
Gladlaksen fra Toten vender tilbake
Han var sentral i WRC-æraens glansdager i norsk rallysport. Nå får vi se Tord Linnerud tilbake i toppklassen igjen.
RALLY: Torsdag forrige uke kom telefonen fra Espen Ruud, som står for driften av flere rallybiler i Norge. En av Ruuds biler på verkstedet, en Skoda Fabia Rally2 evo som normalt kjøres av Joachim Hvaal, stod ledig for Rally Grimstad.
Skulle ikke tatt en tur da, Tord?
Joda, totningen var ikke vond å be.
– Nå skal jeg smyge meg rundt der, sammen med Ola Fløene, sier Linnerud til Parc Fermé.
En bunnsolid duo i norsk rallymålestokk, historisk sett, men Linnerud er tydelig på at han neppe er på samme tempo som han var i sine glansdager på midten av 2000-tallet.
WRC-æraen i norsk rallysport

Fra 2001 til vintersesongen 2007 var han aktiv, i det som på mange måter omtales som glansdagene i toppklassen av norsk rally. Da bestod klassen av flerfoldige WRC-biler, og mange etterhvert av ren nyere dato. På det meste var det mellom 10 og 15 fullblods WRC-biler til start i en NM-runde.
Selv kjørte Linnerud først Toyota Corolla WRC, før han de to siste sesongene kjørte en noe nyere Peugeot 206 WRC. 2006-sesongen ble avsluttet med tre totalseire, nettopp i Grimstad i tillegg til NM-rundene i Larvik og på Hamar.
NM-medaljene i hans rallykarriere kom som bronse i Gruppe N i 2002 og bronse i Gruppe A og WRC i 2005. Siden ble det noen sporadiske innhopp, men vi må ti år tilbake sist han kjørte rallyløp.

– Den gang var det helt vanvittig. Et vanvittig bra nivå, og mange jevne gode biler. Så kom jo Andreas (Mikkelsen) og Mads (Østberg) inn og løfta dette til et enda høyere nivå med ferdigheter og biler. Vi hadde 5-6 år gamle biler, mens de tok det nye steget. Og la ned mye i noter og trening og trente masse og med kamera på notekjøring og så videre, minnes Linnerud.
Vurderer mer om et par år
Nå er det tilbake i toppklassen førstkommende helg når Rally-NM er tilbake på asfalt, men denne gang på helt andre premisser enn tidligere for Linnerud. Og tanken er et beskjedent engangsstunt nå som muligheten bød seg.
– Nå er jeg over 50 år. Og jeg har ikke kjørt sånn R5-bil før. Så det er nok lettere å gjøre comeback når du er noen-og-30 år. Disse gutta nå kjører jo så jævlig fort. Det har jeg sett på YouTube, slår totningen fast, som ellers i dag har vært en viktig støttespiller for stjerneskuddet Emil Sivesind, og selv følger opp alpinkarrieren til sin 14 år gamle sønn.
Om dette er starten på en ny æra i hans bilsportkarriere får tiden vise. I utgangspunktet må alpinsønnen først bli eldre før han selv har samvittighet til å sette av den tiden han vet som kreves.
De siste årene har han nøyd seg med lokale bilcrossløp, men mange husker kanskje også at han gjorde noen sesonger i internasjonal rallycross i både EM- og VM-sirkuset da disse seriene var på sine høyder på midten av 2010-tallet.
– Om to år, da er jeg enda eldre, og da skal sønnen min begynne på skigymnas. Så da skal jeg vudere. Neste år skal jeg kjøre litt bilcross, slik at jeg kan kvalifisere til landsfinalen, slår 51-åringen fast.