Tårene satt løst i en emosjonell avslutning på bilsportåret 2022
Sterke historier og store overraskelser fra scenen, kombinert med et rekordstort publikum, gjorde årets Bilsportgalla til en svært minneverdig seanse for mange.
BILSPORT: Som vanlig startet helle ballet med en klar og presis åpningstale fra president Finn Eirik Eilertsen, som i frivillighetens år 2022 også satte fokuset på frivilligheten som norsk bilsport er tuftet på.
– Her i dag er det sannsynligvis flere frivillige enn det er utøvere. Det er noe av det som gleder meg mest. Vi har i overkant av 400 arrangementer per år, stort og smått, til disse 400 arrangementene, så er vi drøye 30.000 frivillige. Og i snitt er det mellom 50 og 80 frivillige på hvert enkelt arrangement, sa Finn Eirik Eilertsen i sin tale, til en stor applaus fra salen.
Samtidig hyllet han også norsk bilsport for hvordan man kom seg gjennom pandemitiden med opprusting av baneanlegg og utstyr mens det var mangel på kjøring, og på lisensomsetning kunne han fortelle at et ikke har vært noen nedgang til tross for at bilsporten var rammet av en lengre pause.
– Dere har vært så suverene, at da vi ikke fikk kjøre billøp, så rustet vi opp baner, utstyr, klubbhus. Vi har hatt større aktivitet i koronatiden enn noen andre kan snakke om. Jeg er med i idrettslag og dugnadsgjenger, og det har vært null aktivitet. Men i Bilsport-Norge har dere virkelig imponert, la Eilertsen til.
Den årlige gallaen i regi av norsk bilsport er ikke bare en formell utdeling av alle oppnådde medaljer i de ulike mesterskapene og cupene som er i regi av Norges Bilsportforbund. Det er også tiden for store markeringer og hederspriser, men også i underholdningsbidraget skulle følelsene settes i sving.
– Dette reddet nesten livet mitt
Østfoldingen Morten Gjerløw Larsen har ikke bare vist et talent bak rattet i gokart og baneracing gjennom sin aktive bilsportkarriere, men under gallaen fikk han lov til å skinne på scenen med en fantastisk sangstemme, i duett sammen med sin kone Renate på keyboard som en like dyktig sangfugl.
Men Larsen ville også snakke til publikum før han klinte til med «You Raise Me Up» som kvelds underholdningshøydepunkt fra scenen.
I 2013 ble han nemlig dopingtatt i form av promillekontroll i forbindelse med finaleløpet på Vålerbanen den sesongen. Larsen delte åpent om sitt alkoholproblem som han tok tak i den gang, hvor han fra den dagen mistet lisensen i ytterligere to år, som for ham i praksis skulle bli nesten tre år uten aktiv deltakelse i norsk bilsport.
Larsen la seg inn på avrusning etter å ha erkjent sitt alkoholproblem, men kjente samtidig mer på sorgen over å ikke få dele bilsporten med sin far som hadde vært deres to felles prosjekt og opplevelser i alle år, enn det han fikk kjøre selv. Samtidig kunne han fortelle at faren nå ikke kunne være til stede og høre sønnens tale til publikum som følge av kreftsykdom, men Morten ønsket å bruke anledningen til å få fram historien sin som en takk til Norges Bilsportforbund.
For han søkte om dispensasjon til å få tilbake lisensen én sesong tidligere enn hva den opprinnelige dommen sa, nettopp fordi dette var han og farens store prosjekt de delte sammen. Og etter å ha lagt fram sin sterke historie, så fikk han innvilget dette av forbundet den gang - hvor han i etterkant avslører at «dette reddet nesten livet mitt».
Knapt et øye var tørt i salen etter at Larsen holdt sin tale, til stor applaus og store følelsesmessige reaksjoner fra mange i salen - etterfulgt av klassikeren som faktisk er norsk-komponert i Rolf Løvland.
Men det var ikke bare etter Larsens tale at tårene skulle trille. Flere gjeve priser og oppmerksomheter ble delt ut til de flere av bilsportens store problemer. Noen også mer overraskende og sjokkerende enn de andre.
Fargelegger norsk bilsport
Ett av kveldens største overraskelser var den helt nye prisen NBF opprettet i år, «Årets bilsportvenn». Denne gikk til ekteparet Regina og Viktor Nilsen, kjent under tilnavnet «Ballongbilen».
De har i en årrekke bokstavelig talt fargelagt en rekke bilsportarrangement, i Norge så vel som i utlandet, og heiet fram alle norske bilsportutøvere og spredd glede og entusiamse på tvers av både årstider og geografiske holdepunkter.
Hånd i hånd kunne de skue utover 850 stående og klappende gjester og ta imot en velfortjent hyllest etter å ha mottatt prisen «Årets bilsportvenn» som en stor takk fra forbundet for deres innsats og engasjement fra sidelinjen på norske rallyløp.
– At vi får lov til å reise rundt, hver helg, hele året. Vi er ute 36 helger og fem uker ferie på motorsport. Det hadde vi ikke klart uten dere, for vi har ikke penger til det. Så tusen takk, sa Viktor i det stemmen brast ute på scenen.
Stemt fram av sine egne
En annen pris som har skapt stor oppmerksomhet er rallycrossjuniorenes «Fair Race»-stipend. Dette er penger som ble samlet inn etter en enorm kronerulling fra både NBF, tilhørende klubber og etterhvert en rekke aktører fra bilsporten, som til slutt skaffet en totalsum på over 200.000 kroner.
Dette ble fordelt mellom deltakelse på gallaen til samtlige juniorførere, fra potten ble 150.000 kroner fordelt ut på seks utøvere fra juniorklassen i rallycrossen. Og pengene som fordeles som stipend til utøverne er basert helt og holdent på stemmer fra utøverne selv, slik at et er konkurrentene og vennene fra depotet som selv avgjør hvem som stikker av med ikke helt ubetydelige summer til satsinger i startgropen av sine karrierer.
Seansen startet med at totalt seks førere ble kalt opp på scenen etter at medaljene var delt ut til de tre beste sammelagt fra norgescupen. Først var det tre førere som fikk 15.000 kroner hver, til henholdsvis Jens Hvaal, Kristine Udnæseth og Henrik Gjervan. Men herfra skulle også potten øke til de tre neste, som var Johannes Rafoss, Markus Røsrud og Sindre Haug.
Rafoss fikk gleden av å motta 25.000 kroner, og de gjenværende Røsrud og Haug skjønte etterhvert at det nå skulle tilfalle dem enda større premiesummer. Røsrud ble ropt opp med en sjekk på 30.000 kroner, og da skjønte Haug at det er han som er rallycrossjuniorenes store favorittpersonlighet og således mottaker av hovedpotten.
Og i takt med at det nesten gikk opp for ham at han var stemt opp til den store vinneren av stipendet, så kom sjekken fram på hele 50.000 kroner. For unggutten som for tiden avtjener sin militærplikt på Terningmoen i Elverum, så er dette penger som kommer meget godt med ettersom han nå er ferdig som juniorfører og skal opp i Supernasjonal klasse 1 neste sesong mellom sengestrekk og giv akt.
Symbolsk var det han og Røsrud som også ble stemt fram som de to store favorittene til tilsvarende stipend i fjor, men den gang var det Røsrud som stakk av med den største summen. Nå var rollene byttet, og det var umulig å både tårer, følelser og klemmer tilbake på scena i rampelyset foran over 800 tilstedeværende mennesker.
150.000 kroner til Rafoss
Bevegelige følelser skulle også Andrine Rafoss sette sving da hun ble ropt opp som mottaker av Petter Solbergs stipend, som er blitt utdelt de tre siste årene etter at Petter Solberg la opp som aktiv bilsportutøver og fikk i sitt navn videreført i det som først var Greta Molanders fond for rallyførere.
Med Petter Solbergs stipend deles det ut hele 150.000 kroner til en ung, lovende bilsportutøver hvor Solberg selv er med i juryen til å bestemme hvem de mener fortjener dette stipendet.
18-åringen fra Konsmo har slått seg opp i norgestoppen i både racing og rallycross og markert seg som ett av norsk bilsports aller største talenter på kvinnesiden, og Solberg selv ga også et tydelig uttrykk over at han har stor tro på at Rafoss vil lykkes ute på banen og således bli et viktig forbilde for andre unge jenter som kommer opp og fram i bilsporten.
Lettere sjokkert kunne hun entre scenen og motta sjekken på 150.000 kroner, samt en eksklusiv klokke fra Petter Solbergs kolleksjon med TW Steels, før hun fikk mikrofonen og nærmest knakk sammen da hun egentlig forstod hva slags oppmerksomhet hun akkurat hadde fått fra Norges største bilsportutøver gjennom tidene.
– Helt rått, jeg har ikke ord. Det betyr så utrolig mye. Alle som er med, det er helt fantastisk, uttrykte Rafoss før hun lot tårene bare strømme på på scenen.
Parc Fermé kommer tilbake med flere intervjuer, reportasjer og bilder fra Bilsportgallaen fortløpende...