
Stenshorne til Parc Fermé etter Formel 2-nyheten:
– Vi får håpe at det blir det riktige valget
Kontrakten er signert, og Martinius Stenshorne skal videre til Formel 2 med et nytt team. Det skjer med større involvering enn før fra hovedpersonen selv.
FORMEL 2: Tirsdag kom bekreftelsen på at Martinius Stenshorne skal kjøre Formel 2 i 2026. 19-åringen kjører i år sin andre sesong i Formel 3, og er nå altså klar for å gå et steg nærmere Formel 1.
Parc Fermé kunne tidligere i sommer slå fast at det var Formel 2 Stenshorne og teamet rundt han jobbet for. Nå er kontrakten signert med et nytt team.
– Hvordan er det å ha det bekreftet?
– Ja det er greit nok. Jeg visste faktisk ikke at det skulle bli offentliggjort akkurat sånn som de gjorde det, men samme for meg egentlig, forteller Martinius Stenshorne til Parc Fermé.
Martinius ser frem til nye utfordringer med en ny bil.
– Det er som alt annet i racing. Det er morsomt å gå opp en klasse og kjøre noe som går litt fortere. Nå blir det litt mer marktrykk, litt større dekk, litt bedre bremser og alt er litt større og raskere. Det er alltid morsomt å ta et steg opp, så det ser jeg frem til.
Mer involvert

I Formel 3 har det vært flere høydepunkter, blant annet hovedløpsseieren i Østerrike denne sommeren, men det har også vært frustrerende løpshelger med en bil Stenshorne ikke har fått til å fungere optimalt. Hovedproblemet har vært at oppsettet gjør at bilen blir for understyrt, og Hokksund-gutten har ikke alltid klart å bli enige med ingeniøren og teamet om hvordan de skal gjøre det.
I valg av team i Formel 2 har Stenshorne nå vært mer involvert for å finne et team med en filosofi som passer hans egen.
– Det er som jeg sa når vi var i Ungarn at jeg er litt mer involvert nå enn det jeg var når vi valgte i Formel 3, forteller Stenshorne.
Selv om det ikke er offentliggjort hvilket team Stenshorne skal kjøre for enda er kontrakten altså signert. Foreløpig er det ikke avklart om han skal fortsette som McLaren-junior med tilhørende økonomisk støtte, men dette setter ikke en stopper for å ta steget opp.
I forkant har Stenshorne reist rundt til ulike team for å undersøke forholdene.
– Det har vært greit egentlig. Det har bare vært litt snakk med de forskjellige teamene for å høre litt hvordan de jobber og hvordan de liker å sette opp bilen, så skjønner man ganske fort hvilken retning de liker å gå. Så jeg syns det har vært greit, så vi får håpe at det blir det riktige valget, sier han.
Siste Formel 3-løp

Kommende helg er det duket for årets siste løpshelg i Formel 3, og følgelig karrierens siste Formel 3-løp for Martinius. Selv om det i den siste perioden har handlet mye om Formel 2 og veien videre har tilsynelatende det ikke påvirket ungguttens forberedelser all verden.
– Det har ikke vært et så stort problem egentlig, for til syvende og sist så er det ikke jeg som gjør all jobben. Jeg sier bare min mening, så jeg kan fortsatt fokusere på det jeg må, også kan de andre få jobbe med neste år litt mer i detalj enn meg.
Stenshorne har derimot brukt sommerpausen på en av sine store gleder, nemlig gokart. Han vant NM-gull for et par uker siden, og har ellers vekslet mellom å kjøre og å være mekaniker rundt omrking på norske gokart-baner.
– I Formel 3 er det veldig intenst en liten stund og så er det lange pauser, så det e fint å ha noe annet å holde på med og å holde kroppen i gang med litt kjøring.
– Blir det et fristed?
– Ja det blir på en måte det, Jeg kjørte litt i fjor også, men før det hadde jeg ikke kjørt siden jeg stoppet. Når man har kjørt gokart i mange år får man nesten til slutt litt nok, men når jeg hadde hatt litt pause igjen så ble det veldig morsomt å kjøre litt innimellom. Selv om jeg kanskje ikke giør det på et like aktivt nivå og like seriøst som jeg gjorde syns jeg fortsatt det er moro, og ting fungerer fortsatt ganske greit og det går ganske fort.
Er det et sted det går betydelig raskere enn i gokart er det i formelbil rundt Monza, som altså er siste stoppested i Formel 3.
– Det er en bane hvor det ofte er litt som skjer i løpene, så vi får håpe vi har bra fart. Jeg kjørte simulator hos Hitech forrige uke og der føltes det greit, men det er jo så klart noe annet å kjøre på ekte så vi får se hvordan det går. Vi håper så klart at vi har bra fart, og hvis vi har bra fart i løp her går det an å gjøre litt forskjellig. Vi viste det i fjor at vi hadde bra fart i løpet og selv om vi starta litt bak så klarte vi å komme ganske høyt opp, forteller Stenshorne som i fjor ble nummer fem i hovedløpet.