
Harald Huysman om IndyCar-forhandlinger, Red Bull og Formel 2:
– En karrieredreper
Dennis Haugers manager Harald Huysman åpner opp rundt de pågående IndyCar-forhandlingene og det krevende Red Bull-samarbeidet.
RACING: Mens Dennis Hauger har vært etablert i Indianapolis i USA hele sesongen har hans manager Harald Huysman flydd frem og tilbake, og hele veien holdt i trådene hva gjelder forhandlingene for IndyCar-fremtiden.
Nå som sesongen er over ser Huysman tilbake på en befriende sesong hvor Dennis på alle måter har passet inn i sitt nye miljø.
– Det har vært over all forventning på alle måter. Resultatmessig først og fremst, også har han blitt tatt så godt imot av teamet og menneskene der borte, og det er også takket være hans personlighet og den han er. De har lagt sin elsk på han og de digger Dennis Hauger for talentet, et av de største talentene de har hatt i teamet sier de, også for den personen han er, så det er veldig hyggelig, forteller Harald Huysman til Parc Fermé.

Som Parc Fermé har omtalt en rekke ganger ser det nå svært lyst ut med tanke på Haugers fremtid.
– Dennis har tatt veldig store skritt i år på alle måter, så det har vært en fantastisk sesong og det ser jo veldig bra og lyst ut for fremtiden.
Befriende
Med Formel 2-årene litt på avstand omtaler Huysman mesterskapet som en karrieredreper.
– Det har vært en befrielse for han å starte med blanke ark. Formel 2 er jo en karrieredreper. Det er så mye som skal klaffe, og som regel klaffer ikke alt, og han har vokst veldig på det. Han var i en ond sirkel stakkars med en del motgang.
Ikke minst ser han tilbake på tiden hvor Hauger var en Red Bull-junior som krevende. I ettertid er det få med norsk pass som forstår hvorfor Hauger aldri fikk en test i en Formel 1-bil.
– Det var tungt å jobbe med Red Bull. Han fikk jo aldri en test i Formel 1. Ufattelig. Hadde han kjørt for Ferrari, Alpine eller Mercedes hadde han fått flere tester, så det er litt utrolig, men dette er fortiden. Fremtiden ser bra ut, og han er i et utrolig godt miljø der borte.
Kostbart sete
Mye er komplisert i USA, ikke minst jussen, og foreløpig er ingenting signert. Likevel omtales forhandlingene som gode og ukompliserte.
– Det er veldig hyggelig å «deale» med teamene der borte, for de er rett på sak. Kontrakten er omfattende, amerikansk juss er omfattende, så det er godt vi har advokater her i Oslo som tar seg av det, men betingelsene er veldig greie og det er enkelt å forstå. Det har vært ryddige forhandlinger.
– Hva er det som gjenstår før dere kan si at Dennis kjører IndyCar neste år?

– Det er siste «touch» på et par avtaler, og å få det signert.
Team Hauger må bringe et budsjett til bordet for å lande den endelige avtalen om et sete i IndyCar. I tillegg til pengene som kommer fra å ha vunnet Indy NXT er det ventet at Andretti vil bidra med en del av regningen, som totalt ligger rundt syv millioner dollar.
– Neste år må vi ha med en del av budsjettet, men det er en god del som er «linet opp». Vi har fortsatt behov for noen sponsorer, men vi jobber med saken, forteller Huysman.
Da er det positivt at sponsorer og publikum tilsynelatende er svært interessert i Haugers karriere.
– Det er en ny giv og entusiasme, og sponsorene er veldig glade på hans vegne. Vi har noen veldig gode og fine sponsorer med på laget, og vi ser jo også responsen i sosiale medier, at det er stor interesse når pressen skriver noe og etter det jeg har skjønt har de ikke mistet så mange seere på Viaplay med Indy NXT, så det ser veldig lovende ut, avslutter Huysman.