Lando-praten, 1/4: Hyller norske simracere – slik opplever han realismen i virtuell bilsport

Å øve digitalt spiller en sentral rolle i den yngste generasjon Formel 1-førere. Lando Norris gir oss et innblikk i hvorfor han holder på med dette.

Publisert

Han har hundretusenvis av fans og seere på sin Twitch-konto, og blant den yngre generasjonen er McLaren-fører Lando Norris en av de desidert mest populære førerne i feltet. Sportslig er også progresjonen svært positiv for 20-åringen, som åpnet sesongen med å ta karrierens første pallplass på Red Bull Ring.

McLaren-stjerna Lando Norris fra den gang vi møtte ham på Autosport-messa i januar. Nå har Parc Fermé også fått et eksklusivt intervju over internett med 20-åringen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Han har hundretusenvis av fans og seere på sin Twitch-konto, og blant den yngre generasjonen er McLaren-fører Lando Norris en av de desidert mest populære førerne i feltet. Sportslig er også progresjonen svært positiv for 20-åringen, som åpnet sesongen med å ta karrierens første pallplass på Red Bull Ring.

Men Norris er altså en ihuga simracer, og legger ikke skjul på det. Selvfølgelig er skjer det gjerne i en underholdende setting, men han hadde ikke investert i flerfoldige tusenlapper (også i britiske pund, skal sies, journ.anm.) om det ikke ga ham en viss verdi. Men hvor verdifullt er det egentlig?

PS! Parc Fermés eksklusive intervju med McLaren-stjerna Lando Norris inneholder flere deler og temaer. Derfor blir praten vår med han stykket opp i fire ulike saker.

Norris forklarer hvorfor iRacing er plattformen har slutter seg til.

– Noe av det beste med iRacing er oppsett på biler og hvor mye du kan endre, sammen med hvordan du kan bruke datainformasjonen. Det er viktig å være smart, og bruker du alle verktøyene riktig, så hjelper det deg enormt mentalt, med tanke på hvordan biler oppfører seg, og så videre, sier Lando Norris til Parc Fermé.

Slik sammenlikner han spillene

iRacing er svært populært verden over, også blant mange etablerte racerførere. Spesielt online-miljøet er stort, og det er ofte omfattende konkurranser med høy prestisje verden over. Samtidig er også selve spillplattformen omdiskutert. Ikke alle er like imponert over alle spillets egenskaper. Norris har ingen problemer med å sammenlikne sitt favorittspill med andre plattformer.

– iRacing har en svært god kombinasjon over hvor presise banene er gjengitt sammen med grafikken. Kjørbarheten er på mange måter også god, men det er totalpakken til iRacing som er best. Du har spill med ekstremt god grafikk, men dårlig kjørbarhet - som Gran Turismo - og du har spill med god kjørbarhet og dårlig grafikk, som rFactor 2, sier 20-åringen.

Spillet tvinger gjerne fram en «smooth» kjørestil hvor man må unngå alt av hjulspinn, sladd og opplåsning. Dette er slik han også føler han må kjøre en Formel 1-bil.

– På grunn av aerodynamikken må vi også kjøre sånn i virkeligheten. Formel 1-bilen slutter å fungere når det blir sladd og hjulspinn. Mens med GT-bil i virkeligheten kan du kjøre mye mer på grensen, noe du ikke kan i iRacing. Der må du egentlig ligge litt under grensen. Tyner du den og går over, så er du ferdig.

Sjekk simrigg-opplegget til Lando Norris i videoen under!

https://www.youtube.com/watch?v=-jBK1TOYBfA

Tror ikke rally er aktuelt

I GT-verden regnes Assetto Corsa Competizione for å være den beste simulatorplattformen. Norris er ikke uenig, men har ikke kjørt dette like mye.

– Jeg er spesielt imponert over lyden der. Den er noe helt annet enn iRacing, som på mange måter har veldig likt lydbilde. I tillegg er regnmodusen veldig bra i ACC. Men den er også bra på rFactor. Jeg husker da jeg deltok i 24-timersløpet på Le Mans, hvor det regnet - men idealsporet var tørt. Det fikk meg til å tenke på virkeligheten over hvordan man må bruke linjene, gå av gassen og treffe perfekt for ikke å havne ute i det glatte, sier Norris.

– Kunne rally da vært noe for deg å prøve i virkeligheten, med tanke på å ligge i en smal linje med små marginer?

– Jeg kan gjerne kjøre rally hvis det er mye plass rundt. Da passer det for meg. Står det et tre i nærheten kan du banne på at jeg kommer til å treffe det treet, sier Lando.

Imponert over nordmennene

Han har holder et høyt internasjonalt nivå på iRacing. Det samme gjør flere nordmenn. Lando drar kjensel på tre av nordmennene han har kjørt mot titt og ofte. Tommy Østgaard, Sindre Setsaas og Jarl Teien kjenner han alle godt til, og det er først og fremst Setsaas han har kjørt mest mot.

– Men de er for gode for meg egentlig. De er mye raskere enn meg, Men så bruker de mer tid på dette enn jeg også rekker, sier Norris.

– Hvordan er det å kjøre mot de norske, syns du?

– Jeg har kjørt en del mot Sindre både i GT3 og GTE. Han er rask, men jeg prøver å gjøre det vanskelig for ham hvis jeg klarer å komme meg forbi ham. Tommy har jeg ikke kjørt like mye mot da han kjører i mye større konkurranser enn det jeg gjør de helgene jeg kan. Jarl kjører vel mest oval, noe jeg ikke gjør like ofte, forteller 20-åringen.

I de tre neste sakene vil vi ta opp følgende emner med Norris:

• Om hans tro og kjenskap til Dennis Hauger
• Om sin strategi i sosiale medier
• Om Daniel Ricciardo som teamkompis

Powered by Labrador CMS