Herman Lie-Nilsen, Thea Turvoll Lien, Eirik Storø og Marius Silberg Hansen kjempet en intenst kamp om å bli beste tohjulstrekker i Royal Rally.

Royal Rally of Scandinavia:

Beinhard norsk kamp om å bli beste tohjulstrekker

Gode kompiser på utsiden av tidskontrollene. Men inne på de lynraske EM-veiene var det helnorsk krig i kampen om å bli beste tohjulsdrevne bil.

Publisert

RALLY: Royal Rally of Scandinavia hadde ingen EM-status for juniorene denne sesongen, hvilket gjorde at den store deltakelsen blant de tohjulsdrevne bilene uteble. Men to som tok ansvar for å gi denne klassen et lite puff var de norske NM-rivalene Herman Lie-Nilsen og Marius Solberg Hansen.

RALLY: Royal Rally of Scandinavia hadde ingen EM-status for juniorene denne sesongen, hvilket gjorde at den store deltakelsen blant de tohjulsdrevne bilene uteble. Men to som tok ansvar for å gi denne klassen et lite puff var de norske NM-rivalene Herman Lie-Nilsen og Marius Solberg Hansen.

Lie-Nilsen med en topp moderne Peugeot 208 Rally4 og Thea Turvoll Lien som kartleser, Solberg Hansen med en tilårskommen Peugeot 208 R2 som er inne i sitt siste internasjonale homologeringsår, med Erik Storø i kartleserstolen.

Men forutsetningene var fortsatt ikke ulike. De har kjempet jevnt mot hverandre i NM, og i EM-runden skulle det også bli spenning mellom gutta.

– Vi fant flyten i dag. Vi hadde en punktering i går, ellers gikk det ganske bra da også, sa Herman Lie-Nilsen til Parc Fermé før målgang på torget i Karlstad sentrum.

– Veldig gøy! En fin fight helt fram til vi tapte mye tid i dag, slo Solberg Hansen fast.

Enormt jafs på tampen

Marius Solberg Hansen og Erik Storø startet best av de norske førerne med tohjulstrekk, selv med den soleklart eldste bilen i klassen.

De byttet på å lede gjennom fredagens etapper, men det var sistnevnte som ledet etter endt første dag. Men da lørdagen kom hadde Lie-Nilsen stått opp litt tidligere enn sin norske konkurrent og tok sekund på sekund gjennom etappene.

Etter siste service tok Rally4-føreren et ordentlig jafs, og etterhvert kom seg godt forbi Solberg Hansen. Det endte med Lie-Nilsen seier med 20 sekunders forsprang etter 18 mil og én time og tre kvarter med kjøring. 

– Vi måtte prøve å finne, selv om det ikke var like mange med i år. Det hadde vært vanskeligere med et fullt juniorfelt, men når Marius var med så vet vi likevel hvordan vi ligger an, sier Herman.

Mer jobb med noter

Tempoet kom i takt med antall etapper. Til slutt satt den for Herman Lie-Nilsen som avsluttet EM-runden med god selvtillit og gode forberedelser før sommersesongen i NM starter som snaue to uker.

Solberg Hansen erkjenner at han ikke hadde mer å levere utover den lynraske lørdagen. Og ikke minst handler det om tryggheten til å komme seg igjennom.

– Det er mye smågreier i notene hvor vi ikke er helt der vi ska lvære. Og det visste vi før vi kom. Det blir som det blir, sier Solberg Hansen, og får støtte fra Lie-Nilsen at «alt» handler om solide noter.

– Det er alltid noe å jobbe med. Det ligger mye i notene, ettersom det handler om å tørre og holde, slår han fast.

Dermed har de norske unggutta nå gjennomført en løpsdistanse tilsvarende to NM-runder som forberedelse til Aurskog-Høland Rally om to uker. Slettes ingen dårlig måte å lade opp til én NM-runde på. 

Powered by Labrador CMS