B-Zero-bilene, her fra ett av langløpene deres Rudskogen.
B-Zero-bilene, her fra ett av langløpene deres Rudskogen.

Nå skal billigbilene fra baneracing brukes i rally

Rallyseksjonen gjør sitt første grep for å tilby en rimeligere inngangsbillett til rallyskogen.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: I takt med økte priser i samfunnet, som også har spredd seg til vitale elementer som startavgift og dekk, så har frafallet i rallysporten vært markant denne sesongen. Nå gjøres det grep for neste sesong, ved å innføre en ny klasse i rally.

RALLY: I takt med økte priser i samfunnet, som også har spredd seg til vitale elementer som startavgift og dekk, så har frafallet i rallysporten vært markant denne sesongen. Nå gjøres det grep for neste sesong, ved å innføre en ny klasse i rally.

Det er tuftet på B-Zero-reglementet i baneracing, som har vært en enorm suksess både i Norge og i andre europeiske land forøvrig. Serien er basert på tre mer eller mindre identiske bilvarianter av typen Citroën C1, Toyota Aygo eller Peugeot 107, og i Norge er det RPC Performance med Bård Bergsjø og Dan René Larsen i spissen som har vært den store pådriveren for racingklassen og rekruttert flere førere inn i disse bilene.

Arne Ingar Stulen, leder for rallyseksjonen.
Arne Ingar Stulen, leder for rallyseksjonen.

Prisene på bilene vil ligge godt innenfor skalaen av et femsifret beløp, og et driftbudsjett skal også være på tusenlappnivå litt ettersom hva slags løp og underlag man benytter seg av.

– Det handler om å gi et billigere tilbud og få sikret rekruttering, og få de som vil prøve seg i rally uten at det skal koste dem 200.000 kroner. Så får vi se om det er et marked for de enkle og billige bilene. Er det det, så blir dette fort en cup i framtiden, sier seksjonsleder Arne-Ingar Stulen til Parc Fermé.

13-tommers dekk

Temaet har vært diskutert i lengre tid, og var et naturlig tema under Bilsportkonferansen tidligere denne måneden. Nå tar de blåkopi fra racingregelverket, med minimale tilpasninger som primært handler om dekk.

– Det er jo knapt plass til trillebårhjul på disse bilene, så det blir 13-tommere på grus og snø, sier Stulen.

Hva et potensielt budsjett for en slik klasse vil ligge på ville ikke Stulen gi veldig konkrete estimater på, men uten uforutsette hendelser bør man kunne kjøre en hel delsesong på fire til seks dekk. Og han har en sterk anmodning til arrangørene.

– Det er viktig at arrangørene forsøkerå holde startavgiftene på disse bilene nede. Der burde de være flinkere til å differensiere, og vi skal ha dette på agendaen under en arrangørkonferanse nå. En B-Zero-utøver starter bakerst og får dårligst vei med dårligst bil, og der har startavgiften betraktelig mer å si enn for dem som kjører de dyreste og grommeste bilene, slår han fast.

Løp i romjulen

Sesongen tjuvstarter med en ny romjulssprint på Hadeland 28. desember, der den populære Helgedalen-etappen skal kjøres to ganger hver vei. Der vil den første muligheten være til å stille til start med en B-Zero-bil ettersom regelverket for 2024 også vil gjelde fra og med dette arrangementet.

Stulen har både håp og tro på at denne klassen kan bli en suksess, samtidig som seksjonen for alvor ser på Gruppe E-reglementet fra Sverige om hvordan dette kan innføres i Norge.

– Det er mange som har sitt signaler på at de syns dette er kult. Mange har lyst til å kjøpe en bil, ikke nødvendigvis for å kjøre sjøl, men for å leie ut, sier Stulen.

Powered by Labrador CMS