Den nye duoen Johan Kristoffersson og Ole Fløene er klar for dyst.

Kristoffersson klar for Dakar-debuten med norske Ola:

– Gjelder å ha noen en kommer godt overens med

Dakar Rally 2026 nærmer seg med stormskritt, og også denne gang har Norge en representant til start i verdens hardeste terrengrally. Kartleserveteranen Ola Fløene har i forkant av 2026-utgaven skaffet seg en ny makker, og det er slett ingen hvem som helst.

Publisert Sist oppdatert

TERRENGRALLY: Motorsportåret 2025 nærmer seg sakte men sikkert slutten. Likevel er ikke ventetiden særlig lang for fansen, spesielt om terrengrally og legendariske Dakar Rally er av grenene en følger. 

TERRENGRALLY: Motorsportåret 2025 nærmer seg sakte men sikkert slutten. Likevel er ikke ventetiden særlig lang for fansen, spesielt om terrengrally og legendariske Dakar Rally er av grenene en følger. 

Dakar Rally åpner på sett og vis 2026 i motorsportsammenheng, og starter like over nyttår 3. januar. Runden i Saudi-Arabia markerer samtidig starten på VM-sesongen i terrengrally, hvor Dakar Rally står som det absolutte høydepunktet.

Veteranen Fløene

Av flere hundre påmeldte deltakere finner vi for 2026-utgaven imidlertid kun én nordmann. Det er til gjengjeld ikke hvem som helst i denne sammenheng. Ola Fløene stiller atter en gang til start i det som ofte omtales som «verdens hardeste rally» , eller bare «dødsrallyet». Fløene er veteran i gamet og stiller til start for syvende gang. Bare Pål Anders Ullevålseter har startet Dakar Rally flere ganger av de med norsk pass.

2025-utgaven bar preg av store tekniske utfordringer for Fløene og daværende makker, portugisiske Rui Carneiro. Deltakelsen endte etter hvert med brutt løp for duoen. Denne gang stiller Fløene til start i samme kategori, SSV-klassen, men nå for et nytt team. Ikke minst har han funnet seg en ny makker, og det er heller ingen hvem som helst. Åtte ganger verdensmester i rallycross Johan Kristoffersson, debuterer i Dakar.

– Jeg kjenner Johan litt fra før. Han er jo kjent for å være veldig detaljert og inn i sporten sin. Det er jo det jeg har savnet i ørkenen tidligere, altså å få en sjåfør som tenker mer som vi gjør i WRC. Det klikket så bra med Johan, og følte at dette måtte jeg bare gjøre. Jeg føler dette er så riktig også, forteller Ola Fløene om hans nye teamkamerat og makker til Parc Fermé.

Kristoffersson har helt siden nyheten om at rallycross-VM pauses fra og med 2026 vært på jakt etter nye utfordringer. Drømmen om Dakar Rally har eksistert i flere år, skal vi tro Kristoffersson selv, og da muligheten endelig dukket opp var han ikke vond å be.

– Jeg har egentlig hatt øyene på Dakar i flere år, helt siden Mattias (Ekström journ.anm) startet med det. Jeg vurderte å kjøre noen tidligere år også, men da var jeg nok ikke helt klar. Nå som VM i rallycross tar slutt må en se seg litt omkring om hva en skal gjøre fremover og da så Dakar bra ut, forteller Johan Kristoffersson til Parc Fermé.

Med lang fartstid i ulike grener og en fersk VM-tittel i lomma er det ingen amatør Fløene nå får som teamkamerat, selv om Kristoffersson aldri har deltatt i lignende løp tidligere. For øvrig påpeker Fløene fleksibilitet også på tvers av idretter. 

– Jeg vet ikke om du er klar over bakgrunnen til Johan, men han var jo faktisk landslagsutøver i langrenn han. Helt til faren hans satt ned en bil, og det tok overhånd, forteller Fløene.

Vinnerteam

Ola Fløene og Khalid Al Qassimi i aksjon i Dakar Rally 2023

Teamet de skal kjøre for Loeb Fraymedia Motorsport, med støtte fra den amerikanske giganten Polaris. Dette teamet vant attpåtil 2025-utgaven i samme klasse. Foreløpig har det ikke vært tid til de store forberedelsene, men Fløene og Kristoffersson drar i begynnelsen av desember til Mexico på treningsleir. Oppholdet er i regi av Polaris, og Fløene sitter selv igjen med et meget godt inntrykk av sitt nye team.

– For to uker siden var vi et videomøte med de tre andre førerne, og da ble jeg enda mer satt ut. To av dem som satt der har jo vunnet Dakar før, og tredjemann ble nummer to i denne klassen i fjor. Sportsdirektøren og markedsdirektøren for Polaris USA satt der også, og da skjønte jeg alvoret, fortsetter Fløene.

Polaris er med andre ord «in it to win it». Ettersom dem har vunnet SSV-klassen i Dakar de to siste årene, er forventningene til førere og navigatører ekstra høye. Polaris henter derfor samtlige førere og navigatører til Mexico i desember, hvor dem har forberedt både løyper i terreng for førerne, og eget treningsopplegg for navigatørene.

– Polaris har laget egne roadbøker til oss, på rundt 20-mil hver dag, slik at vi kommer oss inn i full simulasjon. Det koster jo mye penger, bare det å lage roadbøker altså.

Kan bli flere løp

Det er slik vi er vant til å se Johan Kristoffersson, her i duell mot teamkamerat Ole Christian Veiby tilbake i 2022.

Terrengrally, og hovedsakelig Dakar Rally, har de siste årene tiltrukket seg flere prominente personligheter på deltakerlistene. Flere bilfabrikker og team vender nå øynene mot sporten, og  Kristoffersson er dermed optimist på sportens fremtid, selv om han enda er usikker på om 2026 innebærer en full sesong i terrengrally-VM, eller ei.

– Først er det Dakar, og så får vi se hva som åpner seg av muligheter. Jeg håper jo ikke at det bare blir en «one off». Det er jo en sport hvor jeg ikke har erfaring, men erfaring er veldig viktig. Da tenker jeg det er viktig å få en kontinuitet, og se og lære. Det er jo også det som er målsettingen nå i begynnelsen, å lære seg sporten, fortsetter Kristoffersson.

– Hva tenker du er et realistisk mål i det kommende Dakar, med tanke på plassering?

– Posisjoner har jeg egentlig ikke tenkt så mye over, det er så mye annet jeg skal lære meg. Jeg går inn uten særlige forutsetninger med tanke på posisjon, men jeg har jo en sterk målsetting om å fullføre alle kilometer og ta vare på bilen. Bilen tåler jo ikke å kjøre gassen i bånn i to uker, overalt hele tiden. Det gjelder å finne et tempo som Ola og jeg føler oss bekvemme med, med navigeringen, men også som bilen tåler. Det gjelder å være smart og forsøke å fullføre, og bygge erfaring – det er det største fokuset.

– Jeg ser ikke for meg at jeg kan dra dit og ha et feilfritt Dakar på første forsøket. Det ser jeg på som usannsynlig, med tanke på at jeg har lite erfaring med offroad fra tidligere, fortsetter svensken.

Fra engelsk til norsk

Verdensmesteren fra Arvika ser det som positivt å få med en erfaren Ola Fløene som navigatør. Kjemien dem imellom er også svært avgjørende, da en skal tilbringe to-tre uker sammen under tøffe forhold.

– Jeg tror det blir bra. Ola har jo en del erfaring fra Dakar, og er en veldig positiv person for øvrig. Vi skal jo være sammen to uker, og da gjelder det å ha noen en kommer godt overens med. Igså når en blir trøtt og sliten, er det fint å ha noen som en kan prate samme språk med – mer eller mindre.

Dermed blir det også forandringer for veteranen Fløene, i form av språk underveis. Fløene har, med unntak av da Andreas Mikkelsen gjorde sitt innhopp med Fløene i 2022, alltid vært nødt til å snakke og navigere på engelsk under sine Dakar-deltakelser, men får nå muligheten til å slå om til morsmålet. Noe som også kan by på utfordringer, da ikke alle ord er like lett å oversette.

– Det er vel en fordel å navigere og snakke norsk/svensk, fremfor engelsk, under Dakar, Ola?

– Vet du hva? Alt jeg har trent på har jo gått på engelsk. Jeg sa til Johan at noen ord må bli engelske. Et eksempel er jo at vi kjører gjennom mange gamle uttørkede elver, som de kaller for «wadi». Om jeg skal begynne å forklare en «wadi» på norsk, så blir det «en jævla bred gammel elv, det var vann i for 200 år siden». Kan jo ikke sitte og prate slikt, sier Fløene.

Han er likevel klar på at mesteparten av dialogen vil foregå på norsk og svensk. Dette er imidlertid ikke nytt for svenske Kristoffersson, da han opp gjennom karrieren også har hatt norske Stig Rune Skjærmoen som kartleser i rally, og til vanlig jobber tett med flere nordmenn. Ikke minst er han født og oppvokst kun 40 minutter fra norskegrensa.

– Vi har jo jobbet mye med nordmenn, og om jeg drar til Stockholm så tror dem jo at jeg er fra Norge med min dialekt, forteller Kristoffersson.

Krevende løp

Startskuddet for Dakar Rally går allerede 3. januar med prologetappen. Alvoret setter i gang dagen etter med den første av totalt tretten fartsetapper. I år som tidligere år er distanser og etapper noe ulikt fordelt mellom kjøretøy på fire og to hjul. For Kristoffersson og Fløene venter i underkant av 8.000 kilometer, hvor 4.800 kilometer av disse er rene fartsetapper.

Etappene er også i år fordelt ulikt, og de såkalte maratonetappene skiller seg ut. Dette er etapper som går over flere dager med overnatting underveis og begrensede muligheter for å motta assistanse av mekanikere. Arrangørene har også skiftet ut det velkjente «empty quarter», til fordel for andre ørkenområder som ikke tidligere har vært en del av ruten i Dakar Rally. 

– Førsteinntrykket er at det minner litt om 2023. Jævla røft første fire-fem dagene. Jeg husker det var et «punkteringsrally» da. Det er ikke helt de samme etappene som da, men i de samme områdene, forteller Fløene.

Og selv om det har blitt minimal trening mellom Kristoffersson og Fløene, har sistnevnte holdt formen gjennom store deler av året. Ikke bare har han deltatt i ulike terrengrallyløp gjennom 2025, men han har også vært å finne i årets rally-NM. Under NM-runden i Grimstad i august, fungerte Fløene nemlig som kartleser for Tord Linnerud, hvor duoen til slutt endte på en fjerdeplass.

Bjørnejakt

Foruten det rent sportslige, har Fløene benyttet mye av tiden hjemme i Brumunddal til skogstrening. Fløene har et fast avsidesliggende skogsområde, som benyttes til bakketrening med bildekk. Fløene selv trives med å trene alene i skogen, og er glad for at han ikke treffer all verdens mennesker underveis her. Helt isolert er han imidlertid ikke.

– Og, du nevnte at du var på vei til trening nå?

– Ja, jeg står oppi skogen nå med hodelykt og et bildekk som henger etter meg. Jeg har gjort det hele sommeren, og er ikke en treningssenterfigur, forteller Fløene imens han gjør seg klar for dagens treningsøkt.

Fløene har inngått en egen avtale med grunneieren av området. Grunneieren har fra tid til annen sauer gående, noe som igjen kan tiltrekke seg bjørner. Fløene har dermed, indirekte, fått oppgave som oppsynsmann under treningsturene, med meldeplikt dersom han oppdager en sau i nød. Etter at snøen forsvant tidligere i år startet Fløene å merke en særegen lukt under treningsturene, som minnet ham om bjørnens etterlatenskaper.

– Jeg tenkte at jeg var i nærheten av bjørn, fordi jeg har vært borti det før. Jeg sa ikke ifra da, fordi sauene ikke var ute. Så kom sauene ut, og da tok bjørnen rundt 16 stykker. En dag når jeg dro på dekket oppi der da, så kom det plutselig en bil etter meg. Så går vinduet ned, og så er det en som sier «jeg ser etter en bjørn og har fult av viltkameraer her ute, og har fått alarmer to dager på rad nå. Og det eneste som kommer frem er ikke bjørn, men det er en som driver og drar på et bildekk», humrer Fløene.

Kontrastene kunne dermed ikke vært større. Fra bjørnejakt i Brumunddal til kamelslalom i Saudi-Arabia. 

PS: I 2025 var både Fløene og Axel Mustad på plass i Dakar som Norges alibi. Mustad har valgt å stå over årets Dakar, men holder fortsatt terrengrally-egenskapene i hevd. Han var tidligere i november å finne under Baja 1000, med blant andre Andreas Alm, hvor teamet fullførte på en svært imponerende andreplass i sin klasse.

Powered by Labrador CMS