Her får Andreas Aarhaug etterlengtet hjelp av banens medisinske personell etter at han først ble slått i svime, før han merket at han slet kraftig med pustne da han våknet til seg selv igjen. Uten at løpet i mellomtiden hadde blitt stoppet. Aarhaug selv gitt samtykke i at bildet fra denne situasjonen publiseres.

Rallycorss-NM, Konsmo:

Skadet i kraftig sammenstøt – tok over to minutter før hjelpen kom

I en beinhard smell i siden ble Andreas Aarhaug først slått i svime før han slet med kraftige pustevansker. Men billøpet fortsatte som før uten umiddelbare livstegn den første runden.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Hendelsen skjedde i andre omgang under den andre NM-runden i rallycross på Konsmo Motorbane lørdag ettermiddag. På den andre runden i det nest siste heatet i Supernasjonal klasse 3 endte Andreas Aarhaug i et kraftig sammenstøt i siden mot Espen Kolstadbråten da sistnevnte kom ut av alternativsporet mens Aarhaug kom i høy fart gjennom hovedsporet.

RALLY: Hendelsen skjedde i andre omgang under den andre NM-runden i rallycross på Konsmo Motorbane lørdag ettermiddag. På den andre runden i det nest siste heatet i Supernasjonal klasse 3 endte Andreas Aarhaug i et kraftig sammenstøt i siden mot Espen Kolstadbråten da sistnevnte kom ut av alternativsporet mens Aarhaug kom i høy fart gjennom hovedsporet.

I den påfølgende svingen etter sammenstøtet ble Aarhaugs bil stående, mens Andreas selv ble sittende i sin Audi S1. Heatet fortsatte som vanlig, med ordinært gulflagg, med mer enn 2,5 runde igjen av omgangen da uhellet skjedde. Etter den påfølgende runden fikk trønderen karret seg ut av bilen før han ble stående hengslengt, over autovernet.

Her står Andreas Aarhaug henslengt over autovernet samtidig som heatet fortsatte å pågå, med kraftige pusteproblemer etter et sammenstøt som hadde skjedd mer enn en runde tidligere.

– Jeg husker egentlig ikke så mye. Det ble et sekund svart der. Jeg kom inn i svingen og kjenner at det plutselig smeller i siden, uten å skjønne hva som skjer. Så våkner jeg til og kjenner at jeg ikke får pyste. Det ble stressende sekunder, sier Aarhaug, uten å ha 100 prosent klar oppfatning av hvor lenge han egentlig var borte.

Flere i publikum forsøkte å rope og plystre på hjelp, da det viste seg at Aarhaug slet hardt med pusten og var tilsynelatende knapt ved bevissthet utenfor bilen. Ingen hjelp kom før omgangen var ferdig kjørt, mer enn to minutter senere. Da kom beredskapsambulansen ut på banen, mens en i det medisinske personellet også stormet fram for egne bein for å bistå en kraftig forslått rallycrossfører.

Speaker Thomas Holmen var den første personen som fikk ordentlig kontakt med Andreas Aarhaug. I dette øyeblikket var heatet akkurat avsluttet, over to minutter etter at krasjen hadde skjedd.

– Panikk og stress

Andreas fikk etterhvert med seg at hans spotter ropte høylytt og ikke hadde forstått hva som hadde skjedd. Men Aarhaug fikk etterhvert kommet seg ut av bilen, og kjente umiddelbart at han ikke hadde det bra.

– Jeg slet med å dra pusten ordentlig inn. Da blir det panikk og stress. Det er mye adrenalin der, sier 32-åringen.

Hans reagerer på at omgangen ikke ble umiddelbart rødflagget da han hadde behov for medisinsk bistand umiddelbart, og at det aldri ble gitt noen tegn på at føreren er OK.

Da Parc Fermé snakket med Aarhaug en snau time senere var han ved godt mot, og oppe på beina igjen og klar for å kjøre mer. Han var medisinsk klarert fra helsepersonellet, men kjente smerter i siden av kroppen. Senere lørdag bestemte han seg for å avbryte resten av løpshelgen.

– Det burde vært rødflagg der. Sikkerheten bør gå først, kanskje, når det er en så kraftig smell. Det bør alle funksjonærer og så videre skjønne. Den første jeg så da jeg kom til meg sjøl var speakeren Thomas Holmen. Det er rart at det skal være han som er først, og ingen funksjonærer, sier Aarhaug, som også hadde vært og sagt sin klare mening overfor arrangøren.

En snau time etter krasjen hadde Andreas Aarhaug kommet til hektene igjen, blitt klarert fra de medisinske ansvarlige og konkludert med at han slapp unna krasjen med en mørbanket kropp.

Fram og tilbake hos løpsledelsen

Parc Fermé oppsøkte løpsleder Tommy Egeli for en kommentar vedrørende hendelsen.

– Du skulle nok ha pratet med race director (løpsdirektør, journ.anm.), som ble informert om situasjonen fra vår sikkerhetssjef. Så det ble tatt en avgjørelse der som jeg ikke var involvert i, sier Egeli og henviser da til Thomas Strand, som fungerer både som såkalt «race director» i Rallycross-NM og som seksjonsleder for rallycross i Norges Bilsportforbund.

Strand avviser at det er hans oppgave å svare for hendelsen.

– Det må du ta med løpsleder. Det har ingenting med meg å gjøre. Det er 100 prosent feil, responderte Strand før han umiddelbart gikk etter Parc Fermés spørsmål.

Deretter kom assisterende løpsleder Cecilie Tengesdal på eget initiativ og ønsket å uttale seg på vegne av arrangørklubben, og understreker at situasjonen ble håndtert på en uakseptabel måte.

 – Der burde vi kommunisert bedre. Så ærlige må vi være. Vi må handle fortere. Jeg har kommunisert med han om det, og jeg har tatt det med sikkerhetssjefen slik at vi får en forbedring. Vi kan alltid bli bedre, og det er derfor vi driller ting hver gang. Du skal ha kommunikasjon, øyekontakt og tommel opp, poengterer assisterende løpsleder Tengesdal på vegne av arrangøren. 



Powered by Labrador CMS