Dennis Hauger kan denne helge sikre tittelen i Indy NXT, men hva med neste års muligheter i IndyCar?

Dette er Haugers muligheter på IndyCar-griden

Dennis Hauger kjemper om en plass på neste års IndyCar-grid, men hvilke plasser er i spill? Og hvilke team er aktuelle destinasjoner for Aurskog-gutten?

Publisert

INDYCAR: For første gang er det stor norsk interesse rundt hvem som skal hvor på IndyCar-griden i 2026. 

INDYCAR: For første gang er det stor norsk interesse rundt hvem som skal hvor på IndyCar-griden i 2026. 

Er det plass til Dennis Hauger?

Sesongen er fortsatt ikke overstått, og fortsatt er det langt frem til 2026-sesongen ruller i gang, men brikkene begynner gradvis å falle på plass. 

Fullt hos Andretti

Indy
Andretti - HondaKyle Kirkwoodmultiyear
Andretti - HondaColton Herta2027
Andretti - HondaMarcus Ericsson2026
Penske - ChevroletJosef Newgardenmultiyear
Penske - ChevroletScott McLaughlinmultiyear
Penske - ChevroletWill Power2025
Chip Ganassi - HondaAlex Paloumultiyear
Chip Ganassi - HondaScott Dixonmultiyear
Chip Ganassi - HondaKyffin Simpson2026
Meyer Shank - HondaFelix Rosenqvistmultiyear
Meyer Shank - HondaMarcus Armstrong2026
McLaren - ChevroletPato O’Ward2027
McLaren - ChevroletChristian Lundgaardmultiyear
McLaren - ChevroletNolan Siegelmultiyear
AJ Foyt - ChevroletSantino Ferrucimultiyear
AJ Foyt - ChevroletDavid Malukasmultiyear
Rahal Letterman - HondaGraham Rahalmultiyear
Rahal Letterman - HondaLouis Fostermultiyear
Rahal Letterman - HondaDevlin DeFransescomultiyear
Prema - ChevroletCallum Illottmultiyear
Prema - ChevroletRobert Shwartzmanmultiyear
Ed Carpenter - ChevroletAlexander Rossi2026
Ed Carpenter - ChevroletChristian Rasmussen2026
Dale Coyne - HondaRinus Veekay2025
Dale Coyne - HondaJacob Abel2025
Juncos Hollinger - ChevroletConor Daly2025
Juncos Hollinger - ChevroletSting Ray Robb2025

Hauger ønsker selv å kjøre for Andretti, men det kommer ikke til å skje i 2026 ettersom samtlige førere har kontrakt. Marcus Ericsson har riktig nok vært under press, men det er nå avklart at han blir værende. Samtidig er det ikke lenger sannsynlig at Colton Herta tar steget til Formel 1 for Cadillac-teamet. 

Dermed er det ønskelig å kjøre for et annet team på lån fra Andretti. 

– For min del er den beste muligheten å være med Andretti og være i deres system. Det hadde vært det kuleste syns jeg, og det jeg har mest lyst til. Nå vet jeg ikke om den muligheten åpner seg for neste år, men det å kanskje fortsatt være i systemet deres for eksempel hadde vært en veldig kul ting, og å kanskje ha planer lenger enn bare neste år der. Så vi får se, det er litt sånne ting man diskuterer nå for å se hva som er mulig, men drømmen hadde selvfølgelig vært å være med Andretti. Om ikke neste år så året etterpå for eksempel, men man må bare se hva som er mulig, sa Hauger til Parc Fermé tidligere i sommer. 

I IndyCar har flere lag tekniske samarbeid, og dette kan i praksis fungere som et søsterlag hvor veien til et toppteam blir kortere for talentfulle førere. Penske har et slikt samarbeid med AJ Foyt og Chip Ganassi har et samarbeid med Meyer Shank.

Meyer Shank hadde tidligere et samarbeid med Andretti, som per i dag ikke er en del av noe allianse. Hauger mener det ikke ødelegger mulighetene for å sikre et sete uten å kutte alle bånd til Andretti. 

– Andretti hadde et teknisk samarbeid med et annet team men det er over nå, så det er faktisk litt synd, men det er fortsatt muligheter for det. De gjorde det med Kyle Kirkwood og de gjorde det med Colton Herta, så det kunne vært et håp der. «Time Will show», men det hadde jo selvfølgelig vært en veldig god løsning, forteller Hauger. 

Hvor skal Power?

Det største spørsmålet er dog om superveteranen Will Power får fortsette i Penske eller ikke. Det vil i stor grad være avgjørende for hvor de ulike førerne ender opp. 

Stø kurs mot IndyCar?

Skulle Power bli sendt på dør tyder mye på at det er David Malukas som tar over hans plass. Han kjører i dag for AJ Foyt Racing med sterk støtte fra Penske. Skulle han forlate teamet vil de sannsynligvis være ute etter en fører som bringer med seg penger, og med mindre Andretti er villig til å hoste opp en betydelig sum for å plassere Hauger på griden fremstår dette som en usannsynlig destinasjon for nordmannen. 

Om Power forlater Penske nevnes Rahal Letterman Racing som et mulig nytt kapittel. Graham Rahal, Louis Foster og Devlin DeFransesco har alle flerårige avtaler med teamet, men ifølge Racer.com og The Race kan DeFransesco likevel bli sendt ut av temaet. 

Ledige seter

Kanskje ender Dennis Hauger opp i en lilla Juncos Hollinger-bil i 2026.

Realistisk sett er de største mulighetene for Hauger hos Dale Coyne og Juncos Hollinger. 

For Dale Coyne kjører i år Rinus Veekay og Jacob Abel. Ingenting er bekreftet, men Racer.com er blant de som rapporterer at Veekay sannsynligvis vil fortsette. Situasjonen er mer usikker for Abel, som bringer med seg en betydelig pengesekk. 

I Juncos Hollinger er det gode muligheter for å sikre et sete. Teamets nåværende førere Conor Daly og Sting Ray Robb kan begge få fornyet tillit, men det kan også bli et fullstendig skifte. Teamet har klare ambisjoner om å bedre resultatene med en yngre fører. 

Racer.com nevner Hauger som en av to sterke kandidater i Juncos Hollinger sammen med svenske Linus Lundqvist, som mistet plassen på griden før årets sesong. Nylig kom de første konkrete ryktene om at Hauger har signert for Juncos Hollinger, men dette bekreftes foreløpig ikke av hverken Dennis Hauger, manager Harald Huysman eller andre medier. 

Juncos Hollinger hadde tidligere et samarbeid med McLaren, men denne avtalen ble avsluttet i fjor i forbindelse med at McLarens daværende fører Theo Pourchaire ble møtt med store mengder hets etter en krasj med Juncos-fører Augustin Canapino. 

– Silly season har begynt, ser jeg, svarte Hauger til Parc Fermé på spørsmål om Juncos Hollinger-ryktene. 

IndyCar- og Indy NXT-sesongen avsluttes de to neste helgene med ovalløp på Milwaukee Mile og Nashville Superspeedway.

Powered by Labrador CMS