Dennis Olsen, her fra sesongstarten i Langdistanse-VM i Qatar tidligere denne måneden.

24-timersløpet på Nürburgring:

Dennis kan velge og vrake blant andre bilmerker

Han hadde knapt rukket å signere for en ny fabrikant før andre kunne ønsket seg Dennis Olsens tjenester i ett av storløpene som Ford ikke deltar i denne sesongen.

Publisert Sist oppdatert

RACING: Det er altså snakk om 24-timersløpet på Nürburgring, ett av de mest prestisjefylte enkeltløpene i verden. Og prestisjen rent kjøremessig setter Olsen Nürburgring-varianten høyere enn for eksempel 24-timersløpet på Le Mans som totalt sett regnes for å være det største og mest prestisjefylte enkeltløpet i langdistanseracing.

RACING: Det er altså snakk om 24-timersløpet på Nürburgring, ett av de mest prestisjefylte enkeltløpene i verden. Og prestisjen rent kjøremessig setter Olsen Nürburgring-varianten høyere enn for eksempel 24-timersløpet på Le Mans som totalt sett regnes for å være det største og mest prestisjefylte enkeltløpet i langdistanseracing.

Men skulle nordmannen finne på å vinne klassikeren i Tyskland i år, så vil ikke det bli for hans arbeidsgiver. I år satser Ford-fabrikken med en helt nyutviklet Mustang i GT3-kategorien i internasjonal baneracing, hvor nordmannen er en av deres lederstjerner etter åtte år i Porsche, men Ford vil vente minst en sesong før de stiller til start i «det grønne helvete».

– Jeg kommer til å gjøre ganske mye testing der i år, så regner jeg med å være med på bilen neste år, sier Dennis Olsen om Fords framtidige Nürburgring-ambisjoner.

– Så du skal med andre ord ikke kjøre 24-timeren i år?

– Det skal du ikke si for sikkert. Det kan hende jeg kjører med en annen bil, skyter Olsen inn kryptisk.

Sammenliknes med utroskap

Dette avslører han under opptaket til Parc Fermés egen podkast «Av med hjelmen», tidligere i år, som du kan se og høre i sin helhet inne i saken heller på din podkastplattform på telefonen.

For Olsen er en bevandret mann i toppklassen i det tyske langdistansemesterskapet som kun kjøres på Nürburgring Nordschleife, og med det også en ettertraktet fører å ha på bilen.

Derfor er han blitt satt i et dilemma når fem andre team og fabrikanter har tatt kontakt med ham, ifølge ham selv. Og at en slik dialog definitivt må avklares med hans nye arbeidsgiver.

– Det blir som at du nylig er i et nytt forhold, også stikker du til Göteborg på tur, også er det en ny dame der, billedlegger Olsen det.

Dennis Olsen fra det klassiske Pflanzgarten-hoppet under kvalifiseringsløpet i 2021, som han gikk hjem og vant.

Ford skal dog være positive, ifølge ham selv, og at det definitivt ikke er noe arbeidsmessig utroskap inne i bildet som han selv umiddelbart følte på det. Derfor er han i tenkeboksen, og legger ikke skjul på at det å få kjørt 24-timeren både er en stor opplevelse, men også viktig erfaring å ta med seg, både for ham og Ford.

Vurderer andre enn Porsche

Olsen navngir ikke hvilke fabrikanter det er snakk om, men utelukker at det er hans gamle arbeidsgiver Porsche som har vært blant de første til å slå på tråden. Og det er ikke nødvendigvis Porsche i seg selv Ford ville funnet mest hensiktsmessig for sin egen del.

– Jeg har snakket med Ford om dette, og de ser på det som en mulighet om jeg kjører med et annet bilmerke enn Porsche. Da får jeg erfaring med et annet bilmerke, hvor jeg får sjekket deres styrker og fordeler i forhold til både Porsche og eventuelt hos Ford, noe som vi kan lære mer ut av og ta med oss videre. Det er uansett ikke data jeg får med meg, men det er «feeling» som jeg kan ta med meg videre, sier Olsen, og understreker at et eventuelt «lovlig sidesprang» kun gjelder 24-timersløpet på Nürburgring og det tilhørende kvalifiseringsløpet.

– Jeg har akkurat signert med Ford, og ønsker å forplikte meg der. Det er ikke et must, dette her, så vi får se. Det kommer an på forskjellige ting, om tilbudet er godt nok, om det passer i kalenderen, eller om vi må teste mer på hovedprosjektet mitt som er Ford, slår han fast.

Powered by Labrador CMS