
Dennis Hauger til Parc Fermé:
– Deilig at de to siste løpene er på oval
Derfor elsker Dennis Hauger at sesongen avsluttet og mesterskapet skal avgjøres i det formatet han har desidert minst erfaring med.
RACING: Kun to løp gjenstår av årets sesong i IndyCar og Indy NXT. Med norske øyne er det knyttet stor spenning til om Dennis Hauger kan sikre gullet på nivå to.
Hauger har ledet an hele sesongen, og kan sikre tittelen allerede kommende helg om han fullfører løpet foran rivalen Caio Collett. Med to løpshelger igjen å kjøre leder Hauger med 54 poengs luke ned til Collet.
Men selv om det ser bra ut for Aurskog-gutten er det fortsatt spenning i luften. Sesongen avsluttes nemlig med to ovalløp.
Tror på seier
Om Hauger ville mestre ovalbanene var det store spørsmålet i forkant av sesongen, og nå kan det bli helt avgjørende for gullsjansene.
Utover at det blir viktig å ha tempo nok til å slå Collett fremhever Hauger selv også at det er viktig å vise resten av paddocken at han har et solid tempo inne også på oval. Hauger har startet i pole position i begge ovalløpene så langt i år, og endte med en 5. plass og en 2. plass.
– Jeg føler definitivt at vi har farten til å ta en ovalseier, og å klare å få en seier på oval er et av målene mine mot slutten av sesongen nå. Det er viktig her i USA å være rask på ovalbaner, forteller Dennis Hauger til Parc Fermé.
Dennis ligger tilsynelatende godt an med tanke på et fulltidssete i 2026, og de første konkrete ryktene har allerede kommet i sosiale medier. Likevel er ingenting hugget i stein, og selv om ikke ovalløpene oppleves som noen «shootout» er det viktig å vise hva han kan få til i årets to siste løpshelger.
– Deilig
– Det er en stor del. Et av de største billøpene i verden er på oval, så det er klart at det er viktig å være rask på oval. Det er mange poeng man kan samle opp eller tape på oval i et mesterskap, så det er ikke bare det at jeg må vise det men jeg vil jo få det til og jeg vil at det skal klikke litt på plass sånn som det har gjort på vanlige baner, sier Hauger.
– Det er deilig at de to siste løypene er oval, for da blir det en bratt læringskurve med to helger på rad. Vi får se hvor mye IndyCar-teamene følger med på hva jeg gjør på ovalløp spesifikt, det vet jeg ikke, men de ser jo selvfølgelig på hele pakken, fortsetter han.
Blant de to banene som gjenstår tror Andretti-føreren at det er gode muligheter.
– På Milwaukee kan vi ha en god mulighet. Vi var raske der på testen og fikk en god rytme. Nashville er også en veldig rask ovalbane, den raskeste på kalenderen, og det er alltid noen nye elementer på hver bane. Det er alltid litt forskjellig, så det blir veldig spennende, men det har vært en god progresjon så vi år satse på at det fortsetter til toppen i neste løp.
Derfor er oval så krevende
Å løse utfordringen på ovalbaner er ingen enkel oppgave for Hauger, som kommer med erfaring fra vanlige baner i Europa. Etter første ovalløp fortalte 22-åringen om at
– Det er viktig å få til balansen på ovalbaner for å virkelig ha selvtilliten til å bruke de forskjellige sporvalgene og virkelig bruke vinden og luftmotstanden på riktig måte. Det er noe vi har fått til bra på trening, men så har vi bommet litt i løp. På trening i Iowa følte jeg meg ekstremt sterk, men vi klarte ikke å kopiere det til løp. Så det et litt sånne småting vi må prøve å «tune» litt inn, og det bygger seg også opp mer erfaring, forteller Dennis Hauger.
Selv om Hauger ikke har tatt lett på utfordringen i forkant av denne sesongen innrømmer han at også han har tenkt slik mange europeere tenker om en ovalbane.
– Det er en annen måte å kjøre på, og jeg var jo helt på samme tankegang før jeg kom hit med at det er jo bare å svinge til venstre og holde full gass, men det er helt vilt når du kommer mer inn i det hvor mange småting det er som kan gjøre en stor forskjell. Når du kjører 20 biler i en sirkel i samme spor så endrer luftmotstanden og alt seg ganske mye, så det å være smart på oval er en kunst man må lære seg. Det er ikke mange som klarer å «naile» det, og jeg føler ikke det har «klikket» for meg helt enda, men jeg håper at jeg kan få det til i neste løp.
For det er noe unaturlig og surrealistisk over å både kjøre på oval, og ikke minst mestre det å kjøre på oval. Selv for en som har kjørt formelbil så tett opp til Formel 1 som det er mulig, foruten IndyCar.
– Det er en veldig rar følelse å kjøre på oval, fordi det går helt sinnsykt fort og etter å ha kjørt på oval for første gang sa jeg at jeg føler meg som supermann fordi det går så fort og det føles ut som at det ikke skal være mulig å holde så høye hastigheter i en sving. Så det var en veldig morsom følelse.