Jonas Dalseth Jacobsen vender tilbake etter et års pause, med en fristelse han ikke klarte å motstå. Og nå blir det trøbbel dersom han lykkes på første forsøk i comebacket.

BMW-flammen som aldri slukket – nå skal Jonas tilbake igjen

Jonas Dalseth Jacobsens store drøm var å kjøpe tilbake gullbilen sin. Plutselig var den til salgs.

Publisert Sist oppdatert

RALLYCROSS: Og da tok det ikke mange minuttene før den nordnorske rallycrossprofilen tok opp telefonen og ringte til Tom Andre Sætnan. Og med det så var bilen han tok to gull med i 2017 og 2018 i hans eie igjen.

RALLYCROSS: Og da tok det ikke mange minuttene før den nordnorske rallycrossprofilen tok opp telefonen og ringte til Tom Andre Sætnan. Og med det så var bilen han tok to gull med i 2017 og 2018 i hans eie igjen.

Og ja - den var dyrere nå enn da han solgte den til Fredrik Ågedal før 2019.

– Men så er den kostet på mer nå også. Den har fulgt utviklingen, sier Dalseth Jacobsen til Parc Fermé, stolt over å være tilbake i det gode selskap igjen etter et år på sidelinjen.

For da han solgte sin BMW M3 E30 i sin tid, etter to NM-gull i 2017 og 2018, så handlet det om et nytt byggeprosjekt med en Volkswagen Polo gjennom hele 2019. Denne fungerte godt fra første meter, og det neste NM-gullet ble innkassert i samme år, i 2020. Men det var likevel gammel kjærlighet til BMWen som lå og ulmet mens han fortsatt holdt på med sin Volkswagen.

– Tøffeste racerbilen

I fjor ble bilen handlet inn for Marcus Myrset sin satsing sammen med DRIVE Norge, og i årene før hadde Jacobsen blitt slått både av sin gamle bil med Ågedal bak spakene, etterfulgt av Simen Engsvik som også kjørte en Polo av samme chassis - bare med et helt annet grunnoppsett under skallet.

For det lå et lite savn i å kjøre en E30-modell igjen, selv om han ikke har noe å utsette på sin forrige bil som Myrset nå gjør god progresjon med i den øverste Supernasjonal-klassen.

Jonas Dalseth Jacobsen med sin gamle BMW M3 fra Momarken i 2018. Seks år senere er han tilbake på denne arenaen igjen, med eksakt samme bil.

– Begge bilene er bra, og egentlig er det samme hvem av dem jeg skulle kjørt igjen for å hevde meg. Men - M3en er den tøffeste racerbilen, og det er historie i den bilen. Det var den første bilen vi bygde helt selv hjemme i Harstad, uten noe nettverk og på bar bakke, og vi lærte ekstremt mye med den bilen. I tillegg har den vært pusset ned, plukket fra hverandre og strukket opp av Sætnan nå. Og Fredrik holdt den også veldig godt vedlike.

– Også er det fordi jeg alltid har sagt at hvis jeg skal ha en løpsbil igjen, så er det den bilen, legger 30-åringen til.

Lokkes til VM-arenaen

Men, som med alle andre - han lover ingen full comeback-sesong riktig enda. Uansett hvor mye han har lyst. Per i dag sier han at han ikke skal jobbe livet av seg for å få til et budsjett for en full sesong. Derfor går han inn i 2024-sesongen med helt åpent sinn og uten forpliktelse om å kjøre full sesong og uten ambisjoner om gull.

Men det er relativt enkelt å si før det drar igang, og det på Lånkebanen i mai. 

– Ja, det er egentlig kjempedumt å kjøre og det første man gjør er å komme til A-finale og på pallen. Og ikke minst fordi Lånke er den første, for det er en utrolig kul bane. Så det er litt køddent, hehe, ler Dalseth Jacobsen, vel vitende om at det er vanskelig å ikke jobbe ekstra hardt for en full sesong om han viser seg konkurransedyktig med en gang.

– Planen er å kjøre der, samt på Momarken, fordi det er såpass nærme for meg å reise til. De tre andre rundene får vi ta som det kommer. Men i utgangspunktet skal jeg ikke satse sånn at jeg må få inn såpass med sponsor. Og vi har jo solgt alt av buss og henger og alt sammen, så det blir en annen setting i forhold til hva det var, konkluderer harstadværingen, som nå bor i Ørje i Østfold.

Powered by Labrador CMS