Sindre Haug fra NM-runden på Konsmo forrige helg.

Disket fra NM-pall – så snudde dommerne fire dager senere

Bakvingen var plutselig for høy, ifølge dommerne. En snau uke etterpå ble diskvalifiseringen av to utøvere trukket tilbake uten videre behandling.

Publisert Sist oppdatert

RALLYCROSS: Det var under NM-runden på Konsmo sist helg at Carl Erik Berg og Sindre Haug kjørte inn til henholdsvis andre- og tredjeplass i A-finalen i Supernasjonal klasse 1. Rett før de skulle forberede seg på premieutdeling, så ble de kalt opp av dommerne.

Sindre Haug.

RALLYCROSS: Det var under NM-runden på Konsmo sist helg at Carl Erik Berg og Sindre Haug kjørte inn til henholdsvis andre- og tredjeplass i A-finalen i Supernasjonal klasse 1. Rett før de skulle forberede seg på premieutdeling, så ble de kalt opp av dommerne.

Der fikk de beskjed om at bakvingene deres ikke var i henhold til regelverket, og at dette ble avdekket først under teknisk etterkontroll. I tillegg ble Berg diskvalifisert for brudd på dekkreglementet.

I avsnitt 6.7 under det tekniske reglementet heter det blant annet at «de aerodynamiske innretninger skal ikke være større enn bilens ytre mål sett forfra og fra siden. Innretningen skal på ingen måte hindre fører bak, å se bremselysene, sittende i normal kjørestilling». Kort forklart, så skal ikke bakvingen stikke på utsiden av karosseriet ellers ytre mål på deres respektive Citroën C2 og Citroën Saxo.

Dette bildet viser Sindre Haugs Citroën Saxo på Finnskogbanen for ett år siden, der vingen sitter på samme plass og er blitt godkjent i alle ledd siden, og også i flere år tidligere ifølge Haug selv.

Ingen merknad på lisensen

Bilder av bilene fra løpshelgen viser entydig at toppen av bakvingen stikker utover takets høyde på bilen, samtidig som bilder fra tidligere sesonger viser at vingene har hatt samme posisjon – men like fullt gått gjennom både årskontroller og tekniske kontroller i forkant av hvert løp.

– Jeg fikk beskjed om at vingen visstnok var for høy. Men de sa ingenting om det på teknisk kontroll, og den har sittet på samme plass og samme bakluke i sikkert ti år. Snakk om å drepe all glede med sporten, sa en svært skuffet og nedbrutt Sindre Haug til Parc Fermé da diskvalfikasjonen ble kjent.

Carl Erik Berg har foreløpig ikke besvart Parc Fermés henvendelser, men skrev følgende på Facebook etter at dommeravgjørelsen ble kjent.

– Etter litt om og men, kommer det en jurybeslutning og jeg blir disket på grunn av spoileren på bilen. Litt surt, men sånn er det, skrev Berg.

Denne vinkelen på bakvingen til Carl Erik Bergs Citroën C2 gikk ikke hjem hos juryen etter teknisk etterkontroll, men er heller ikke blitt avdekket og merket i tidligere kontroller i forkant. På grunn av prosedyremangler ved utført kontroll er likevel diskvalifikasjone nå trukket, og Berg får beholde andreplassen.

Lettet

Haug var klar på at han ville appellere avgjørelsen. Torsdag denne uken kom uansett kontrabeskjeden, uten ytterligere formell behandling av avgjørelsene. Juryen trekker tilbake hele diskvalifikasjonen, og innsetter det opprinnelige finaleresultater.

– Juryen finner det riktig at teknisk kontroll kan settes under tvil ifølge §302. Dette i henhold til hvordan måling av høyde er utført og uten fører til stede sammen med homologeringspapirer, skriver de i juryavgjørelsene, og presiserer også at dekkmålingen var mulig å misforstå såpass at de ville la snu også dette diskvalifikasjonsgrunnlaget overfor Berg.

Dermed ble fortvilelse snudd til glede for både Haug og Berg. Haug skriver følgende etter at snuoperasjonen var et faktum:

– Det er nå konkludert med at måling er feil utført og vi fikk heller ikke info om eller ta del i kontrollen. Jeg er veldig lettet for at dette gikk i orden, selv om det var kjipt å gå glipp av feiringa på pallen med Berg og Røsrud.

Powered by Labrador CMS