Mye av det sportslige ble vel gjennomført under svært krevende forhold av Numedalsrally 2024. Men en del gikk etterhvert også i motbakke, ikke bare her med Eyvind Brynildsen i starten på SS3, men veisperringer på SS4 med påfølgende uoversiktlige stipulerte tider, etterfulgt av omstendigheter på SS6 som førte til stryking av etappen skapte ny hodebry. Nå forteller juryleder om hvordan en del av situasjonene ble opplevd og håndtert på bakrommet.

Slik opplevde juryleder kaoset bak kulissene i Numedalsrally

Etter lengre stillhet får vi nå høre fra en av de sentrale aktørene som hva som gikk galt på bakrommet gjennom lørdagen.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Det er juryleder Harald Østheim som svarer på vegne av seg selv og sin rolle, og stiller nå opp for å fortelle hvordan sammensuriet rundt blokkeringene og avbrytelsene av SS4 og SS6 ble oppfattet og håndtert fra basen.

RALLY: Det er juryleder Harald Østheim som svarer på vegne av seg selv og sin rolle, og stiller nå opp for å fortelle hvordan sammensuriet rundt blokkeringene og avbrytelsene av SS4 og SS6 ble oppfattet og håndtert fra basen.

Østheim svarer kun for hvilke vurderinger han gjorde underveis som juryleder, og kan ikke svare for løpsleder Ole Gunnar Sundbolien Hoels vurderinger vedrørende stipulerte tider eller avvikling av etapper. Løpsleder har som nevnt i tidligere omtale ikke besvart Parc Fermés henvendelser gjennom denne helgen.

– Dette ble bustete dette her, er Østheims første ord om hvordan han vil oppsummere helgen i korte trekk.

Publiserte resultatene på natta

Han viser langt på vei forståelse for at det er mange elementer ved arrangementets håndtering av de avbrutte etappene som oppfattes som svært kritikkverdig, og som eneste person som nå har uttalt seg fra bakrommet av Numedalsrally har han først én veldig klar og tydelig melding:

– På vegne av alle sammen må vi beklage all ventingen. I ettertid må vi nok ta kritikk på at vi også, både som arrangør og oss som jury, ikke kommer med mer informasjon underveis, sier jurylederen, og legger ikke skjul på at det gikk ekstremt hett og hektisk for seg på bakrommet over mange timer gjennom ettermiddagen, kvelden og etterhvert natta.

For i tillegg til uklarhetene rundt de stipulerte tidene og ikke minst den midlertidige strykingen av hele SS6, så ble også den offisielle resultatlista publisert 02:15 natt til søndag. Det var to timer og 15 minutter etter at deltakerne ble informert om at premieutdelingen utgår, etter over åtte timers ventetid etter målgang. Mange deltakere hadde på dette tidspunktet både reist hjem og etterhvert lagt seg.

Det ble ikke forhåndsvarslet et tidspunkt for kunngjøring av resultatliste, og få - om noen - var derfor i posisjon til å benytte seg av den obligatoriske protestfristen som følger med den første presentasjonen av en resultatliste. Klokken 02:45 var resultatlista endelig og offisiell, uten protester på utfallet.

Totalt tok prosessen 11 timer fra bilene kom i mål på siste etappe til resultatlista var endelig.

– Jeg var vel hjemme igjen halv seks på morgenen, konstaterer Østheim, som er villig til å forklare hvorfor det skulle ta flerfoldige timer før resultatlistene ble endelige.

Håndskrevet deltakermelding

Utover at det var et enormt press og utallige henvendelser til både løpsleder og juryleder, så forklarer Østheim også det tekniske og praktiske rundt tidtakingssystemet som gjorde jobben mer krevende. Det endte med at de trengte bistand fra leverandøren EQ Timing. For ham som juryleder var det én sak han var aller mest opptatt av å få løst, og det var å oppheve strykingen av SS6 i sin helhet.

Slik så deltakermelding 4 ut da SS6 ble besluttet strøket i sin helhet. Senere ble dette dokumentet ugyldiggjort og trukket av juryleder, og andre sportslige omstendigheter førte til at de reinnsatte etappen å totallisten igjen.

Det hele startet med at SS6 ble strøket i en håndskrevet deltakermelding fra en funksjonær som var på plass ute på etappen, som senere ble trukket tilbake av juryleder - i det store og det hele på grunn av formatfeil.

– Meldingen ble håndskrevet på et ark hvor informasjonen ble diktert av løpsleder på telefon. Når det så ble besluttet stryking av SS6, så oppdager vi da den først blir strøket at det kommer deltakere som har brutt inn på resultatlista igjen. Samtidig oppdager utregnerne at det også er feil på de stipulerte tidene på SS4, forteller Østheim om kaoset som ekspanderer i stor fart, og understreker at formatet på deltakermeldingen ikke tilfredsstilte kravene i henhold til paragraf 2.1 i Norges Bilsportforbunds spesialreglement for rally.

For i tillegg til at SS6 var en poenggivende etappe for samtlige NM-klasser som følge av Power Stage-statusen, så spilte denne etappen en sentral rolle for å få avgjort vinneren og pallplassen klassen for eldre tohjulsdrevne biler, mye fordi Heine Rudi hadde en sterk og avgjørende tid der han var avhengig av for å vinne løpet.

Ambulanse kjørte av

For SS6 endte med salig kaos av flere årsaker, i tillegg til at det allerede lå og ulmet en frustrasjon fra deltakerne vedrørende usikkerheten på tidene fra SS4. Men alt på SS6 startet med at ambulansen ble rekvirert som følge av brannen i motorrommet til Kristian Hvambsahl Eriksen, der kartleser Jonas Hvambsahl Eriksen pådro seg ansiktsskader som følge av brannen.

Her står ambulansen ute av veien på SS6 Smådøla Syd, som gjorde valget enkelt om at etappen måtte stoppes grunnet fører forholdene. Først ble den strøket og komplett fjernet fra hele løpets etappeoversikt, før juryleder besluttet å gjeninnføre etappen i resultatlistene hvorpå de som ikke fikk kjørt etappen i etterkant fikk stipulerte tider. Bildet er forøvrig fra onboard-kameraet til Klasse 11-fører Joakim Skalstad.

Ifølge Østheim kom meldingen om at brannen skulle ha skjedd ute på fartsetappen, og at den derfor måtte stoppes umiddelbart for å få fram ambulansen. Faktum i etterkant viste seg at brannen skjedde utenfor selve fartsetappen da brødrene hadde passert målstreken før brannen startet.

Men føret var vanskelig og krevende, som til slutt endte med at den etappeambulansen kjørte av veien og satte seg fast. Med det erklærte løpsledelsen etappen for uegnet til å bli fullført når en ambulanse ikke maktet å komme seg gjennom etappen på en trygg måte.

– Hele etappen ble stoppet basert på informasjonsgrunnlaget som var der og da, ved at dette skulle ha skjedd ute på etappen. Men det viste seg etterpå at deltakeren hadde kommet seg ut. Det var jo ingen deltakere ute på etappen, men en ambulanse ble sendt innover, og føret viste seg jo da ikke å være egnet for den, sier jurylederen.

Uten forvarsel ble løpets offisielle resultater publisert natt til søndag, 11 timer etter bilene for alvor hadde begynt å komme i mål på den siste etappen.

Derfor tok det 11 timer

Etter at de hadde skaffet oversikt, og at juryleder var klokkeklar på å ta SS6 tilbake til resultatlistene - samtidig som noen enkelte stipulerte tider ble rettet opp fra SS4 - så handler det ifølge Østheim om det tekniske som bidro til forsinkelsene. Spesielt da den første resultatlisten ved 21-tiden viste seg å være feil, hvor de manuelt måtte inn å korrigere alle feil som ble oppdaget før en ny liste som nevnt var klar mer enn fem timer senere.

Østheim forklarer det slik.

– Det kom jo opp dette med Power Stage-poeng også. Det lå vel egentlig litt i bakhodet fra før, men ikke langt nok fram. Så vi bestemte oss for at vi ønsket å få det rettferdig, og da måtte vi ta inn SS6 og stipulere. Og det tok såpass lang tid. Spesielt fordi det var en deling midt i nasjonalfeltet, og det skapte enda mer jobb. Da ble det straks flere å stipulere på, pluss at systemet er tungt for dem som ikke kan det, å få stipulert tidene.

Harald Østheim, juryleder for Numedalsrally 2024.

Østheim vil ikke si noe veldig konkret rundt beslutningen om å publisere av resultatlisten kvart over to på natta, men legger ikke skjul på at det kan framstå som en ekstra uheldig omstendighet overfor deltakerne som allerede hadde ventet i mange, mange timer siden tidlig ettermiddag.

– Når vi ble enige om å ta inn SS6 og stipulere tidene, så tok det tid også med feilene som var på SS4. Så vi måtte ha hjelp av EQ Timing, og fikk inn rådata som var de første listene som vi kunne jobbe utifra, sier Østheim, som igjen forklarer de praktiske omstendighetene og ikke besvarer de faglige vurderingene bak tidene som etter regelverket å dømme er løpsleders bord.

Fornøyd med totalresultatet

Selv om tiden drøyde og drøyde før en endelig avklaring, så anså juryleder arbeidet som gjennomført med et så vellykket resultat som han mente var mulig for dem å få i stand. Samtidig som han er kjenner at den neppe oppfattes perfekt for alle.

– Vi mener vi fikk gjort det mest rettferdig. Men så er det nok mange som fortsatt ikke føler det, og det kan jeg helt sikkert skjønne. Totalt sett mener vi det ble det mest riktige totalresultatet. Men selvfølgelig - det er helt sikkert noen som har tapt på det. Men vi fikk inn totalvinnerne og det ble gjennomført. Det var det viktigste, mener Østheim.

Likevel er det ulike forutsetninger for en del av de stipulerte tidene, som blant annet er løst på en helt annen måte enn eksempelvis presedensen som er satt i internasjonale løp, utifra hvilke funn Parc Fermé gjorde gjennom stikkprøver på flere VM-runder og flere år.

– Selv om det virker å være aksept og enighet om utfallet i toppen i klassene, så er det fortsatt tilsynelatende inkonsekvente vurderinger rundt en del av stipulerte tidene for andre førere. Hva tenker du om det?

– Det kan nok hende at stemmer, og det stemmer sikkert det. Det er ikke noe jeg skal sitte her å motbevise, sier juryleder, og igjen ønsker å beklage sterkt hvordan håndteringen av disse omstendighetene ble gjort.

Powered by Labrador CMS