Lærerik sesong for Niklas Abrahamsen:
– Veldig bra og veldig dårlig
Sesongen har bydd på opp- og nedturer for Niklas Abrahamsen, som nå håper på mer av det samme i 2026.
RACING: Stadig renner det på med flere og flere nordmenn i internasjonal racing, og tradisjon tro er mange av de innom Nürburgring.
En av førerne som er i ferd med å etablere seg i NLS-mesterskapet på nordsløyfa er Niklas Abrahamsen. 21-åringen har etter hvert en rekke løp på CVen, og i år har han kjørt GT4 for Walkenhorst-teamet.
Unggutten ser tilbake på en sesong med dype daler og høye topper.
– Det har gått veldig bra og veldig dårlig. Jeg har totalkrasjet en bil og jeg har vært veldig nære banerekorden så det har vært topp og bunn, forteller Niklas Abrahamsen til Parc Fermé.
Viktig erfaring
Abrahamsen mener den voldsomme krasjen i vår bidro til en viktig utvikling som fører, og det tok ikke lang tid før han var tilbake i aksjon. Utover sesongen har han blant annet kjørt 24-timersløpet på Nürburgring for første gang.
– Jeg lærte veldig mye av det, og jeg vil si at jeg har blitt en mye bedre fører. Det er mer risikotenkning og jeg jobber på en annen måte. Jeg vil si at man må nesten oppleve en sånn krasj for å kunne bli en enda bedre fører.
Niklas stortrives med sin nye racing-hverdag, og tilværelsen på en av verdens mest anerkjente og spektakulære racerbaner tas ikke for gitt.
– Det er egentlig en drøm. Nürburgring er en drøm, Aston Martin er en drøm. Det at jeg bare får lov å kjøre det er jo en drøm, så det å kunne kalle meg selv en racingfører er noe jeg setter veldig pris på. Og det er bare på grunn av mine samarbeidspartnere, for jeg er fra en vanlig familie uten midler jeg kan lene meg tilbake på og slappe av på sofaen. Jeg må virkelig ut å jobbe for det, og da smaker det enda bedre med suksess på banen.
Neste sesong er det klare målet å fortsette med mer av det samme på Nürburgring.
– Den er ikke helt klar enda, men vi jobber mot det samme. Enn så lenge har jeg ikke så mye konkret å si annet enn at det ser veldig lovende ut, og at jeg jobber mye med Pirelli Nordic og prøver å få til en veldig fin løsning.
– Hvor ser du deg selv om fem år?
– Betalt fabrikkfører, avslutter Abrahamsen.