I en deltakerfattig klasse i norsk rallycross ønsker Hedda Simensen og Helene Nakkerud å vise at det fortsatt er rekrutteringspotensiale i norsk rallycross.

Jentene vil snu en negativ trend i norsk rallycross

Deltakelsen har vært rekordlav for juniorene i rallycross. To barndomsvenninner håper de kan være med på gjøre noe med det.

Publisert Sist oppdatert

RALLYCROSS: Når vi går inn i årets finalehelg i norgesmesterskapet og norgescup i rallycross, så er det juniorklassen som teller færrest utøvere denne sesongen. Klassen som for noen år siden jevnt lå på godt over 20 deltakere i hvert løp har nå så vidt klart å stille en fulltallig finale (seks biler, journ.anm.) ved flere anledninger, selv om ni førere til helgens sesongfinale på Gardermoen er rekordeltakelse i år.

DIREKTESPORT

Se NM-finalen i rallycross fra Gardermoen  direkte hos Direktesport.no!

Lørdag 13. september, kl 10:00
Søndag 14. september, kl 10:00

Annonseinnhold fra Amedia Digital AS

RALLYCROSS: Når vi går inn i årets finalehelg i norgesmesterskapet og norgescup i rallycross, så er det juniorklassen som teller færrest utøvere denne sesongen. Klassen som for noen år siden jevnt lå på godt over 20 deltakere i hvert løp har nå så vidt klart å stille en fulltallig finale (seks biler, journ.anm.) ved flere anledninger, selv om ni førere til helgens sesongfinale på Gardermoen er rekordeltakelse i år.

Men det er et altfor lavt tall. Mange juniorer har gått videre til de store klassene, uten at det har vært nevneverdig påfyll. De som har kjørt i år har stort sett vært etablerte juniorer, gjerne med høyt nivå og solide biler. Klassen har også tidligere vært proppfull av jenter. Fram til forrige runden på Momarken hadde ikke en eneste jente kjørt juniorklassen i år.

Bilcross sluker penger

Men Hedda Simensen (17) og Helene Nakkerud (18), begge fra Lier, har nå kommet inn i klassen på tampen av året med et klart mål for øye om å kjøre full sesong neste år.

– Dette er en litt penere sport, bedyrer Simensen og Nakkerud, og viser til bilcrossen hvor de opprinnelig kommer fra.

Selv opplever de bilcross som et pengesluk, med stadige biler som ryker på budordningen i norsk bilcross, mye tekniske problemer - men også fordi de selv søker ny utvikling bak rattet.

– Man rekker å bli litt mer kjent med rallycrossbilen, og når man er i bilcross så må man kjøre så mange forskjellige biler. Man blir ikke så godt kjent med den, i tillegg til at bilene er dårligere og ikke så pene. Også prøver vi rallycross for å slippe det budgreiene. Det tar også tid, sier Nakkerud, og legger til:

– Vi har begge kjørt og vært på løp de to siste årene, og i nesten hvert løp har vi alltid dratt hjem med tom henger. Så vi begynner å bli lei av den regla. Selv om man bruker penger på eget bud og andre bud.

Helene Nakkerud sammen med bilen hun egentlig skal bruke. Spørsmålet er når den kommer i stand, selv om håpet er å bli klar til helgen.

Vil pushe seg selv

Utover frykten for å miste bilen til en langt lavere salgspris enn hva den kanskje er verdt i deler og timer, så vil de også prøve å snu trenden i juniorklassen ettersom man jo ikke risikerer å måtte tvangsselge bilen i rallycross. Og de håper at bredden kan øke såpass at skillet mellom topp og bunn ikke blir like stort som det er i dag.

Begge fikk de en smak på nivået under NM og norgescup-runden på Momarken for et par uker tilbake. Det vil si, først og fremst Hedda. Helene måtte gi seg raskt med tekniske problemer, og er også usikker på om bilen blir klar til helgen - selv om målet er der.

Men Hedda fikk kjenne på hva de har å gå til.

– Altså, det var jo tøft. Det er jo det. De andre er jo raskere, så det er liksom et mål å henge på. Så det er det jeg prioriterer det siste løpet nå, å prøve og henge mer på og få mer fart. Også får vi heller prøve å konkurrere til neste år, sier Hedda, som lett fikk tatt sondert terrenget på hvilket utviklingspotensial hun har.

– Man trenger en litt rask bil for å være med der oppe, men jeg kjente at jeg må pushe meg selv mer i svingene. Det er det pappa har snakka mye om, at jeg må tørre og pushe meg selv. Bilen er kjempefin, selv motoren er litt svakere enn de andres, slår Hedda fast.

Elektriske problemer

Hedda Simensen fra debutløpet på Momarken for et par uker tilbake.

Og hun håper denne innstillingen kan smitte over på flere, og derfor håper de at deres inntog i klassen kan inspirere - uansett nivå på bil og sjåfør. Jentene vet det finnes flere juniorbiler som står og støver, og håper at mange finner motivasjonen til å bli med, uten at det skal være krav om en vinnerbil i en helt annen prisklasse enn hva de selv opererer med.

Til helgen skal jentene avslutte årets sesong i NM og norgescup, på Gardermoen. Hedda er allerede klar, mens Helene fortsatt sliter med en bil som har tekniske problemer. De fikk motorproblemer rett før løpet på Momarken for drøye to uker siden, men kjæresten Markus Røsrud - som selv kjører i NM i Supernasjonal klasse 1 - hadde sin gamle juniorbilstående som «svigerfar» Hans Petter bråhentet under en dag før.

Men også den bilen ble rammet med tekniske problemer, så Helene rakk så vidt å kjøre noen treningsrunder og komme seg til første omgang før det var stopp resten av helgen.

– Nei, bilen min er hos en ekspert. Er noe elektrisk feil med den, så motoren går ikke ordentlig. Vi er ikke helt i ajour før helgen, sier Helene, som krysser fingrene for at hun også får avsluttet sesongen.

Så er altså målet at barndomsvenninnene fra henholdsvis Lierbyen og Reistad blir å finne sammen i juniorklassen neste år, forhåpentligvis med enda flere konkurrenter til start.

Helene Nakkerud fra Momarken, i lånt bil fra kjæresten Markus Røsrud, etter at bilen hennes tok kvelden sent på fredagen før løpet. Dessverre rakk hun bare én omgang før også denne bilen brøt sammen med tekniske problemer.
Powered by Labrador CMS