
Skrekkblandet fryd i sitt første R5-løp på grus
Når Petter Sæves Waskaas starter SS1 under Rally-SM til helgen, så er det uten en eneste meter med test på grus i sin Ford Fiesta R5. – Jeg er livredd, ler grenlendingen.
RALLY: Ett sprintløp er kjørt på grus så langt i år i Norge, men på andre siden av grensen er det full aktvitet på barmark. Og det gjør at også flere nordmenn har søkt seg til Sverige de siste ukene for å rense grusdekkene og teste nytt oppsett og nytt veigrep for sesongen.
Denne helgen kjøres Silverratten i Älmhult, som inngår i det svenske mesterskapet. Men noen nordmenn har tatt turen over grensa og en av dem er Petter Sæves Waskaas.
Unggutten fra Siljan utenfor Skien kjører i år for første gang i toppklassen, i en tilårskommen Ford Fiesta R5, hvis mål er kun å være «best of the rest» på hjemmebane. Så langt i NM-rundene i vinter har det endt med avkjøring og brutt løp på Sigdalsrally, men en tredjeplass i NM-klassen under Rally Finnskog - som er hittil de eneste NM-rundene som er kjørt.
Forventer progresjon
Utover det har han også totalseieren fra Smådølsprinten i sitt første R5-forsøk på CVen for i år. Men alt dette har foregått på snø.
– Jeg er livredd… Så har jeg konkludert med at jeg har kjørt på grus før, og denne bilen her er jo ikke verre enn å kjøre Subaruen. Så det er begrenset hvor galt det kan gå. Også er det noe med at vi har en en SM-runde som test inn mot en NM-runde, sies Waskaas til Parc Fermé.

Utover å kjøre inn bremsene på bilen på asfaltsløyfa på Grenland Motorsportsenter, så har altså all kjøring og testing på bart underlag uteblitt. Tid og penger er gjerne de sentrale faktorene til det, men nå skal han børste rattrusten fra vinteren med en heidundranes SM-runde.
– Vi får bare starte i et tempo, også øke. Jeg har et håp om at vi er nærmere på kilometersekundet på etappevinnerne på slutten av dagen enn på starten. Så lenge vi har den progresjonen, så er jeg fornøyd. Men så kjenner jeg meg sjøl at jeg blir lobotomert når jeg står på starten og slipper håndbrekket, sier Waskaas, som mange ganger banker i bordet at han ikke har kjørt av på sommeren enda.
Dropper Royal Rally
Og det er denne risikofaktoren som er med i beregningen. Det er over en måned til neste NM-runde, årets første på grus da Aurskog-Høland Rally kjøres, og i mellomtiden kjøres også Royal Rally of Scandinavia som en særskilt SM-runde ved siden av EM-feltet.
Her kunne det vært aktuelt for Waskaas også å stille opp. Men det er flere ting som talte i mot dette, der han flirer av at han nå også har bedre tid til å rette opp bil dersom innkjøringen mot neste NM-runde går galt.
– Det var oppe til vurdering å kjøre Royal. Så konkluderte vi med at det er et kult løp å se på også. Og det er kortere tid å reparere bil på. Vi har med oss slalåmbriller i bilen for en grunn, ler 22-åringen.

Unngår EM-sammenlikning
Samtidig føler han ikke noe behov for å bli sammenliknet med EM-eliten, selv om han i teorien har en bil i samme klasse som toppklassen i europamesterskapet.
– Alle som følger med på rally, følger jo også med på tider når etappene er klink like. Så hva i all verden skal vi med denne sammenlikningen, når vi vet vi ikke har en bra nok bil. Så kall det at folk kan se på det som listefyll for en bil som ikke er bra nok, sier Waskaas.
Han og kartleser Henrik Ø. Johannessen er ikke de neste norske på plass, som sagt. Også Herman Lie-Nilsen og Thea Turvoll Lien tar turen over for å sjekke nivået hos söta bror. I tillegg har vi to norske kartlesere for svenske førere.
Sunniva Rudi er med Dennis Rådström en av forhåndsfavorittene til å totalvinne runden, mens Morten Erik Abrahamsen setter seg ved siden av unggutten Adam Grahn som kjører en Ford Fiesta Rally3.