Jim Farley leder Ford inn i nye bilsport-prosjekter.

Ford-sjefen til Parc Fermé:

Dette sier han om GT3-suksessen og Hypercar-fremtiden

Nye detaljer er klare rundt Fords Hypercar-prosjekt. Sjefen selv Jim Farley tar ikke lett på oppgaven som venter, og viser til at GT3-suksessen er et viktig steg på veien.

Publisert

RACING: Ford et tilbake for fullt på Le Mans med sin Mustang GT3-bil, der Dennis Olsen spiller en helt sentral rolle. Nordmannen har allerede bidratt til pallplasser på Le Mans, Spa og Daytona. 

RACING: Ford et tilbake for fullt på Le Mans med sin Mustang GT3-bil, der Dennis Olsen spiller en helt sentral rolle. Nordmannen har allerede bidratt til pallplasser på Le Mans, Spa og Daytona. 

Men Ford ønsker å gjøre mer. I 2027 skal amerikanerne inn igjen i VMs toppklasse hypercar. Fredag ble det annonsert at det er det franske selskapet Oreca som skal stå for chassiet, og at det er Dan Sayers som skal lede Hypercar-programmet. Oreca har fra før samarbeid med Alpine og Hyundai, og Sayers kommer inn fra Red Bull Ford Powertrains. 

Tøff konkurranse

På toppen av det hele sitter Ford-sjef Jim Farley. Han lar seg engasjere av alt Ford driver med sportslig både på og av banen, og han er naturligvis på plass på Le Mans for å følge Dennis Olsen og de andre Ford-førerne. 

Til Parc Fermé forteller Farley at de på ingen måte tar lett på oppgaven de nå står overfor ved hypercar-prosjektet og den konkurransen vi vil møte. 

– Det gjør meg veldig ydmyk. Vi gjør det fantastisk med GT-biler, i 2015 gjorde vi det bra og nå er vi tilbake med Mustangen som er god nok til å kjøre internasjonalt, men å vinne Le mans mot Ferrari og Porsche kommer til å bli veldig vanskelig. Vi har en stor jobb å gjøre. Det er det jeg er fokusert på, forteller Jim Farley til Parc Fermé.

– Jeg er ikke en som går på pressekonferanser for å si at «vi skal være der!». Okey. Hva så? For å vinne, og å slå John Elkann og Ferrari? Det er vanskelig, fortsetter han.

GT3-suksess

Ford ruller ut på Le Mans i GT3-klassen, og skal snart i aksjon også i hypercar.

Hypercar-prosjektet ruller i gang i 2027, og her og nå er det GT3 som gjelder. Der har vår egen Dennis Olsen vært med på flere høydepunkter. Det største til nå var seieren i 24-timersløpet på Daytona. 

– Vi vant på Daytona i år. Den første store internasjonale seieren på lang tid, så jeg syns at GT-programmet vårt ser bra ut, sier Farley. 

Farley fremhever at seieren på Daytona med Dennis Olsen i aksjon var en viktig milepæl, men at det kun markerer starten. Lørdag venter nye muligheter i 24-timersløpet på Le Mans. 

– Det var ikke ventet. På slutten sto det mellom oss, en Corvette og en BMW. Alle kjørte litt i hverandre og det var et fantastisk løp som vi så vidt vant. Det som var interessant var at den andre Ford-bilen var raskere og startet i pole, men de som vant gikk for et veldig risikabelt oppsett som viste seg å være mye bedre i løpet. Jeg syntes at det var veldig kult at teamet som tok størst risiko vant. Det var gøy og spennende for oss. Vi har vunnet Daytona 500 så mange ganger i NASCAR, men å vinne 24-timersløpet var veldig spesielt. Men det er bare begynnelsen, vi har mye vi skal gjøre. 

Parc Fermé har fått dekket reise og opphold av Ford Europe GMDH. All redaksjonelt innhold produsert fra Le Mans skjer forøvrig på redaksjonens egne premisser.

Powered by Labrador CMS