
Ferdig med R5:
Derfor hopper Petter (22) ned til nasjonal
Eventyret i norsk rallys toppklasse ble ikke særlig langt for Petter Sæves Waskaas, men den seiersvante unggutten ser på ingen måte mørkt på å hoppe ned til vepsebolet i nasjonalklassen.
RALLY: Petter Sæves Waskaas er en av de unge førerne som har markert seg svært positivt i norsk rally de siste årene. I 2023 ble han norgesmester i klassen for eldre firehjulstrekkere, og i år var det klart for debut i toppklassen med R5-bil.
Men nå er det slutt etter fire løp i R5. En avkjøring i det svenske løpet Silverratten ble dråpen som gjorde at det kostet mer enn det smakte.
– Ja det blir litt endringer, uheldigvis på en måte. Nå sist så var vi litt uheldig, og da fant vi ut at det her var dyrt. Når man har lyst til å kjøre fort i løp men ikke har muligheten til å kjøre nok test så henger det ikke helt sammen, Vi har lyst til å gjøre ting hundre prosent når vi først gjør det, forteller Petter Sæves Waskaas til Parc Fermé.
Ny klasse

Det var ingen enkel avgjørelse å hoppe ned igjen fra toppklassen, men når bilen heller ikke var blant de nyeste i klassen var det et bedre alternativ å gå inn i en rimeligere satsing.
– Vi kjørte med en bil det ikke var mulig å vinne med, og steget videre opp er enda verre. Da har vi heller lyst til å etablere oss i nasjonal.
For nå er det nasjonal som gjelder med de eldre tohjulsdrevne bilene. Denne klassen omtales gjerne som et vepsebol grunnet svært mange konkurransedyktige førere til start.
Waskaas er svært optimistisk rundt det som skal bli hans nye hjem i norsk rally.
– Det er 37 førere som har tatt NM-poeng så langt i år, og det er en grunn til at en fører som Ole Christian Veiby kjøper seg en najsonalbil for å henge seg på der inni mellom. Så det tror jeg kan bli veldig bra, sier han.
Nå ser unggutten frem mot å igjen kunne gi full gass og å ha reelle seiersmuligheter.
– Det å kunne få den hundre prosent kjøringa hele tiden for å kunne være der. Det å stå å kjøre, det gleder jeg meg til.
Ingen nedtur
Waskaas er i gang med å bygge opp en Ford Escort MK2, men den er ikke i drift med det første. Derfor blir han ikke å se i aksjon i helgens Aurskog-Høland rally.
Som tidligere norgesmester er ambisjonene høye også i denne klassen, selv om konkurransen her altså er knallhard.
– Jeg håper vi kan være med å kjempe om medaljer der også da på sikt, vi må jo det. Har man en litt billgere bil man kan kjøre mye med så blir man bedre til å kjøre. Det hadde vært gøy å være med oppi der, sier Waskaas.
Og la det være helt klart: Selv om det er gjevt å kjøre R5 i norsk rallys toppklasse oppleves ikke denne endringen som en nedtur. Nå er det nasjonal som gjelder for alle penga.
– Det er ikke en nedtur på noe som helst måte. Vi har snakket litt om det. Det er ikke en nedtur å gå til en klasse hvor det er en sånn kamp, slår han fast.