Helgedalen er en klassisk etappe fra Lygnasprinten og Rally Hadeland, og blir nå hovedattraksjonen under Lygnasætersprinten i romjula. Her illustrert ved Eyvind Brynildsen under Lygnasprinten i 2021.
Helgedalen er en klassisk etappe fra Lygnasprinten og Rally Hadeland, og blir nå hovedattraksjonen under Lygnasætersprinten i romjula. Her illustrert ved Eyvind Brynildsen under Lygnasprinten i 2021.

Tjuvstarter rallysesongen med raske påmeldinger og ventelister

Mye tyder på at mange er gira på å kjøre rally igjen, skal vi tro startlistene til det nye romjulsløpet på Hadeland.

Publisert

RALLY: Normalt er det Elverum som har hatt tradisjonen ved å arrangere rallyløp i romjula, men i 2023 er det Lygnasætersprinten som tar over denne stafettpinnen. Området hvor løpet kjøres har gode tradisjoner i norsk rallysport over mange tiår, med base på Lygnasæter og med den kjente test- og løpsveien Helgedalen på hovedprogrammet.

RALLY: Normalt er det Elverum som har hatt tradisjonen ved å arrangere rallyløp i romjula, men i 2023 er det Lygnasætersprinten som tar over denne stafettpinnen. Området hvor løpet kjøres har gode tradisjoner i norsk rallysport over mange tiår, med base på Lygnasæter og med den kjente test- og løpsveien Helgedalen på hovedprogrammet.

Denne etappen skal kjøres totalt fire ganger, to ganger hver vei, med en innlagt pause midt på dagen. Det blir også et realt kort sprintformat med gjennomkjøring på morgenen før løpet starter i lunsjtider, torsdag 28. desember - eller fjerde juledag om du vil.

Sprintrallyløp har også vært relativt populære i omfang i norsk rallysport i mange år, og også de siste årene, selv om løpene ikke har noen større status utover norgescup innenfor C-førere i nasjonale klasser, samt Volvo Original. Lygnasætersprinten har ingen formell status overhodet, men ifølge startlistene har ikke dette noe å si for at folk skal børste støvet, eventuelt snøen, av bilene sine mens man lader opp til ribbe, pinnekjøtt, julegaver og Flåklypa Grand Prix.

I tilleggsreglene var arrangør NMK Hadeland klar på et makstak på 60 deltakere, og raskt bikket de denne terskelen - hvilket betyr at de nå opererer med ventelister dersom noen trekker seg.

Startlisten finner du her, men i korte trekk er klassefordelingen slik:

R5/Rally2 (kl 2): 3 biler
R2/Rally4 (kl 5): 7 biler
Eldre 4WD (kl 13): 9 biler
Eldre 2WD (kl 10-12): 20 biler
Historisk (kl 15): 11 biler
Volvo Original (kl 17): 8 biler
B-Zero (kl 18): 1 bil
Debutant (kl 19): 4 biler

Powered by Labrador CMS