Simen Olsen rundet av med årsbeste i Ling Beach.

Slik skal Simen Olsen slå tilbake i Formula Drift

Han avsluttet med årets beste resultat, men ambisjonene er langt høyere enn som så. Slik skal Simen Olsen kjempe seg tilbake til tetkampen i Formula Drift.

Publisert

DRIFTING: Sesongen er på hell i de aller fleste grener, og nå er også driftingen satt på pause for denne gang. 

DRIFTING: Sesongen er på hell i de aller fleste grener, og nå er også driftingen satt på pause for denne gang. 

Utover miljøet her hjemme markerer nordmenn seg stadig internasjonalt. I europeiske Drift Masters har flere nordmenn vist seg frem denne sesongen, mens vi i USA har Fredric Aasbø og Simen Olsen som velkjente profiler i Formula Drift. 

Sist helg ble sesongen avsluttet i Long Beach, hvor begge de norske nådde frem til topp 8. 

– Løpet gikk jo sånn sett greit, det var jo det beste resultatet vi har hatt denne sesongen. Det er kanskje litt beklagelig, jeg skulle selvfølgelig helst ha ønsket at vi lå litt lenger opp i toppsjiktet, men vi gjorde det hvertfall bedre enn i de syv andre løpene så sånn sett er jeg godt fornøyd, forteller Simen Olsen til Parc Fermé. 

Ny utfordring

En del av den norske gjengen på plass, her med besøk fra Fredric Aasbø.

For første gang ble sesongen i år både startet og avsluttet i Long Beach, og nå var det en helt ny bane som ventet førerne. 

– Vi har jo kjørt en del på simulator for å forberede oss så godt vi klarte, men så ble den endret noen ganger. Jeg syns endringene var til det bedre, men da blir det litt sånn at du tar notrtarkene og kaster de i været. Da er det å omstille seg der og da, og det syns jeg vi klarte greit, sier Olsen. 

Gledelig for både Olsen og Aasbø var en betydelig norsk representasjon på tribunen. 

– Norge ble godt representert på tribunen der nede på «Langstranda», så det var veldig gøy å se. Det gjør inntrykk å se så mange nordmenn som er der for å heie på både meg og Fredric. Det er veldig stas, slår han fast. 

På egne bein

Selv om topp 8 var en gledelig opptur på slutten av sesongen er ambisjonene langt høyere enn som så. For to år siden rullet Olsen inn i finaleløpet med muligheten til å vinne hele mesterskapet, og det er i det absolutte toppsjiktet han ønsker å være posisjonert. 

Da er det skummelt å forlate toppteamet Feal Suspension til fordel for en privat satsing, men Olsen tror det kan være hans vei til toppen. Det har dog medført en krevende sesong med prøving og feiling. 

– Når vi valgte å forlate Feal Suspension tok vi i bruk Supraen igjen som jeg har kjørt tidligere, men vi bygget om store deler av bilen og med nytt team uten noe særlig erfaring med den bilen på bane så har det på en måte vært en testsesong. Vi må finne grunnoppsettet, for det hadde vi ikke i april. Det blir prøving og feiling, og vi visste at det kom til å bli tøft, forklarer han. 

Hverdagen er nemlig en helt annen, selv om han er en del av samme sirkus i en god bil. Nå sitter Simen med et langt større ansvar, og det er mer å tenke på enn å kjøre «lead» og «chase» best mulig. 

– I Feal Suspension leide jeg meg inn i teamet, også har de stått ansvarlig for alt. Det er i prinsippet et «arrive and drive»-program hvor du egentlig bare møter opp med hjelm og kjøredress, også kommer du til dekket bord. Med eget team er du mer med på alt med planlegging og jeg må sørge for at teamet har alt de trenger for å utføre sin jobb. Det er veldig mye mer ansvar, og det tynger jo det også. Det har absolutt vært mer jobb i år enn de to forrige sesongene. 

Å kjøre med en privat satsing medfører en etterlengtet frihet, men den friheten har absolutt sin pris. 

– Det er et litt sånn elsk-hat-forhold, for du kan bestemme mer rundt hvem du vil jobbe med, hvilke produkter du ønsker å representere og hvilke deler du ønsker å bruke selv. Det er litt friere, men igjen står du mer ansvarlig for å sørge for organisering, flybiletter, opphold, dekk per event og bestilling av alt mulig. Du er mer involvert i alt i tillegg til hovedrollen som så klart er å kjøre bilen. 

Skal slå tilbake

Simen Olsen ruller raskt fra en sesong til en annen.

Etter intervjuet med Parc Fermé bærer det ut i ørken med morsomme kjøretøy og norske venner på slep, slik man på tradisjonelt vis skal avslutte den amerikanske drifting-sesongen, men samtidig er forberedelsene for 2026 allerede i gang. 

– Fokuset rettes mot å bygge opp budsjettet og snakke med partner frem mot vintersesongen hvor iskjøringen kommer igjen så lenge vi får god vinter i Norge, også ser vi jo på muligheten til å reise til andre steder også. Jeg har snakket med Jack og Conor Shanahan som er gode venner av meg om å ta en uke i Irland og ta det som en treningsleir oss imellom, forteller Olsen. 

– Det finnes verre treningsleire å dra på tror jeg..

– Det tror jeg også! Det hadde vært gøy om vi får til det, og kanskje de kommer over og kjører litt på isen med oss.

Samtidig skal det legges ned tid i å se nøye tilbake på sesongen som har vært, og finne ut av hva som har manglet i de ulike situasjonene. 

– Vi vil gå litt gjennom runde for runde som har vært i år. Hva var det som ikke fungerte bra på Long Beach i april? Hva kan vi prøve ut i simulatoren derfra? Rett og slett å finne ut av hva vi kan gjøre bedre. Var det bilen, meg eller begge deler som ikke stemte? Eller ble vi rett og slett bare frakjørt?

– Det høres jo ut som en bra plan for å slå tilbake?

– Ja, men den må jo gjennomføres også! Alle sier det er en lang offseason, men jeg føler den bare blir kortere og korter hvert år jeg, avslutter Olsen. 

Powered by Labrador CMS