Utsetter elbilene til Rallycross-VM med ett år

Samtidig presiseres det tydelig at dagens Supercar-klasse vil forbli en viktig og sentral del av den internasjonale rallycrossen.

Publisert

FIA kunngjorde tidligere i år at rallycross blir det første verdensmesterskapet hvor hovedklassen skal kjøres med elbiler. Det har samtidig kommet fram utdrag fra forslag til regelverk som innebærer hvordan bilene skal konstrueres.

(Foto: Simen Næss Hagen)

FIA kunngjorde tidligere i år at rallycross blir det første verdensmesterskapet hvor hovedklassen skal kjøres med elbiler. Det har samtidig kommet fram utdrag fra forslag til regelverk som innebærer hvordan bilene skal konstrueres.

Hovedargumentet for å innføre elbiler til rallycross er at dette vil lokke flere fabrikker inn i sporten. Per i dag er Peugeot det eneste rene fabrikkteamet i rallycross, mens Volkswagen og Audi gir tung fabrikkstøtte til henholdsvis PSRX og EKS.

Planen var at elbilene skal innføres for fullt fra 2020. Nå utsettes dette med ett år, etter at fristen for fabrikkenes påmelding gikk ut denne sommeren.

– Vi har oppnådd mye på relativt kort tid siden det første formelle møtet i juni i fjor. En helt ny type rallycrossbil er blitt utarbeidet og satt, og derfor er det verdt å vente noe lenger for å sikre oss et konkurransedyktig startfelt, sier visepresident i IMG, Paul Bellamy, i en pressemelding.

Parc Fermé har tidligere regnet fram til at så mange som ni fabrikanter kan, eller bør ha, interesse i å gå inn i Rallycross-VM med elbil som hovedplattform, og flere av disse fabrikkene skal ha vært i tett dialog med FIA om blant annet utarbeidelse av det tekniske regelverket.

Slik regelverket er satt per i dag skal et karbonfiber-basert monokok-chassis leveres fra Oreca, Williams Advanced Engineering skal levere batterier, mens fabrikkene selv skal utvikle motor og resten av eksteriøret på bilene. Private team kan også få støtte og leveranse fra fabrikkene, eller få en ferdig mal levert fra FIA.

Samtidig presiserer IMG at dagens Supercars-klasse med fossilt drivstoff på ingen måte skal vekk fra sirkuset.

– Verdensmesterskapet i rallycross vil fortsette å bli kjørt med Supercars med forbrenningsmotorer  i 2019 og 2020. Etter 2020 vil forbrennings-Supercars-klassen fortsatt bestå som en viktig del av rallycrosshelgene når verdensmesterskapet blir en elektrisk serie, heter det videre i pressemelding.

Powered by Labrador CMS