
Derfor linkes Colton Herta til Formel 2
Colton Herta til Formel 1 er historien som tilsynelatende aldri vil dø.
INDYCAR/FORMEL 2: Nå diskuteres en uventet vei via Formel 2 som en reell mulighet for amerikaneren, som lenge var en het kandidat for Cadillac.
Hvorfor er dette i det hele tatt et scenario for en 25 år gammel IndyCar-fører og løpsvinner?
Svaret ligger i superlisensen.
Poengjakt
Herta endte nemlig som nummer syv i årets IndyCar-mesterskap, og det holder ikke til å samle inn de 40 superlisens-poengene han trenger for å utløse en lisens. Uten en superlisensa kan man ikke kjøre Formel 1, og selv om Herta ikke har en åpenbar vei inn til Formel 1 per nå er det ønskelig å ha lisensen på plass.
Dette er ikke første gang Colton Herta nevnes i forbindelse med Formel 1-sirkuset, men det er første gang en omvei via Formel 2 er aktuelt.

I 2022 ønsket Red Bull å plassere Herta i AlphaTauri, men heller ikke den gangen hadde Herta nok poeng til å løse ut en superlisens. FIA avslo til slutt søknaden om å gi amerikaneren et unntak, og det er ingen grunn til å tro at forbundet har blitt noe rundere i kantene siden den gang.
I nyere tid har han vært et svært mye omtalt navn i forbindelse med at Cadillac, som eies av samme organisasjon som Andretti, ruller inn i Formel 1 i 2026. Til slutt ble det dog Sergio Perez og Valtteri Bottas som fikk tillit, og Herta hadde altså uansett ikke fått superlisensen han trenger.
Haugers sjanse?
Fortsatt er ingenting bekreftet, men scenarioet diskuteres heftig. Den anerkjente journalisten Chris Medland skriver for nettsteder RACER at flere Formel 2-team har blitt kontaktet om å slippe til Herta i 2026.
Dan Towriss, som er majoritetseier i både Andretti og Cadillac, uttalte nylig at de jobbet med å sikre en klar vei for amerikanske førere til Formel 1.
Et eventuelt ledig sete i Andretti ville vært svært interessant med norske øyne, ettersom Andretti-fører Dennis Hauger har vunnet Indy NXT og allerede har testet teamets simulator med gode tilbakemeldinger.
Likevel er det ikke så enkelt som at Dennis ville fått tilliten til å fylle Hertas sko. Flere amerikanske medier spekulerer nemlig i at Will Power, som står foran en usikker fremtid i Penske-teamet, kan ende opp i Andretti. Fra før er det klart at Kyle Kirkwood og Marcus Ericsson uansett fortsetter for Andretti i 2026.
– Andretti må sikre seg en erstatter for Herta i IndyCar før de godkjenner et slikt trekk, og Will Power antas å være blant alternativene, skriver Racer.com.
Skal vi tro signalene fra Team Hauger kommer det ingen nyheter om Aurskog-guttens neste steg med det aller første.