Bilsporten med massiv nedgang i mediedekningen
Formel 1 er ikke overraskende nok vinneren de siste årene. Andre relevante søkeord viser at bilsporten har den laveste interessen hos norske medier siden glansdagene på 2000-tallet.
BILSPORT: Med tall fra medieoveråkningsbyrået Retriever har Parc Fermé nå saumfart hvordan de mest relevante søkeordene for bilsporten treffer hos norske redaksjonelle mediehus. Der vi har gått fra å ha rally som folkesporten i kjølvannet av Petter Solbergs suksess, til at Formel 1 er på alles lepper med Drive To Survive-effekten, mens det fortsetter å gro i grasrota av norsk bilsport. Derfor ville vi finne ut av hvordan det nå står til med totalomtalen av bilsporten i norske medier.
Det må svært dyp analyse til for å få tallene så presise og konkrete som mulig, så vår analyse er i første omgang nå på et overordnet plan. Vi har tatt for oss det vi mener er de mest relevante søkeordene innenfor grener, mesterskap og profiler, og vi har forsøkt å legge dette sammen til å gi et representativt bilde - selv om søkeord isolert sett også medfører en rekke feilkilder.
I den særdeles detaljerte og informative grafikken under kan du selv absorbere alt av tallmateriale og utvikling på den mest relevante omtalen av norsk bilsport, og vi har også lagt tydelig til grunn hva tallene indikerer og presenterer.
Konklusjonen er uansett at motorsporten hadde en betraktelig større nasjonal interesse hos mediehusene for 15 til 20 år siden, kontra hva som er aktuelt i dag. Pandemi-året 2020 var det komplette bunnivået i denne tidsperioden hittil, men det er på det rene at Formel 1-trenden alene sørger for at dagens totalomtale av motorsporten fortsatt holder seg over bunnåret 2020.
Det innebærer altså at alle andre relevante søkeord som gir treff på den mest ordinære bilsportdekningen i mediene fortsetter å gå markant ned, både i den ellers stabile totaltomtalen de siste ti årene, men ikke minst siden bilsportens nasjonale glansdager på midten av 2000-tallet.