
Eksklusivt intervju:
Dette avgjør Stenshornes valg av Formel 2-team
Martinius Stenshorne har ikke fått bilen helt som han ønsker i Formel 3. Nå tar han grep for å ende i et team som passer han best mulig neste sesong.
FORMEL 3: Det gjenstår kun to løpshelger av årets Formel 3-sesong, og Martinius Stenshorne er naturlig nok ute etter å avslutte sin andre sesong i mesterskapet på best mulig vis.
Etter at han tok sin første seier i et hovedløp på Red Bull Ring har farten vært oppløftende på Silverstone og Spa-Francorchamps, men det betyr ikke nødvendigvis at han har fått bilen slik han ønsker.
– Enten det, eller så blir jeg vant til å kjøre en bil jeg ikke liker så mye. Det er vanskelig å si, men jeg føler jo at sånn som på Spa så var det ikke egentlig helt sånn jeg ville ha bilen. Vi sliter fortsatt med understyring, og det er noe som har gått igjen litt, forteller Martinius Stenshorne i et eksklusivt intervju med Parc Fermé, som er på plass for å følge unggutten på Hungaroring.
– Understyring pleier ikke å gå så fort spør du meg, fortsetter han.
Kampen for riktig oppsett
Stenshornes utvikling som fører har gjort at han klarer å få mer ut av bilen nå, men fortsatt er det noe som mangler.
– Jeg har blitt bedre til å kjøre en bil jeg ikke liker så godt, hvertfall bedre enn i FRECA da jeg fikk det som jeg ville. Men det er vanskelig å få det til bedre enn med et oppsett som passer meg best og føles helt naturlig.

Selv om Martinius ønsker mindre understyring på bilen må han også stole på at ingeniørene har kontroll. Det gjelder spesielt i Formel 3 og 2 ettersom det er lite tid til å teste ulike oppsett før det braker løs med kvalifisering.
– Noe av problemet er at du har et par runder på trening, og etter det så vil du sjeldent bygge om bilen helt. Så i Formel 3 har det litt mer å si hvordan du starter helgen, forteller Stenshorne.
– Du må egentlig stole mye på ingeniørene som har analysert hvordan det har vært tidligere år, fortsetter han.
Å stole på teamet har også vært naturlig med tanke på strategi, eksempelvis på Silverstone hvor Stenshorne selv ønsket å starte hovedløpet på regnvær.
Selv om det endte i en strategibom og null poeng er 19-åringen klar på at han som fører må stole på teamet, ettersom de sitter på mer informasjon.
– Det var et valg jeg ikke tok helt selv heller, for jeg ville egentlig gå på regndekk, men teamet var helt sikker på at det ikke kom til å regne igjen. Til syvende og sist er det de som har værradaren, så da stoler du på de.
Slik velges neste team
Tidsplan Hungaroring | ||
Fredag 1. august | ||
Formel 3 | Trening | 09:55 |
Formel 2 | Trening | 11:05 |
Formel 1 | Trening 1 | 13:30 |
Formel 3 | Kvalifisering | 15:00 |
Formel 2 | Kvalifisering | 15:55 |
Formel 1 | Trening 2 | 17:00 |
Lørdag 2. august | ||
Formel 3 | Sprintløp | 10:05 |
Formel 1 | Trening 3 | 12:30 |
Formel 2 | Sprintløp | 14:15 |
Formel 1 | Kvalifisering | 16:00 |
Søndag 3. august | ||
Formel 3 | Hovedløp | 08:30 |
Formel 2 | Hovedløp | 10:00 |
Formel 1 | Løp | 15:00 |
Hitech har ofte biler som er mer understyrt enn andre team, og selv om Stenshorne jobber for å bli lyttet mer til og få en bil med mer grep foren er det fortsatt realiteten.
– Når du vet at du ikke liker en understyrt bil, hvorfor ender man da opp i et team med den filosofien?
– Det er et godt spørsmål, men jeg får ikke velge alt selv jeg heller da. Også er det ikke alt man vet før man kommer dit. Jeg var ikke klar over at jeg likte å ha så mye feste foran før jeg kom til Formel 3 og Hitech.
Med den kunnskapen han nå har er det dog et viktig element i valget av nytt team. Selv om ingenting er hugget i stein tyder alt på at Stenshorne tar steget opp til Formel 2 i 2026.
Det er All Road Management med Leclerc-manager Nicolas Todt som tar seg av forhandlingene, men Martinius er også invovlert selv.
– Jeg har alltid fått lov til å velge litt selv, men Hitech det første året var jeg ikke helt med på. Da skulle jeg egentlig kjøre for Campos, det er ikke sikkert det hadde vært noe bedre, men så ble det endra mot slutten. Nå velger jeg litt selv, og nå har vi snakket med et par team og da spør jeg om hvordan de setter opp bilen så jeg får litt peiling på hvordan de setter opp bilen og hva som passer meg.
– Det er noe jeg har spurt litt mer om nå enn det jeg har gjort før. Hva som er deres filosofi og hvordan de sier at deres bil er satt opp sånn at jeg har litt mer peiling og sånn at jeg tror jeg får det litt som jeg vil. At vi tenker likt gjør alt mye lettere, avslutter Martinius Stenshorne.
Martinius Stenshorne kjører denne helgen på Hungaroring, og Parc Fermé er på plass. Følg med i våre kanaler for mer fra Formel 1 og 3!