Dennis Hauger er alltid lett å legge merke til med sine mange Red Bull-logoer. Snart er de borte.
Dennis Hauger er alltid lett å legge merke til med sine mange Red Bull-logoer. Snart er de borte.

Hauger avslutter sesongen uten Formel 1-sjanse:

– Det er kjipt å ikke få den muligheten

Snart er sesongen over for Dennis Hauger, og i motsetning til flere av konkurrentene rundes ikke året av med en ettelrengtet Formel 1-sjanse. Aurskog-gutten innrømmer at det frustrerer han. 

Publisert

FORMEL 2: Dennis Hauger er på plass i Abu Dhabi hvor han gjør seg klar for det som blir årets siste løpshelg i Formel 2, den siste løpshelgen med den nåværende Formel 2-bilen og ikke minst den siste løpshelgen som Red Bull-junior. 

FORMEL 2: Dennis Hauger er på plass i Abu Dhabi hvor han gjør seg klar for det som blir årets siste løpshelg i Formel 2, den siste løpshelgen med den nåværende Formel 2-bilen og ikke minst den siste løpshelgen som Red Bull-junior. 

– Jeg kommer jo rett fra Kina men jeg har fått noen dager med forberedelser med teamet. Det blir kult å komme tilbake til Formel 2 nå og avslutte på en god måte, forteller Hauger til Parc Fermé.

Hauger kunne juble etter Formel 3-comebacket i Macao.
Hauger kunne juble etter Formel 3-comebacket i Macao.

20-åringen ble forrige uke kastet inn i en av MP Motorsports Formel 3-biler i det legendariske gateløpet Macao Grand Prix, gjerne anerkjent som VM i Formel 3. Det er to år siden Hauger egentlig var ferdig med sin Formel 3-karriere, men de årene han kjørte forhindret Korona han fra å delta i Macao. Dermed var han ikke vond å be når Franco Colapinto, som forøvrig er hans nye teamkamerat i Formel 2 fra og med denne helgen, måtte kaste inn håndkleet. 

Og på tross av minimalt med forberedelser ble helgen en suksess for Hauger. Fra åttende startposisjon etter kvalifiseringen sikret han en femteplass i det innledende kvalifiseringsløpet, før han avanserte til andreplass i hovedløpet. 

– Det var veldig gøy. Det var så klart ikke optimale forberedelser men det var veldig gøy å komme tilbake og bare hoppe inn i det å gjøre det bra mot førere som har kjørt hele sesongen. Også var det selvfølgelig også gøy å komme på topp blant Red Bull-juniorene, sa Hauger. 

Beste Red Bull-junior

I tillegg til å bli nummer to totalt var Hauger også den beste Red Bull-junioren i Macao. 

– Når man ser at førere som Hadjar som jeg gruste i hele år og også nå i F3 får kjøre treninger og sånn nå, og at den som var raskest i Macao av Red Bull-juniorene er han som blir tatt ut er litt morsomt bare syns jeg. Det er en ekstra motivasjon, også har jeg bare fult fokus på det jeg skal også må jeg bare bruke det til noe positivt. 

Beskjeden om at Hauger ikke fikk fortsette i Red Bull-systemet kom fra Helmut Marko allerede på Spa. Selv om det har sine negative sider holder Hauger fast på at det også medfører nye muligheter andre steder.

– Det er selvfølgelig kjipt på et vis men samtidig er det en ny vei og en ny retning og jeg vet at om jeg gjør det bra neste år så er det mulig å åpne flere dører igjen nå som jeg står uten noen kontrakt. Så for meg så føler jeg ikke at det spiller så stor rolle og det er egentlig mer en indre motivasjon som jeg må bruke for å bare kjøre på neste år.

Som følge av at han er på vei ut dørene har det heller ikke vært aktuelt å sende noen Formel 1-treninger hans vei, og unggutten innrømmer at det er frustrerende å nå se mulighetene gå til andre førere. 

– Selvfølgelig er det frustrerende men det kommer an på juniorteamene man er i og ser man på det jeg har vært i så har de ikke gitt så veldig mange seter til oss. Den eneste grunnen til at Hadjar får muligheten er at han er den eneste junioren med superlisenspoeng. Det er den eneste simple grunnen til at han får lov til å kjøre, og fortsatt så vet jeg ikke helt hvorfor han får det men det handler vel om kontakter og den type ting, sier Hauger.

– Det er kjipt å ikke få den muligheten man føler man fortjener mer enn andre, men jeg må bare fortsette å jobbe på så kommer det forhåpentligvis til slutt, fortsetter han.

Lave skuldre

Snart er det adjø både til den nåværende Formel 2-bilen og til det velkjente Red Bull-liveryet for Hauger.
Snart er det adjø både til den nåværende Formel 2-bilen og til det velkjente Red Bull-liveryet for Hauger.

For Hauger blir det fullt fokus på sesongens siste løpshelg etter en pause på over to måneder. Gull og medaljer er ute av rekkevidde i mesterskapet, og neste sesongs planer er allerede lagt. Dermed kan Hauger: 

– Egentlig bare gi faen og få litt utbytte av ting jeg må jobbe med mot neste sesong. Bare vise at jeg er her for å gjøre en god jobb, gi litt f, og kjøre på, sier MP-føreren. 

Etter en lang pause og en krevende sesong hjelper det på å ha en god opplevelse i bagasjen fra Macao, selv om det var med biler et nivå lenger nede på stigen. 

– Det er selvfølgelig en helt annen bil og helt andre forhold, men jeg kan ta med meg en godfølelse fra å ha gjort noe bra akkurat og bare generelt vite at man er der og er på. Så det er viktig. 

Neste sesong kommer det nye Formel 2-biler som tilsynelatende kan komme til å passe Hauger bedre enn det den nåværende bilen har gjort.

– Det blir jo litt andre biler neste år, men det er jo selvfølgelig likheter likevel. Det er jo ikke en helt ny bil heller, men det blir gøy å se når de nye bilene kommer.

Fredag ruller Hauger i gang med Formel 2-trening 08:05, før årets siste kvalifisering starter 12:00.

Powered by Labrador CMS