammenligne oss med de aller beste, slår han fast. 

En fordel med GT Masters er også programmet «Road to DTM». Førere under 25 år får plusspoeng basert på kvalifserring og løp, og minuspoeng basert på eventuelle straffer. Vinneren av konkurransen mottar millionstøtte for å kunne kjøre DTM. 

Fabrikk-drømmen

Gjerdrum kan ikke lene seg på Lamborghini-støtte enda.

Samtidig hopper Gjerdrum nå over fra å kjøre en Mercedes til å kjøre en Lamborghini, og Gjerdrum skal kjøre i teamet til Luca Engstler. Han er fabrikkfører for Lamborghini, og kjører selv i DTM og GT World Challenge. 

– Det er en veldig direkte kontakt med Lamborghini, og de følger jo med litt ekstra på grunn av han. Så det blir forhåpentligvis en kortere vei til målet om å bli fabrikkfører. I tillegg har Lamborghini byttet ut hele administrasjonen i forkant av denne sesongen, så det er litt blanke ark, forteller Gjerdrum. 

Emil er ikke en del av noe offisielt Lamborghini-program, men håpet er at veien inn i varmen ikke skal være så lang hos italienerne. 

– Det spørs jo hvor bra jeg gjør det i år. Vi er jo i dialog med Lamborghini så jeg håper jo på å bli juniorfører der neste år med noe finansiell støtte. Også er målet og planen at om alt går bra at det er mulig å bli fabrikkjører i 2027 eller 2028, rundt der. Men jeg er fortsatt veldig ung, og det er ingen fabrikkførere som er 18 år på en måte, så det gjør det vanskelig å sammenligne. 

Kan kjempe i toppen

18-åringen skal kjøre i PRO/AM-klassen der hans makker Jonas Karklys betaler den største delen av regninga. 

GT Masters Lauzitzring
Lørdag 24. mai
Kvalifisering 108:30
Løp 114:10
Søndag 25. mai
Kvalifisering 210:30
Løp 215:10
Få full oversikt på Helgeplanleggeren her!

Likevel er ikke det en unnskyldning for å ikke kjempe mot de beste. I GT Masters får nemlig PRO/AM-bilene en 15 sekunders fordel i pitstoppene, noe som skal gjøre det så rettferdig som mulig. 

– Siden vi kjører PRO/AM får vi 15 sekunders fordel i pitstoppet for å kompensere for en AM-fører. Det betyr at man faktisk kan kjempe om en sammenlagttittel uten å bli svekket for mye av en litt tregere fører. Om jeg i tillegg kan hjelpe han med å bli så rask som mulig kan de 15 sekundene plutselig bikke over til å bli en fordel, sier Gjerdrum. 

Formatet innebærer at man kjører en kvalifisering hver, og at man deler på godene i løpene. Sesongen starter kommende helg på Lausitzring. Se alle tider i vår helgeplanlegger!

Powered by Labrador CMS