Mads Østberg og Patrick Barth, her fra den svenske EM-runden tidligere i år.

Derfor trakk Mads seg fra Rally Chile

Det er gått nesten to år siden den norske rallyprofilen kjørte en VM-runde i rally. Ei heller ble 2023 et år der Mads Østberg var tilbake igjen.

Publisert

RALLY: Siden 2021 har ikke Mads Østberg vært å se i en VM-runde i rally. Selv om han har beholdt avtalen med Citroën og kjøring med deres C3 Rally2 i både det ungarske mesterskapet og andre løp på mer frilansbaserte oppdrag, så har det ikke blitt funnet budsjett til å holde seg aktiv i Rally-VM.

RALLY: Siden 2021 har ikke Mads Østberg vært å se i en VM-runde i rally. Selv om han har beholdt avtalen med Citroën og kjøring med deres C3 Rally2 i både det ungarske mesterskapet og andre løp på mer frilansbaserte oppdrag, så har det ikke blitt funnet budsjett til å holde seg aktiv i Rally-VM.

Noen av frilansoppdragene har blant annet skjedd i Chile, og som følge av nettverket og relasjonen til landet og det nasjonale rallymiljøet var det derfor på planen at Mads Østberg skulle delta her som mulig den eneste VM-runden denne sesongen.

Manglet deler

Og til å begynne med var Østberg og kartleser Patrick Barth også påmeldt til den søramerikanske VM-runden som er tilbake igjen for første gang siden 2019. Han var riktig nok påmeldt utenfor WRC 2-mesterskapet med tanke på poeng, men planen var som vanlig å stille opp i en C3 Rally2.

Mads Østberg, her med landsmannen Ole Christian Veiby ved sin side.

Men dessverre var det ingen Østberg å finne til start likevel denne helgen.

– Det blir dessverre ikke Rally Chile på oss. Påmeldingen ble trukket for tre uker siden. Vi fikk ikke tak i delene vi trengte for å klargjøre bilen vi skulle bruke i Chile, sier Mads Østberg til Parc Fermé, som i stedet har vært på coachingoppdrag i Romania denne uken før han lader opp til EM-finalen i Ungarn neste uke.

Avskriver de to andre løpene

17. oktober 2021 er sist Mads Østberg kjørte en VM-runde. Da ble han nummer fire i Rally Spania, og sikret følgelig sølvmedaljen i WRC 2-klassen - som det året ble vunnet av landsmannen Andreas Mikkelsen.

Sistnevnte er også på vei mot nytt WRC 2-gull denne sesongen, mens Østberg på sin side ble WRC 2-mester i 2020.

Men dermed forblir det uklart når, eller om, Østberg vil komme tilbake i en VM-runde igjen. De gjenværende asfaltrundene i Sentral-Europa og i Japan er ikke aktuelle for Østberg og Citroën.

– Nei, det var kun dette løpet som sto på planen. Så det var kjedelig, sier Østberg.

Han ligger på tredjeplass i europamesterskapet med likt antall poeng med spanske Efren Llarena. Han har en teoretisk sjans på sølv dersom alt klaffer og det blir full pott, mens Martins Sesks eventuelt måtte bryte. Hayden Paddon er allerede kåret til europamester for 2023.

Powered by Labrador CMS