Heine Rudi har hatt en enorm progresjon i løypa de siste sesongene, og i år er han med på å gi bakhjulstrekkerne kamp til døra sammen med to andre rallyførere som regnes for å være blant Norges aller beste med tohjustrekk.

Notekoden er knekt – nå har Heine etablert seg blant NM-eliten

Progresjonen har vært jevn. Og da det gjaldt som mest klaffet det virkelig for Heine Rudi (27).

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Karrieren startet egentlig med rallycross, men dreiningen mot rally de siste årene har nå endt med at han er en etablert toppfører i den klart største klassen i norsk rally. Og på hjemmebane så vel som tidligere i vinter viste Heine Rudi norgesmestertakter.

RALLY: Karrieren startet egentlig med rallycross, men dreiningen mot rally de siste årene har nå endt med at han er en etablert toppfører i den klart største klassen i norsk rally. Og på hjemmebane så vel som tidligere i vinter viste Heine Rudi norgesmestertakter.

Full pott i NM-klassen, motorklassen og på Power Stage gjør at han henger godt med i sammendraget etter at poengtapet ble stort da han kjørte av på Letmolia på Sigdalsrally. Andreplassen på Hadeland var derfor svært kjærkommen, og nå er han for alvor en gullkandidat i den største og kanskje tøffete klassen i årets Rally-NM.

– Vi tar det løp for løp. Det er vinteren som er min sterkeste side. Jeg er ikke så komfortabel på grus enda, men jeg håper det blir bedre nå. Jeg er i hvert fall mer komfortabel om vinteren. Men jeg føler det er mer åpent i klassen nå med tanke på konkurransen mellom bilene i klasse 10 og 11, sier Rudi til Parc Fermé.

Heine Rudi ble til slutt erklært som vinner av Numedalsrally i klassen for eldre tohjulsdrevne biler, 11 timer etter at de kom i mål. Og med tanke på at dette også var hjemmebane, under svært vanskelige og krevende førerforhold, så er helgens klasseseier noe av den større enkeltprestasjonen som Rødberg-gutten noen sinne har gjort.

Maktdemonstrasjon på Smådøla

I høyrestolen i sin Peugeot 206 har han med seg lillesøster Sunniva (24), og sammen utgjør de stereotypen av en duo som bygger seg opp i nasjonale klasser. Med hjemmesnekret bil, oppvokst med bilsport i familien og i et stort motorsportmiljø lokalt, hvor de gradvis tar nye steg og viser at de har noe i toppen av NM å gjøre. Og attpåtil i «Reodor Felgen»-klassen i norsk rally hvor mangfoldet er stort uten at det finnes fasit om den mest optimale bilen, enten det være seg en liten og nett Peugeot eller en korpulent og massiv Volvo.

For nå begynner det å gå fort, og på ur-etappen av Numedalsrally - Smådøla - så klinket de virkelig til begge veier og utklasset resten av konkurrentene.

– Alt bare klaffet der. Det var vanskelig føre, og man følte ikke at det gikk så fort som han hadde ønsket. Men vi var på grensa og man visste ikke hvor man lå. Vi tok i det vi turte, spesielt på vei nedover. Vi kunne like gjerne blitt stående igjen, sier 27-åringen.

I kombinasjon med satsing på rallycross, ble rallykarrieren til Heine Rudi etablert i slutten av tenårene med en eldre Saab 99, her fra Numedalsrally i 2018.

Skriver egne noter

Utover at bilen gradvis er utviklet og stadig blitt mer og mer optimalisert, så har det også skjedd en revolusjon inne i bilen i år mellom søskenparet. For i sin tredje fulle NM-sesong, etter å ha kjørt utvalgte løp tidligere i både en eldre Saab og etterhvert Peugoten, så har den å omsider valgt å skrive egne noter framfor å bruke arrangørnoter.

– Vi har jo hele tiden utviklet bil og oss sjøl, så det ligger jo der. Notetrening og slikt er jo nytt for oss i år. Det viser seg jo nå, tydelgivis. Og det å skrive egne noter trodde jeg ikke var så viktig, men vi måtte jo prøve til slutt. Og alle sier at det er bedre  kjøre på egne, og det stemmer jo. Man tør mye mer, sier Heine.

– Har du funnet deg et optimalt notesystem, eller er det mer å hente og jobbe med?

– Jeg er stort sett fornøyd, men jeg merker jo at det er mye å jobbe med. Vi skriver fortsatt ganske enkle noter og merker at jeg savner litt mer detaljer. Så der må vi bli glinkere. Men det hjalp veldig nå, så progresjonen er stor, slår han fast.

Fikk ikke jublet

Numedalsrally 2024 ble dog et løp med en bismak. Men å være en lokal rallyhelt i Numedal gjør at en seier på hjemmebane betyr ekstra mye. Rudi fikk dessverre ikke muligheten til å oppleve at han kunne kjøre over målrampa med stormende jubel og champagnesprut med lillesøster. På dette tidspunktet var ikke løpet uavklart, der det skulle ta nærmere 11 timer før totalresultatet var klart som følge av uklarheter fra to av etappene.

Spesielt Rudi var svært avhengig av å få en rettferdig stipulert tid på SS4, og at Smådøla-etappen som var den siste etappen ikke skulle bli strøket da kanontidene her var utslagsgivende.

02:15 natt til søndag ble resultatet offisielt, og Rudi fikk til slutt tidene han trengte for å bli utrop til vinner.

– Det er jo kjedelig, når man gjør alt man kan der vi har gjort alt rett i bilen. Så er det ting vi ikke har noe med, og det satte en demper på ting. Det var ikke noe gøy å kjøre over målrampa og komme i mål uten å vite noe. Vi satte jo flere knalltider, som vi ikke visste om ville bety noe, sier han.

Ventet i mange timer

Sunniva tok grep om situasjonen etter målgang og satt tålmodig og ventet på hva juryen og løpsledelsen ville gjøre med tidene og etappeavviklingen. Første utkast til resultatlisten på kvelden avdekket flere feil hun var i ferd med å varsle om og ilegge protest på, men denne ble senere trukket før hun rakk å varsle arrangøren.

Derifra og ut skulle det ta fem timer til før resultatet ble klart, men marginene endte til slutt på Rudi-søsknenes side.

– Jeg ble sittende og vente, for jeg ville gjerne få med meg det når det ble lagt ut, så det skulle bli riktig. Men det tok ganske lang tid, så jeg reiste hjem i halv ett tiden og gikk og la meg. Men jeg vil si at overfor meg var de veldig profesjonelle. Jeg ble ikke dratt inn i noen diskusjoner, men jeg fikk snakket med deltakerkontakt, som fikk vite hva jeg ønsket å ta opp slik at han kunne ta det videre, for jeg ville først og fremst flagge at det ikke føltes rettferdig om SS6 skulle strykes, sier Sunniva.

Halve NM-sesongen er nå kjørt og det drar seg til i NM-sammendraget. Før NBF har kunngjort poengstillingen på sine nettsider, så har Parc Fermés uoffisielle kalkuleringen kommet fran til at Lars Martin Stensbøl nå leder med åtte poengs forsprang på Rudi, mens Anders Kjær inne har tredjeplassen, ytterligere 16 poeng bak Rudi og poenglikt med Ib Vegard Andersen.

Det er dog verdt å nevne at ett løp kan strykes i år, og stryker vi det svakeste løpet hittil i år så leder Stensbøl i realiteten med bare ett poeng på Rudi og bare syv poeng på Kjær i medaljekampen.

Powered by Labrador CMS