Lando Norris feirer seier over Oscar Piastri i årets Ungarn Grand Prix. Et år tidligere var det her sagaen om papaya rules startet.

Papaya Rules:

Alle hendelsene mellom Norris og Piastri

Papaya Rules er stadig et hett tema i Formel 1-paddocken, men hva har egentlig skjedd mellom Norris og Piastri det siste halvannet året? 

Publisert

FORMEL 1: Papaya Rules ble navnet på McLarens interne regler og kontroll på racingen mellom sine to stjerneførere Lando Norris og Oscar Piastri. 

FORMEL 1: Papaya Rules ble navnet på McLarens interne regler og kontroll på racingen mellom sine to stjerneførere Lando Norris og Oscar Piastri. 

Men hva har egentlig skjedd det siste halvannet året? Her er grunnlaget for uenighetene rundt den interne prioriteringen av McLarens førere. 

Starten

McLaren hadde snudd skipet i 2024, og plutselig hadde de en bil som var god nok til å kunne ta igjen Max Verstappen og vinne VM-tittelen. 

Ungarn Grand Prix rullet av gårde. Lando Norris startet i pole position, men det var Oscar Piastri som tok ledelsen og etter hvert kontrollen over i løpet. McLaren valgte å sende Norris i pit først for å holde unna for Lewis Hamilton, før Piastri kom inn som nestemann. 

Det endte med en undercut for Norris, som etter hvert ledet med seks sekunder. Teamet responderte med flere forespørsler til Norris om han vær så snill kunne gi fra seg plassen til Piastri, og til slutt gjorde han det. Oscar Piastri vant sitt første Formel 1-løp, og papaya rules hadde blitt introdusert til sporten. 

Tøff racing

Oscar Piastri suste forbi Lando Norris i fjorårets Italia Grand Prix.

Tre løp senere rullet Formel 1-sirkuset av gårde på lynraske Monza. Norris startet i pole position foran Oscar Piastri, og holdt først unna, men et par svinger senere kom Piastri seg forbi ved en tøff forbikjøring. 

Norris ble samtidig passert av Leclerc, som til slutt vant løpet. Lando Norris lå best an i mesterskapet, men McLaren valgte denne gangen å ikke blande seg og be Piastri slippe forbi Norris til andreplass og tre ekstra poeng. 

På dette tidspunktet var det stor usikkerhet rundt hva Papaya Rules egentlig innebar for førerne. Zak Brown forsøker å forklare.

– Papaya rules er at det er teamkameraten din. Kjør hardt mot ham, kjør rent mot ham, ikke berør hverandre, sa Brown til Sky Sports. 

Sprintbytte

Mot slutten av sesongen var det klart for løp i Brasil, og før det tradisjonelle Grand Prix-løpet var det duket for et sprintløp. Her var det Oscar Piastri som ledet an og hadde kontroll på løpet, men etter beskjed fra McLaren han ga fra seg seieren til Norris som kjempet om VM-tittelen. 

Fire uker senere hadde Max Verstappen blitt verdensmester. I sprintløpet i Qatar var det Norris som ledet, og på instruks fra McLaren holdt han seg nærme nok andremann Piastri til at han kunne åpne DRS-vingen og holde unna for George Russel. 

På siste runde var det fortsatt tett i teten mellom de tre, og McLaren ønsket å beholde rekkefølgen som den var. Norris sakket likevel ned slik at det var Piastri som vant løpet foran Norris og Russell. Det hele var ifølge Norris for å gjøre opp for seieren Piastri ga fra seg i Brasil. 

Krasjen

Lando Norris og Oscar Piastri har ikke alltid vært enige underveis i løp.

Uavhengig av om du velger en enkel eller komplisert tolkning av papaya rules er en ting viktigere enn alt annet: ikke krasj med teamkameraten din!

Så krasjet de inn i hverandre. 

Rettere sagt var det Lando Norris som krasjet inn i Oscar Piastri i årets Canada Grand Prix, i det som var en alt for offensiv manøver. Det endte med at Norris ble stående igjen, og det tok ikke lang tid før han la seg flat for hendelsen. 

Sesongen rullet videre i Østerrike, og i en tett kamp om seieren var de to McLaren-førerne nære på å krasje igjen da Piastri låste hjulene, men Zak Brown og Andrea Stella slapp unna med skrekken. Også i Ungarn senere på sommeren var de nære på å krasje, men Piastri unngikk å berøre Norris. 

Håpefull forespørsel

På Silverstone var det Piastri som lå best an av de to McLaren-førerne, men så fikk han en omdiskutert straff på ti sekunder for å ha bremset såpass hardt under sikkerhetsbil at Verstappen så vist passerte han.

McLaren mente straffen var feilaktig, og Piastri foreslo at Norris burde la han ta ledelsen tilbake, men dette ble ikke tatt videre. 

Tregt pitstopp

Det var Max Verstappen som var best i Italia Grand Prix denne sesongen, og McLarens beste håp var å plukke med seg poengene som var igjen bak den regjerende verdensmesteren. 

Norris ligger foran Piastri, og normalt har McLaren latt den fremste føreren få fordelen av å kunne gå først inn i pit for å gjøre unna sitt stopp. Denne gangen ønsker McLaren dog å hente inn Piastri først slik at han kunne holde unna for Charles Leclerc, som kom jagende bak. 

Det gikk for sakte med McLaren da Lando Norris kom inn i pit på Monza.

Norris får forsikringer på radioen om at det ikke vil bli noen undercut, og han godtar så at Piastri sendes inn i pit først av de to. Piastri gjør unna sitt stopp, og når det er Norris sin tur bruker mekanikerne alt for lang tid på å bytte de fire dekkene og sende briten ut igjen. Dermed havner Norris bak Piastri ute på banen, og dette velger McLaren å reversere ved å be Piastri slippe Norris forbi seg. 

Piastri protesterer på radioen: – Vi sa at et tregt pitstopp var en del av racing, så jeg skjønner ikke helt hva som har endret seg her. 

Likevel gjør Piastri som han blir fortalt etter at teamet trekker en parallell til fjorårets Ungarn Grand Prix, og Norris blir nummer to i løpet foran hans australske teamkamerat. 

– Det er selvsagt et øyeblikk det har vært mye snakk om, men vi har hatt mange diskusjoner, avklart mye, og vi vet hvordan vi skal kjøre løp fremover, noe som er det viktigste. Det som har skjedd er gjort, og jeg gleder meg til å kjøre løp her, sa Oscar Piastri i forkant av det påfølgende løpet i Baku.

Siste stikk

Denne feiringen hvor Oscar Piastri ikke var til stede har fått stor oppmerksomhet.

Så kommer Singapore Grand Prix. Piastri starter fremst av de to McLaren-førerne, men etter en god start kommer Norris på innsiden inn i første sving. Det ender med et sammenstøt mellom de to, og resultatet er at Norris ruller videre foran Piastri. 

Oscar Piastri var svært misfornøyd med hendelsen og ønsker å reversere posisjonene, men McLaren velger å ikke blande seg med teamordre. Hendelsen medførte heller ikke noe straff for Norris dra dommernes side. 

Etter løpet får feiringen stor oppmerksomhet. Som vanlig gjøres pallfeiringen unna mens de resterende førerne er i mediasonen, men så ønsker Formel 1 at McLaren skal markere at de nettopp har vunnet konstruktørmesterskapet. Det skjer i det Norris er på vei ut av området, og han dras følgelig med på feiringen. Der er derimot ikke Oscar Piastri, og en rekke fans reagerer på jubelbildene uten føreren som har plukket flest poeng for teamet. 

Powered by Labrador CMS