Det ble en løpshelg for glemmeboka for Dennis Hauger sist helg. Nå gir han et dypere innblikk i hva som egentlig skjedde før, under og etter sammenstøtet med teamkompisen som mer enn halverte det gigantiske forspranget han hadde i mesterskapet.

Norges USA-håp snakker ut etter fiaskohelgen på Laguna Seca:

– Det spiller ingen rolle hvem sin feil det var

Dennis Hauger innrømmer at han handlet instinktivt da han kolliderte med teamkameraten sin på Laguna Seca.

Publisert

INDY NXT: Dobbeltløpet på Laguna Seca i California sist helg kunne blitt en løpshelg for Dennis Hauger i praksis kunne sikret Indy NXT-gullet med svært margine teoretiske muligheter for å miste det. Fra å ha en margin på 94 poeng ned til den nåværende mesterskapsutfordreren Caio Collett, ble dette gapet mer enn halvert ned til 42 poengs margin nå før tre løpshelger gjenstår.

INDY NXT: Dobbeltløpet på Laguna Seca i California sist helg kunne blitt en løpshelg for Dennis Hauger i praksis kunne sikret Indy NXT-gullet med svært margine teoretiske muligheter for å miste det. Fra å ha en margin på 94 poeng ned til den nåværende mesterskapsutfordreren Caio Collett, ble dette gapet mer enn halvert ned til 42 poengs margin nå før tre løpshelger gjenstår.

Hauger hadde i utgangspunktet en ganske kurrant helg på den sikre siden, med bestetid på første trening, beste tid i sin kvalifiseringsgruppe og andre startposisjon to ganger - samt en like sikker andreplass i første hovedløp.

Men årsaken til dette enormet fallet i forspranget før helgen bunner ut i to hendelser; avkjøringen på trening to, og kollisjonen med teamkamerat Lochie Hughes i Andretti Global helt på tampen av det andre løpet.

Lochie Hughes.

Tatt på senga av teamkompisen

Vi må ta spesielt tak i det siste som skjedde.

– Jeg var forvirret selv, men visste hvordan reglene var. Men det satte meg litt ut, innrømmer Dennis Hauger i en lengre prat med Parc Fermé i etterkant av løpshelgen.

På omstarten av løpet med ti runder igjen snek Hughes seg på innsiden og forbi Hauger da grønnflaget var ute, men før de passerte restartlinjen på start-mål-langsiden. En forbikjøring som i mange år har vært tillatt i denne amerikanske racingserien, hvor reglene i nyere tid er blitt forandret til å likne det vi kjenner fra europeisk racing. Altså at man ikke kan kjøre forbi før linja er passert.

Men bare noen få sekunder senere forsøkte Dennis desperat å få tilbake plassen som teamkompisen regelrett rappet fra han.

– Jeg ville prøve å få tilbake posisjonen så fort som mulig på banen. For jeg ville jo framover. I stedet for å håpe på en straff. Men nei, det ble klabb og babb. Vi var side om side, og jeg føler jeg holdt linja, og han prøvde å holde ytteren, så vi hektet bare litt med fronten. Men begge forhjulene styrte feil vei plutselig. Selvfølgelig synd. Men uansett skal vi ikke fighte så tett mot hverandre som teamkompiser. Det vi vi. Men ja, det kan skje. Det er racing. Ting skjer, slår Dennis fast videre.

Dennis Hauger ned den kjente og myteomspunnende svingkombinasjonen Corkscrew på California-banens høyeste punkt.

Deler skylda

Selv hevder han å kjent godt til restartregelen. Og selv om han uttrykker frustrasjon over at teamkompisen gjorde en manøver han senere fikk en straff for, da handlingen også svart på hvitt utenfor regelverket, så rakk ikke Dennis verken å få informasjon over teamradioen eller tenke og vurdere selv å ha is i magen inn i første sving.

– Jeg fikk ikke noe på øret, og jeg så en mulighet til kjøre meg forbi. Det var en instinktiv reaksjon. Det ble plutselig veldig mye som skejdde på kort tid dessverre, men ikke noe vi får gjort noe med etterpå.

– Hvem sin skyld var dette, egentlig?

– I bunn og grunn var det han som sa unnskyld til meg og var lei seg for det, men rent personlig føler jeg det var en 50/50 situasjon på selve sammenstøtet. Og det spiller ingen rolle hvem som feil det var nå, vi skulle uansett ikke vært i en slik situasjon sammen. Vi må bare lære og ta det med videre. Vi vet begge godt hva vi gjorde feil, så vi må se framover, vi må ha en god helg i Portland som et team, også så vi må jobbe sammen for å få til det, sier Hauger, som understreker at han ikke har noe panikk for at avstanden til Collett nå er mer enn halvert.

Treningskrasj ødela rytmen

Likevel var ikke dette sammenstøtet det eneste som gjorde at Laguna Seca-helgen kan gå i glemmeboka. På andre trening sørget Dennis for årets første ordentlig avkjøring, der han bommet i et forsøk på å finne grensene ute på banen.

Det endte med at han misset linja si, havnet i grusen og etterhvert i et relativt spektakulært sammenstøt med barrieren som ødela bilen såpass at treningen var tidlig ferdig kjørt.

– Vi var på brukte dekk og prøvde å pushe grensene. Så kom jeg over den, dessverre. Det satte oss på en måte litt ut av rytme resten av helgen, innrømmer 22-åringen.

Mentalt budsjett med bomhelg

16. plassen han fikk for den begrensede andre treningen satte ham i første kvalifiseringsgruppe, som gjorde det betraktelig vanskeligere å være i posisjon til å ta beste tid. Han var riktig nok raskest i sin kvalifiseringsgruppe, men maktet ikke å overgå bestetiden til Collett fra andre kvalifiseringsgruppe.

– Jeg er ganske sikker på at vi hadde vært i pole posistion i gruppe to. Hadde vi vært raskest i trening to så hadde det blitt gruppe to på kval. Og da hadde vi vært på pole, for det hadde regnet før kvalifiseringen, så banen ble definitivt bedre og bedre. Så jeg vet jeg må gjøre en bedre jobb med det, og jeg skulle gjort en bedre jobb, sier Hauger.

– Ligger det i ditt mentale budsjett før sesongen at man må tåle en slik dritthelg med masse poengtap?

– Ja, man gjør det - men jeg håpet at 8. plassen på roadcoursen i Indianapolis skulle bli den verste. Men man må på en måte regnem ed at det kommer dårlige løp. Collett hadde et dårlig løp da han ble nummer 19 i andre runde. Så han har hatt en slik, og vi leder fortsatt med 42 poeng, sier Dennis.

Nå vanker det to ukers pause før en intens sluttspurt på sesongen med ett løp på ordiner racingbane igjen, i Portland 8.-10. august. Deretter avsluttes sesongen med to oval løp de to siste ukene i henholdsvis Milwaukee og Nashville.

Powered by Labrador CMS