
Skandale før Indy 500:
Dette har det mektige Penske-teamet gjort galt
Før årets definitivt største løp i IndyCar er det alt annet enn det sportslige som preger overskriftene. IndyCars mektigste team, som også eier selve mesterskapet og banen de skal kjøre på, er tatt i juks.
INDYCAR: Tenk deg at Liberty Media hadde et eget Formel 1-team, og ble tatt i teknisk juks. Akkurat det har nå skjedd rett før løpet som er større enn IndyCar selv.
Hva har skjedd?
Dramatikken startet under sist helgs kvalifisering. Først krasjet Scott McLaughlin under trening slik at han ikke fikk deltatt i topp 12. Så ble fjorårsvinner Josef Newgarden og Will Power tatt ut av køen, og de fikk følgelig ikke kjørt i topp 12.
Først trodde man at grunnen «bare» var at de jobbet med bilene i køen utover å endre vinkel på vingene og dekktrykket, ettersom det ikke er tillatt. Etter hvert ble det dog klart at saken var langt mer alvorlig.

Det ble avslørt at bilene hadde komponenter som var ulovlig modifiserte. Nærmere bestemt har de gjort endringer på den bakre kollisjonsdemperen. Dette medførte at bilene ble flyttet bakerst på griden til 32. og 33. plass. I tillegg ilegges teamet to bøter på 100.000 dollar, og hver førers løpsstrateg utestenges fra Indy 500. Det ble ikke funnet noen feil på Scott Mclaughlins bil, så han starter som nummer 10.
– Integriteten til Indianapolis 500 er avgjørende, og dette bruddet på IndyCar-reglene mot modifikasjon av denne delen og bruk av den «som levert» er tydelig. Straffen bør være mer enn bare å starte der bilene uansett kunne ha kvalifisert seg, hvis de fikk muligheten. Bilene hører hjemme i feltet som to av de raskeste 33, men å starte på baksiden av feltet er passende straff i dette tilfellet, sa IndyCar-sjef Doug Boles.
Over et år
Den bakre kollisjonsdemperen har som hovedoppgave å absorbere energi ved en krasj. I tillegg monteres regnlysene på denne delen.
Denne delen er altså ikke ny i seg selv, men at den er modifisert slik Penske har gjort det er ikke tillatt. Penske skal ha rettet ut skarpe kanter på denne delen, og det er ukjent hvilke fordeler de har oppnådd med dette er foreløpig uvisst.
Det som er enda mer oppsiktsvekkende er at den ikke ble introdusert til Indy 500. Den har derimot vært montert på bilene ved flere anledninger over et år tilbake i tid. Bilder fra fjorårets Indy 500 viser at Josef Newgarden, som vant løpet, hadde en modifisert versjon montert på bilen.
Dette er heller inne den første skandalen som rammer teamet. I fjor startet sesongen med en dobbel diskvalifisering grunnet et ulovlig push to pass-system.
Her er det relevant å se på Josef Newgardens utestengte løpsstrateg, Hans navn er TIm CIndric, og utover å være tidligere racerfører og far til NASCAR-fører Austin Cindric har Tim Cindric i mange år vært president i Penske-teamet. Han var involvert i kontroversene rundt push to pass-skandalen, og ble da suspendert i to løp. Dette er andre år på rad at han suspenderes fra Indy 500.
Mektig eier

Det som virkelig gjør denne saken til en skandale i manges øyne er at Penske er mer enn et IndyCar-team. Roger Penske eier nemlig ikke bare Penske-teamet, han eier også IndyCar og Indianapolis Motor Speedway via Penske Entertainment Corporation.
Hendelsen har naturlig nok skapt reaksjoner. Før det ble klart at Penske-bilene ble flyttet bakerst på griden gikk McLaren-fører Pato O’Ward hardt ut, og mente at de burde deltatt i siste sjanse-kvalifiseringen hvor Jacob Abel til slutt røk ut.
– Ærlig talt føler jeg med Abel og for alle som gjorde siste sjanse-kvalifiseringen. Disse bilene var ikke i regelverket. Jeg er ikke ingeniør, så jeg kan ikke fortelle deg hva de gjorde, hvor mye hastighet det er eller om det er en hvilken som helst hastighet. Det er tydeligvis ikke regulert, og regelen er ganske svart-hvitt. Disse bilene burde vært i siste sjanse-kvalifiseringen. Hvis de er diskvalifisert i dag, burde de vært diskvalifisert i går, sa O’Ward på pressekonferansen.
Chip Ganassi, eier av teamet Chip Ganassi, går også hardt ut mot Penske. Han mener teamet bør holdes til en ekstra høy standard.
– Alle team har et visst ansvar for å opprettholde sportens integritet i enhver serie. Ingen team har mer ansvar for det enn Team Penske. De har hatt så mye suksess gjennom årene og det er et team alle vet om. De må holdes til en enda høyere standard, spesielt med investeringene Roger Penske har i Indianapolis Motor Speedway og i IndyCar. De har et ansvar for å beskytte sporten, det har vi alle, og det er helt klart et problem at jakten etter seier går utover integritet og sportsånd, avsluttet han.