Andreas fryktet at han ikke fikk starte VM-runden på Sardinia - til tross for at han raskt ble friskmeldt

Strenge FIA-regler kunne satt en stopper for Andreas Mikkelsen denne helgen etter at han var koronasyk for to uker siden.

Publisert

Det var med stor spenning Andreas Mikkelsen ventet på sin første negative test etter ti dagers isolasjon. Det var helgen før Rally Portugal at nordmannen avla en positiv koronatest, hvorpå han hadde milde symptomer i kun et par dager før han kom seg fint til hektene igjen.

Andreas Mikkelsen. (Foto: Red Bull Content Pool)

Det var med stor spenning Andreas Mikkelsen ventet på sin første negative test etter ti dagers isolasjon. Det var helgen før Rally Portugal at nordmannen avla en positiv koronatest, hvorpå han hadde milde symptomer i kun et par dager før han kom seg fint til hektene igjen.

Men for å kunne vende tilbake til WRC-sirkuset, så skal man ikke bare ha vært isolert i ti dager. Man må også avlevere en negativ test, selv om vitenskapen viser at man ikke lenger er smittsom langt ut i sykdomsforløpet. Men selv om man ved frisk allmenntilstand og lang nok isolasjonstid ikke skal kunne utgjøre en smittefare, så kan virusene - nok døde og ikke smittsome - fortsatt ligge i kroppen såpass lenge at det gir utslag på en test.

– Jeg fikk jo tidlig informasjon om at man kunne gå tre måneder med positive testsvar, selv om man i praksis er friskmeldt og ikke lenger har aktive virus i kroppen. Men i FIA er det såpass strengt at de krever at du leverer en negativ test. Det drar alle over en kam, og jeg trodde det var nok kunnskap om at det var slik ting fungerte. Så det ville vært et paradoks om jeg hadde kunne stått blant publikum, men ikke fått sittet i min egen bil, sier Andreas Mikkelsen til Parc Fermé.

Støtter Veiby

Andreas Mikkelsen fra shakedown på Sardinia. (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Men i god tid før gjennomkjøringen denne uken kom svaret han innerst inne håpet på. At hans neste test var negativ, at det ikke lenger er virus som gir utslag på en test, og at han i så måte ikke utgjør den smittetrusselen han ville gjort som fersk smittet.

– Åh, det var deilig å teste negativt altså. Det var veldig vanskelig å sitte hjemme med Rally Portugal, sier Mikkelsen.

Mikkelsen var dog ikke alene om smitten. Det var hevet over enhver tvil at tiden han hadde tilbrakt sammen med Ole Christian Veiby førte til at Veiby selv ble smittet. Dette ble først oppdaget etter shakedown i Portugal, og senere reagerte FIA på at Veiby ikke formelt ga tydelig nok informasjon om nærkontakten han hadde med Mikkelsen.

I tillegg til at han sonet den umiddelbare karantenen i Spania, noe han mener han fikk tillatelse til av arrangøren, så slo FIA hardt ned på dette ved å gi Veiby seks måneders suspensjon. Mikkelsen vil dog ta sin norske WRC 2-konkurrent og kamerat i forsvar.

– Jeg syns så utrolig synd på Ole. Jeg syns straffen er tragisk. Covid er alvorlig, og vi må virkelig ta hensyn, men når du tester negativt, negativt og negativt hele veien, så blir det vanskelig å gjøre noe annet, sier Mikkelsen, og legger til at han ikke tror noen andre førere ville håndtert situasjonen i forkant annerledes enn det Veiby selv gjorde.

– Dette er en vekker på hvor alvorlig dette er. Vi er veldig forsiktige alle mann, og har dette hele tiden i bakhodet. I WRC 2 er det selvfølgelig ikke like krise om man mister et løp, fordi man har flere å ta av, men kjører du i WRC så gir det enda større utslag, sier Skoda-føreren, som nøyde seg med én shakedown-tur og sjettetid blant Rally2-bilene før det braker løs på Sardinia fra fredag morgen.

Sterk WRC 2-konkurranse

Han innrømmer at han nå har en god følelse, både overfor egen helse og for å kunne kjøre igjen. Det er også klart at han kommer til å kjøre Safari Rally Kenya, hvor vesentlig færre WRC 2-førere styrker sjansen for å score flere poeng.

– Vi har fullt fokus på løpene med Skoda, samtidig som vi snart skal begynne å utvikle den nye bilen. Så får vi se senere i år, vi har mange åpninger mot slutten av året og det er flere løp å ta av, sier 31-åringen.

For det er ingen tvil om at WRC 2-sesongen har vist seg å bli tøffere enn han selv kanskje antok da han før sesongen gikk ut og sa at ambisjonen er å dominere fullstendig. Nå får han, som ventet, sterk konkurranse fra Mads Østberg, samtidig som Esapekka Lappi og Nikolay Gryazin har vist at Volkswagen sin Polo R5 fortsatt er meget konkurransedyktig - samtidig som Teemu Suninen også har erstattet noen WRC-løp med WRC 2. 

Powered by Labrador CMS