
Dennis Olsen tilbake på pallen:
– Veldig god forberedelse til Le Mans
Dennis Olsen og teamkameratene viser gryende form før sesongens store høydepunkt.
RACING: Dennis Olsen imponerte med å sikre en sterk andreplass i helgens 6-timersløp på Spa-Francorchamps. Det var en gledelig opptur i siste test før 24-timersløpet på Le Mans.
Dette er Olsens beste plassering i Langdistanse-VM, og den første pallplassen siden seieren i 24-timersløpet på Daytona. Forrige pallplass i dette mesterskapet kom under fjorårets 24-timersløp på Le Mans.
– Veldig bra løp!, sier Dennis Olsen til Parc Fermé.
Kaotisk
Det ble et hektisk 6-timersløp med flere hendelser og tøffe forbikjøringer for Proton-teamets Ford Mustang nummer 88 med Olsen, sølvfører Giammarco Levrato og bronsefører Stefano Gatusso.

Etter en tidlig miks av ulike strategier og timing av førerbytter var Olsens bil litt ute av det, men de kjempet seg tilbake i tetkampen. Mot slutten ble det hett rundt ørene på flere i et tett GT3-felt.
– Det ble litt kaos der i nest siste stintet hvor det ble mye kontakt, og vi ble pushet ut av BMW-føreren sånn at teamkompisen min også ble dytta ut, men vi kom godt ut av det og klarte å komme i mål på andreplass, forteller Olsen. For øvrig ble søsterbil nummer 77 nummer fire, mens det var Af Corse Ferrari på første- og andreplass.
Siste test

Seieren på Daytona i IMSA markerte en ypperlig start på sesongen, men i VM og på Nürburgring har det ikke vært like lett. Utgangspunktene har ofte vært gode, men stadig har det skjedd ting ute på banen eller på dommerrommet som har satt Ford Mustangen ut av spill.
Dette var altså det siste løpet i VM før Le Mans, og det er grunn til optimisme på nordmannens vegne.
– Veldig god forberedelse til Le Mans, også håper vi på en god BOP og at vi kan gjøre et godt løp der, sier Olsen.
Nå er de også godt fornøyd med tempoet på bilen, selv om mye vil komme an på Balance of Performance. I Langdistanse-VM får teamene tildelt mer eller mindre vekt og motoreffekt for å gjøre løpene så rettferdig som mulig, men det er en kjent sak at det kan slå ut heldig eller uheldig for den enkelte fabrikanten.
– Vi skulle alltid hatt litt mer tempo, men vi kan ikke klage denne helgen, avslutter han.