Martinius Stenshorne kan lenger ikke sees i Papaya-farger hverken på eller utenfor banen.

Formel 1-vrakingen endrer lite for Martinius:

Dette sier han om veien videre

McLaren-tiden ble ikke som ønsket for Martinius Stenshorne, som ser postive sider ved å stå utenfor.

Publisert

FORMEL 2: Sesongen ble avrundet med en forsmak på Formel 2-tilværelsen, men for første gang på nesten to år kjørte Martinius Stenshorne uten McLaren-støtte. 

FORMEL 2: Sesongen ble avrundet med en forsmak på Formel 2-tilværelsen, men for første gang på nesten to år kjørte Martinius Stenshorne uten McLaren-støtte. 

Allerede etter Formel 3-avslutningen i september ble det klart at McLaren ikke ønsket å fortsette samarbeidet, og at nordmannen ruller videre uten Formel 1-støtte. 

– Beskjeden kom etter Monza. Jeg kjørte bilen min fra England til Norge, og da stoppe jeg innom McLaren på veien og hadde et møte med han Alunni Bravi, også sa de at det ikke ble noe mer, Jeg hadde jo på en måte en anelse allerede om at det ikke kom til å bli noe mer, forteller Stenshorne til Parc Fermé. 

Nevnte Bravi har uttalt at valget om å vrake Martinius Stenshorne var det vanskeligste valget de har tatt. Likevel ble det altså ikke noe videre samarbeid. 

– Det er sånn det er i motorsport. En dør lukkes og kanskje noen andre åpnes, så jeg kan ikke være for nedfor på grunn av det. Jeg føler ikke at jeg fikk så mye ut av å være i McLaren utover budsjettet, sier Stenshorne. 

Lite aktivitet

I ettertid ser Martinius tilbake på perioden i McLarens akademi som relativt lite betydningsfull utover den økonomiske støtten. Stenshorne fikk aldri kjøre simulator og var aldri spesielt nærme en mulighet i en Formel 1-bil. 

Tiden i McLaren ble ikke som håpet for Martinius Stenshorne.

– Det har på en måte bare vært at jeg har en oransje bil, og utenom det så har det ikke vært mye annet. 

– Hva forventet du når du ble en del av McLaren?

– Det er vanskelig å si, spesielt når du er i Formel 3. Det er jo egentlig i Formel 2 at man er nærme nok til å kanskje få kjøre litt treninger og sånn, men jeg hadde jo så klart håpet på å få kjøre litt simulator og forhåpentligvis testet en bil. Nå som Dunne var borte så hadde jeg jo så klart håpet på at jeg kunne bli, for det hadde kanskje vært litt muligheter, men nå har de fått inn nye førere så da velger de plutselig de. Det var kanskje like greit at det ikke ble noe mer, sier Stenshorne. 

Alex Dunne sto foran Stenshorne i køen, og kjørte to treninger for teamet denne sesongen. Dunnes exit ble dog fulgt opp av Stenshornes exit før nordmannen fikk den samme sjansen.

Etter vrakingen av Stenshorne og de andre Formel 3-førerne hentet McLaren inn flere nye førere, blant de Formel 2-mester Leonardo Fornaroli som ventes å få mange muligheter i test og trening. 

– Det er ikke sikkert at jeg hadde fått kjørt noe i det hele tatt selv om jeg hadde fått blitt, og da er litt av grunnen med å være med i et juniorprogram borte. Da er det nesten like greit at det ikke blir nåe mer, så kan man heller prøve å finne noen muligheter i noen andre juniorprogram.

Veien videre

Nicholas Todt, manager for Martinius Stenshorne.

For å nå frem til Formel 1 er det en stor fordel å være en del av et Formel 1-akademi. Når en dør lukkes kan andre åpnes, men det er uvisst hvor nærme han er å rulle inn i et annet akademi. 

– Akkurat nå så vet jeg ikke helt hva som skjer med det, for det er ikke jeg som jobber med det. Det er sikkert noe som kommer til å jobbes litt med. Skal jeg være ærlig så vet jeg ikke om det blir noe før neste sesong. I All Road har de nok noen meninger rundt om det er vits eller ikke, for hvis man skal bli med i et juniorprogram så er det for å prøve å få kjørt noe Formel 1. Om ikke det er mulig kan man like så godt ikke være med i et program. 

Skal Stenshorne inn i et nytt akademi er det med klare ambisjoner om å ende opp i en Formel 1-bil. Det er All Road Management med Nicolas Todt i spissen som tar seg av forhandlinger på Stenshorne vegne. 

– Det er det som er det viktigste hvis du skal bli med i et nytt juniorprogram, at det er muligheter for å kjøre Formel 1, sier hovedpersonen selv. 

Powered by Labrador CMS