
Derfor har historisk rallycross blitt en gigasuksess i Norge
Aldri før har historisk klasse vært større i norsk rallycross. Og da henger det naturlig nok svært høyt for Marius Sannerhaugen å stikke av med gullmedaljen.
RALLYCROSS: Og ingenting er bedre enn å kunne krone en gullmedalje på hjemmebane, der Marius Sannerhaugen bare bor et steinkast unna Gardermoen Motorpark. Han hadde gullet i sin hule hånd før finalerunden, og da A-finalen var spikret var også gullet like sikkert.
Likevel avsluttet 31-åringen med stil ved å sette skapet på plass også i A-finalen i sin blå Boble.
– Det står ganske høyt på lista når man har jobbet for det et par år. Gullet var sikret allerede før finalen, men jeg var veldig sulten på å ta den A-finalen, ja, sier Sannerhaugen til Parc Fermé.
Derfor er det billigere

2025 er sesongen hvor den historiske klassen virkelig har fått fotfeste i norsk rallycross.
Så sent som i 2021 fikk klassen offisiell norgescupstatus, og den gang var det ni førere som tok poeng. Nå kan du tre doble det tallet, for enden på årets viste er altså at 27 førere har tatt poeng og 34 førere har stilt til start.
Det gjør at klassen på fire år har gått fra å være den minste til den største.
– Jeg tror det kommer an på prislappen. Det er vesentlig billigere å kjøre her enn Supernasjonal. Det billigere startavgift, billigere deler og billigere dekk. Også er det mange bilcrossførere som kommer også opp i rallycross. Jeg kommer jo der ifra sjøl, sier Sannerhaugen.

Høyt nivå
Han innrømmer at det hadde vært stas å ta steget opp i en NM-klasse, Supernasjonale klasse 2 eller 3 som eksempel, men innser at det også medfører en helt annen prislapp. Derfor er historisk klasse et steg han også trives godt i.
– Nivået er overraskende høyt. Det går veldig fort!
– Også beviser du at en må ikke være 50+ i alder for å ha lyst til å kjøre denne klassen?
– Nei, dette er klassen for historiske biler og ikke sjåfører. Men det er jobb å holde ting vedlike. Og det er typisk boble det, med luftkjølt motor og slikt. Det blir mye skuring, men bilen er helt kanon å kjøre, slår han fast.
Ønsker ikke NM
Historisk har likevel med sin korte fartstid «bare» norgescupstatus. Sannerhaugen mener det er der klassen skal ligge, og at det i hans øyne ikke er verdt å øke statusen på mesterskapet.
– Jeg mener vi bør holde oss på norgescup. Med NM begynner ting plutselig å koste mer penger, slår han fast.
Sannerhaugen endte til slutt med å vinne tre av fem løp, med andreplass i de to øvrige. Seiersmarginen ble til slutt på hele 45 poeng på Ole Johan Sæter, som har én rundeseier i år, mens bronsemedaljør Morten Østheim også har vunnet ett løp.
Rallycross Historisk - norgescup sammenlagt | ||
1) Marius Sannerhaugen | NMK Gardermoen | 151 |
2) Ole Sæther | NMK Trøgstad | 106 |
3) Morten Østheim | NMK Hadeland | 97 |
4) Richard Sæther | NMK Trøgstad | 69 |
5) Kristian Haugård | NMK Hadeland | 62 |
6) Thomas Tørnby | NMK Trøgstad | 54 |
7) Leif Andre Øvergård | NMK Elverum | 50 |
8) Geir Paulsen | NMK Krabyskogen | 48 |
9) Kjetil Stien | NMK Konsmo | 47 |
10) Arnt Mago Stutlien | NMK Gardermoen | 26 |
11) Ken Tandberg | NMK Gardermoen | 25 |
12) Henrik Paulsen | NMK Krabyskogen | 23 |
13) Rune Granlund | NMK Trøgstad | 21 |
14) Pål-Rohnny Olsen | NMK Gardermoen | 21 |
15) Tom Erik Sandbekken | NMK Krabyskogen | 20 |
16) Tord Ingar Nygård | NMK Fluberg | 17 |
17) Håkon Kristiansen Kristiansen | NMK Hadeland | 14 |
18) Jan Mydland | NMK Kvinesdal | 14 |
19) Frode Hanserud | NMK Gardermoen | 13 |
20) Knut Flattum | NMK Gardermoen | 11 |
21) Espen Buskerud | NMK Gardermoen | 10 |
22) Terje Bredesen | KNA Solør Motorsport | 6 |
23) Thor Skogen | NMK Fluberg | 5 |
24) Frances Lingjærde | NMK Gardermoen | 5 |
25) Åge Hansen | NMK Gardermoen | 4 |
26) Joakim Brattrud | NMK Fluberg | 3 |
27) Sander Solbakken | NMK Bergen | 3 |