Det er langt mellom Roverud utenfor Kongsvinger og østkysten i Catalonia-regionen i Spania. Til felles har stedene at det alltid går fort når brødrene Christian og Ole Martin Sagli dundrer forbi i deres Volvo 240. En bil spanske rallyfans virkelig sperret opp øynene for.

Spansk rallyeventyr for norske nasjonalgutter

De byttet ut vinterkulden med spansk asfalt i historisk EM-runde, og det skapte helt uforglemmelige øyeblikk i jakten på nye opplevelser bak rattet.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Når vinteren ikke slipper taket her hjemme er det fristende for mange å ta turen sørover til sol og varme. Denne helgen var det en norsk gjeng som gjorde nettopp det, men de var på plass i Spania av helt andre grunner enn å slikke sol.

Valter Chr. Jensen og kartleser Erik Pedersen i fint driv i deres helt nybygde Ford Escort RS1800. Det ble atter en klasseseier i europamesterskapet som den norske rallyveteranen har satset på de siste ret.

RALLY: Når vinteren ikke slipper taket her hjemme er det fristende for mange å ta turen sørover til sol og varme. Denne helgen var det en norsk gjeng som gjorde nettopp det, men de var på plass i Spania av helt andre grunner enn å slikke sol.

I det spanske løpet Rally Costa Brava var det nemlig hele seks norske førere til start denne helgen. Løpet markerer sesongåpningen i EM i historisk klasse hvor Valter Chr. Jensen sammen med kartleser Erik Pedersen i år har markert seg i dette mesterskapet i en årrekke.

Duoen sikret en åttendeplass i klassen, mens den norske klassekameraten Petter Fausko og kartleser Leif Arne Neset som også stilte opp i dette løpet dessverre måtte bryte løpet allerede på den første etappen. 

Kim Anders Nyhus og Mads Ola Stensbøl over startrampa i Rally Costa Brava i sin Volvo 940, heller ikke dette noen normal skue på den iberiske halvøy.

Men i tillegg til de to bilene i historisk klasse kunne man også finne en Kongsvinger-basert gjeng til start med biler vi kjenner fra nasjonal klasse, som i Spania gikk under den frie klassen «Open». Christian Sagli, Martin Nygård, Kim Anders Nyhus og Svein Tore Løvhøiden hadde alle tatt turen sørover for å teste ut noe helt nytt. 

– Det har vært en kjempeopplevelse. Det er helt utrolig at det går an. Å få lov til å komme dit og få kjøre på sånne type veier som du bare har sett på TV med gamle VM-etapper og alt langs kysten der. Helt utrolig, forteller Kim Anders Nyhus til Parc Fermé. 

Fascinert av Volvo

Med flere hundre biler til start fra en rekke nasjoner i en rekke ulike klasser var den norske gjengen imponert over arrangementet. 

– Det var skikkelig kult. Alt var tilrettelagt for at det skulle bli bra, og alt gikk etter boka hele veien. Det var ikke et minutt forsinket noen gang, forteller Christian Sagli. 

Lange dager med høy fart, godt grep og hektiske tilstander på og utenfor fartsetappene tærer på. Men den spanske historiske EM-runden var en opplevelse for livet for Kongsvinger-gjengen.

Sagli og Nyhus kjører begge Volvo. Det er et vanlig syn på rally i Norge, men på ingen måte i Spania. Derfor ble de to bilene interessante attraksjoner midt blant historiske biler med langt heftigere prislapper knyttet til seg. 

– Det var moro. Du står i kø med biler foran og bak som er verdt mange millioner også er det oss de ville ta bilde av. Det er nok ikke ofte de ser noe sånt, forteller Kim Anders Nyhus.

Generelt ble den norske gjengen fascinert og imponert over den store oppslutningen av folk de møtte før, underveis og etter etappene. 

– Det er en helt annen oppslutning der nede med masse folk. Det er ikke helt hva man er vant til i Norge. Det var rimelig spesielt og innmari moro, forteller Martin Nygård. 

God hjelp fra konkurrentene

Alle fire kom til mål, men kvelden før løpet rullet i gang så det mørkt ut for Nyhus etter at clutchen sa takk for seg under shakedown. God hjelp fra konkurrenter gjorde at han likevel kom til start.

Den mest dramatiske opplevelsen fikk Svein Tore Løvhøiden og Richard Haget, med brann på shakedown og avkjøring første dag - men med heroisk mekanikerinnsats fikk de restartet og fullført det spanske eventyret.

– Vi hadde med oss noe selv også fikk vi hjelp fra noen engelskmenn og fikk samla sammen deler til en clutch så vi fikk kjørt videre. Da var det ingen som var konkurrenter. Det var en selvfølge at alle skulle hjelpe, så det var fint, forteller Kim Anders Nyhus. 

Utfordringer før løpet ble det også for Svein Tore Løvhøiden som opplevde brann i bilen etter shakedown, og som også kjørte av veien på fredag. Men i likhet med sine landsmenn i klassen fullførte også han løpet. 

Martin Nygård var også spent på hvordan hans bil ville klare seg. Han stilte nemlig opp i sin nybygde BMW M3 som fikk sin løpsdebut i Spania, etter en lang og krevende prosess med både bygging og papirformaliteter det siste året.

– Vi var litt spente på hvordan det skulle gå, men det har gått overraskende bra. Vi har plukka litt småstein men ingenting som har gjort at vi har stått i fare for å bryte, forteller Nygård. 

Høyt tempo

Rally Costa Brava kjøres på asfalt. Det er noe de ikke akkurat eksponeres for hver helg. Med regn i miksen blir ikke utfordringen mindre. 

– Det er vel andre eller tredje løpet mitt på asfalt. Også fikk vi jo litt utfordringer med regn . Jeg har aldri kjørt med slicks-dekk på regn før så det var litt spennende, men det gikk det og, forteller Nyhus. 

Martin Nygård og Christian Sagli.

Christian Sagli sto igjen som den beste norske i nasjonalklassen med femteplass. I tillegg imponerte han med rakseste etappetid i klassen på to av etappene og tolvtetid totalt på løpets siste etappe. 

– Da vi kom i gang og fikk knekt litt koden på det så syns jeg det gikk overraskende greit. Det var fri gjennomkjøring så vi kjørte gjennom tre ganger, så vi fikk luke ut mye feil og fikk gode noter. Så da var det egentlig bare å tørre å bruke det og kjøre, forteller Sagli som forøvrig har en NM-tittel og norgescup-tittel på sin relativt korte rallykarriere.

Etter det spanske eventyret ønsker de seg nå flere nordmenn til start i fremtiden. 

– Jeg har veldig lyst til å få det til igjen og prøve å få med enda flere, det tror jeg skal være mulig, sier Sagli. 

– Det er bedre det her enn å ligge på stranda og sole seg, slår Nygård fast. 

Powered by Labrador CMS