Lance Stroll kan være i trøbbel hvis FIA får bekreftelse på de svarene de lurer på.

FIA skal etterforske Lance Stroll

Oppførselen fra kanadieren i forbindelse med Qatar Grand Prix er ikke noe det internasjonale forbundet setter åpenbart pris på.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 1: Det smalt, bokstavelig talt, etter Q1 i under kvalifiseringen til Qatar Grand Prix forrige fredag. Aston Martin-fører Lance Stroll røk ut allerede etter første kvalifiseringsomgang, og reagerte med sinne og frustrasjon etter at han hoppet ut av cockpiten.

FORMEL 1: Det smalt, bokstavelig talt, etter Q1 i under kvalifiseringen til Qatar Grand Prix forrige fredag. Aston Martin-fører Lance Stroll røk ut allerede etter første kvalifiseringsomgang, og reagerte med sinne og frustrasjon etter at han hoppet ut av cockpiten.

Det gikk mest utover hans personlige trener Henry Howe som ble kraftig dyttet til av kanadieren før han forsvant bak kulissene i Aston Martin-garasjen, og i intervjusonen etterpå brukte Stroll både banneord og hadde en generell væremåte som går på akkord med FIAs krav og ønsker om oppførselen blant sine lisensierte utøvere.

Strolls oppførsel har også blitt heftig debattert i sosiale medier, og diskusjonen rundt forsterkes naturlig nok som følge av kombinasjonen av at han er sønn av teameier Lawrence Stroll, samtidig som han blir parkert fullstendig av sin teamkamerat Fernando Alonso som har stått for 80 prosent av konstruktørpoengene til Aston Martin denne sesongen.

Paragraf 12.2.1.c

Tirsdag kveld gikk uansett FIA, det internasjonale bilsportforbundet, ut med at de nå skal etterforske Strolls utagering i Qatar opp mot sportens eget regelverk.

Det er ikke klart hvilke konkrete regler Stroll kan ha brutt, eventuelt hvilke potensielle sanksjoner han kan bli rammet av, men i paragraf 12.2.1.c i FIAs generelle bestemmelser heter det at en utøver vil bli «ansett for å ha begått en overtredelse hvis vedkommende blir funnet skyldig i «enhver uredelig oppførsel eller enhver handling som skader interessene til en konkurranse eller interessene til motorsporten generelt».

Ifølge Autosport er dette blant annet regelen som Max Verstappen ble felt under i etterkant av Brasil Grand Prix i 2018, der han dyttet til Esteban Ocon i innveiingssonen etter løpet, som følge av et sammenstøt de hadde på banen under løpet. Nederlenderen måtte gjennomføre to dagers «samfunsstraff» innenfor motorsporten etter FIAs bestemmelser.

Forsvarer føreren sin

Aston Martins teamsjef Mike Krack uttalte, ifølge Autosport, at man må ta førernes emosjonelle tilstand med en klype salt kort tid etter at de har gått ut av bilen etter kjøring.

– Jeg mener at følelser er det vi ønsker fra idrettsutøvere, og hvis de reagerer så dømmer vi dem veldig raskt etterpå. Var dette riktig, var dette feil?

– Jeg tenker vi må være forsiktige med det. Vi ønsker å se det, for da har vi noe å snakke om, men jeg syns det går for langt når du har ti mennesker i en sofa eller i et avkjølt rom som sier «dette er for mye eller dette kan du gikke gjøre». Vi må ha litt mer respekt for førerne og for toppidrettstutøvere, mener teamsjefen ifølge nettstedet.

Powered by Labrador CMS