
Ford nærmer seg neste skritt:
Dette sier Dennis Olsen om Hypercar-drømmen
På hjemmebane ligger alt fokus på å levere varene i Fords GT3-bil, men på lenger sikt frister fabrikkens Hypercar-prosjekt.
RACING: Han kan ikke lenger kjempe om medalje i mesterskapet, og det er nå hvert enkelt løp som gjelder i VM for Dennis Olsen og Ford.
Da passer det bra at neste løp kjøres på hjemmebane for Ford i USA. Circuit of the Americas i Austin er helgens arena for Langdistanse-VM, hvor Olsen kjører Fords GT3-bil.
– Det er jo hjemmebane, så det er jo selvfølgelig litt ekstra stas for de og vi håper jo på at vi kan ha en sterk helg der, forteller Dennis Olsen til Parc Fermé.
Positiv trend
Som alltid er det stor spenning knyttet til «BOP», Balance of Performance, som har som mål å balansere feltet ved tildeling av vekt og ytelse.
– Vi venter fortsatt på BOP sammenlignet med alle andre, men jeg tror den ser positiv ut enn så lenge sammenlignet med Sao Paulo, hvor vi egentlig hadde ganske bra fart med en ganske tung bil.

I løpet i Sao Paulo i juli var forventingene moderate ettersom «BOP» tydet på at Fords bil ville være for tung til å kjempe i toppen. Likevel lå de an til en pallplass, før tekniske problemer ødela de mulighetene.
– Vi ble egentlig litt overrasket selv også. Vi tenkte kanskje at de andre holdt igjen og ikke «pushet» på trening, men så viste det seg at det ikke var tilfelle. Vi prøvde et annet oppsett der også som fungerte bra.
Det oppsettet var Olsen selv nøkkelen til at kom på plass. Det gir teamet flere strenger å spille på kommende helg.
– Det var noe nytt jeg kom på, så uken før vi reiste ned dit spurte jeg om vi kunne gjør en simulering på noe vi hadde tenkt litt på som faktisk så ut til å fungere. Vi får se hvordan den filosofien fungerer i Austin, så da har vi to forskjellige teorier med oppsett vi kommer til å teste ut.
Drømmer om Hypercar
På lenger sikt er det først og fremst en ting det er knyttet spenning til i og rundt Ford: Hypercar.
På Le Mans ble det avklart at det franske selskapet Oreca skal stå for chassiet og at det er Dan Sayers fr Red Bull Powertrains som blir leder for prosjektet. Neste steg er å velge hvilket team som skal drifte bilene i VM.
– Enn så lenge er ingen førere så inkludert i det. Det er mer fokus internt nå på å velge et team, også kommer førere etter det. Med tanke på team er det i sluttfasen nå med tanke på å få det på plass, forteller Olsen.
Langdistanse-VM Austin | |
Fredag 5. september | |
Trening 1 | 18:30 |
Trening 2 | 23:00 |
Lørdag 6. september | |
Trening 3 | 18:00 |
Kvalifisering | 22:00 |
Søndag 7. september | |
6-timersløp | 20:00 |
Selv er Dennis svært interessert i å bli en av de utvalgte førerne, og følgelig kjøre i toppklassen på Le Mans i 2027.
– Jeg hadde jo syntes det hadde vært superspennende. Det er klart at å kjøre i toppklassen på Le Mans og konkurrere i den høyeste klassen er selvfølgelig et ønske det, så får man se hva som skjer og hvilket team de velger. Og hvem som faktisk får velge til slutt, det blir det store spørsmålet.
– Jeg kan se at det er ganske mange spente førere som sitter rundt omkring og lurer på hva som kommer til å skje, og det inkluderer meg. Så vi får se hva som skjer, men uansett er jeg veldig fornøyd med der jeg er, avslutter Olsen.