NM-runden på Konsmo kunne by på fantastiske omgivelser med godt vær, et solid oppmøte fra publikum og mye action ute på deres nyutviklede banetrasé som høstet mange lovord fra førere og tilskuere.

Slik ble årets andre NM-runde i rallycross avsluttet på Konsmo

Flere hjemmeførere imponerte stort, og noen viste særdeles dominerende takter på Sørlandet.

Publisert

RALLYCROSS: Lørdag var det hendelsen til Andreas Aarhaug i andre omgang skapte mest oppmerksomhet og diskusjon, men ved siden av dette har årets andre NM-runde i rallycross vært fargerik og sportslig spektakulær på deres relativt nyoppgraderte bane med en ny svingkombinasjon og forlenget trasé.

RALLYCROSS: Lørdag var det hendelsen til Andreas Aarhaug i andre omgang skapte mest oppmerksomhet og diskusjon, men ved siden av dette har årets andre NM-runde i rallycross vært fargerik og sportslig spektakulær på deres relativt nyoppgraderte bane med en ny svingkombinasjon og forlenget trasé.

Vi skrur klokka fram til finalene søndag ettermiddag, hvor det som vanlig åpnet med historisk klasse.

Richard Sæther tok teten foran bror Ole Johan, jaget videre av Marius Sannerhaugen. I en tett duell mellom brødrene var det Richard som kom tapende ut med en snurring inn siste sving på den første runden. Resten av finalen skulle stå mellom en hvit/grønn og blå Volkswagen Boble.

Ole Johan Sæther i godt driv i den nyutviklede førstesvingen på Konsmo.

Sannerhaugen valgte etterhvert å gå inn i alternativsporet en runde før Ole Johan Sæther, men Sæther svarte umiddelbart på angrepet fra Sannerhaugen. Men han knep seg ut rett foran i utgangen av alternativen, men finalen var på ingen måte avgjort med 1,5 runde igjen. 

Det ble et voldsomt trøkk fra Sannerhaugen på den aller siste runden, men Sæther kjørte godt defensivt og svarte dermed på rivalens finaleseier på Lånkebanen hvor det var motsatte plasseringer på pallen dem i mellom.

Ole Johan Sæther i godt driv i den nyutviklede førstesvingen på Konsmo.

Tetduo i tidlig joker

En smått kaotisk start i juniorklassen med Johannes Rafoss og Henrik T. Håkonsen som begge valgte å ta alternativsporet umiddelbart, med Leander Lindland først i føringen.  Deretter tok Snorre Henriksen over mens Lindland sikret alternativsporet, men det var tidlig tydelig at finalen handlet om Rafoss og Håkonsen.

Og da Henriksen Magnus Alstad gikk inn, tok Lindland over tredjeplassen, mens Rafoss og Håkonsen holdt sine respektive tetplasseringer relativt uforstyrret, en posisjon som stod ut resten av finalen.

Markus Røsrud og Sindre Haug er gode kompiser både i depotet og ellers, men ute på banen måtte Haug innse at Røsrud ble et par numre for stor.

Kompisduell

I Supernasjonal klasse 1 handlet mye om duellen mellom kompisene Sindre Haug og Markus Røsrud. Sistnevnte hadde fordel av en høypotent bil og tok alternativsporet på første forsøk, men hadde ulempe med en uheldig innledende helg med store tekniske problemer, og dårligere startposisjon enn Haug.

Haug tok starten fra beste startspor og hadde finalen i føringen, men Røsrud fikk fordel av fri bane med tidlig alternativspor. Samtidig holdt også hjemmefører Carl Erik Berg et godt tempo bak Røsrud. På tredje runden valgte Haug å gå inn å forsvare angrepet fra Røsrud, men klarte ikke stå imot tempoet fra verken Røsrud eller Berg.

Berg forsøkte desperat å være i angrepsposisjon på Røsrud gjennom siste fase av finalen, men Skoda-føreren holdt unna og sikret det som på forhånd også skulle være en oppskriftsmessig finaleseier, men en finaleplass han likevel måtte kjempe for.

Petter J. Fuglestveit har dominert Supernasjonal klasse 2 på hjemmebane. Da var også A-finale-seieren høyst fortjent og godkjent.

Overlegen på hjemmebane

Hjemmefører Petter Fuglestveit hadde en solid start i finalen for Supernasjonal klasse 2, etterfulgt av Roar Presthus og Mats Marthinsen. Sistnevnte med forhjulstrekk valgte å følge på feltet foran i stedet for å ta en tidlig joker, og la presset på Presthus gjennom den påfølgende runden.

Bak fulgte Torjus Svenneby som tok alternativsporet på første runden, i håp om å ta igjen feltet. foran. Da Presthus gikk inn på neste runde, ga det åpen bane for Marthinsen til å øke det effektive tempoet i sin forhjulsdreven Polo.

Fuglestveit hadde grei kontroll i teten, men ble etterhvert tatt igjen av Mats Marthinsen utover i finalen som hadde betraktelig høyere tempo og tok seg inn i en seierskamp. Men begge måtte inn i alternativsporet samtidig på siste runde, og med det holdt Fuglestveit unna og sikret en velfortjent seier etter en ellers overlegen helg.

Ingen over, ingen ved siden. Petter Leirhol har fått en drømmestart på sesongen.

Drama om pallplassen

I klasse tre var det jevn start mellom vinneren av sesongstarten, Petter Leirhol, og Mathias Minge - der sistnevnte i stedet valgte å stupe inn i alternativsporet med en gang. To tetførere i hver sin gruppe med fri bane. Og i den bakre gruppa ble det enorm dramatikk der Marius Solberg Hansen kjempet febrilsk mot Minge, hvor duellen medførte stort tidstap.

Dermed kunne Leirhol, Hansen og Hauglid i tet bare reise ifra uforstyrret, og Hauglid tok også alternativen før Hansen. Men Volvo-føreren berget posisjon sin, mens Solberg Hansen måtte sette opp jakten mot Hauglid etter tidstapet i Minge-duellen - der han forøvrig til slutt ble stående fast i grusen.

Da kunne Valdres-ekspressen Leirhol enkelt kontrollere inn resten av finalen, med Kenneth Hansen på slep, mens Aleksander Hauglid berget tredjeplassen etter en intens sluttspurt mot Solberg Hansen.

Emil Sivesind fikk en strevsom start på sesongen for en måned siden. Men på Konsmo viste han at det ikke skal være den nye turbomotoren som skal sette noen stopper for han.

Sivesind i ensom majestet

Starten på Klasse 4-finalen skulle også legge et dramatisk grunnlag, med Emil Sivesind i tet og Thomas Bryntesson rett i alternativsporet. Men en halv runde senere fikk Andreas Bakkerud bråstopp i nedre hårnål-sving, og blokkerte med det alle muligheter for Bryntesson til å ta opp jakten for Sivesind.

I mellomtiden kjempet hjemmeførerne Kim Åvar Meland og Håkon Tisland seg i mellom om en mulig pallplass etter å ha imponert stort mot den etablerte eliten gjennom hele helgen. Etter tre runder valgte Meland å gå inn i alternativsporet, mens Bakkerud - uten å vært innom - ledet at dette toget.

Det ga Sivesind helt åpen vei til å sikre årets første seier etter en trøblete sesongstart på Lånkebanen. Bakkeruds lokomotivkjøring skapte derfor spenningen om de siste pallplassene, der Bryntesson etterhvert lå best an til å ta den andre andreplassen på rad. Da Sivesind og Bakkerud gjorde unna sine alternativspor, så kom Sivesind lett ut i ledelse mens Bakkerud her kom ut sist bak Marcus Myrseth.

Men seieren gikk enkelt til Sivesind, foran Bryntesson, mens hjemmefører Kim Åvar Meland tok en imponerende tredjeplass, like fullt av en imponerende fjerdeplass av Håkon Tisland.

Powered by Labrador CMS