– Det var jævlig i perioder, men det har vist seg at det har lønt seg
Mye tyder på at Karl Peder Nordstrand har en helt unik spesialkompetanse bak rallyrattet. Det takker han en beinhard barndom for.
RALLY: I 2026 sikter han fullt mot junior-EM i rally. Karl Peder Nordstrands tjuvstart på EM-karrieren i år har vært særdeles positiv med to andreplasser på to forsøk, samtidig som han hadde sin norske formtopp med tre NM-seire av tre mulige - og følgelig en NM-bronse på første forsøk.
Fortsatt er ikke budsjettet helt i mål, derfor garanterer han ikke for fullt EM-program i 2026. Mellom to og fire millioner kroner må på plass for at sesongen skal bli komfortabel.
Men intensjonen er der. Såpass stor at han nylig signerte en langtidsavtale med Sunniva Rudi som sin faste kartleser, etter at stolleken har gått sin seiersgang på høyresiden i rallybilen hans de siste sesongene.
– Her har vi gjort et varp, sier hamarsingen på klassisk verbalt KP-vis, om at Rudi blir hans permanente kartleser framover.
Spennende Sunniva-samarbeid
De har utviklet et solid samarbeid gjennom NM-finalen på Hedemarken, samt EM-runden i Kroatia, og ser ut til å utfylle hverandre godt. Og 18-åringen innrømmer at han trenger en kartleser som både er godt dedikert til hans store ambisjoner som fører, samtidig som det er en person som holder orden i sysaken og avlaster ham for mest mulig tankekraft under løp.
– Jeg er imponert over forberedelsene hun har lagt opp. Lært opp av Torstein (Eriksen), det ser jeg. Jeg skal ha kontroll på kunne kjøre bil, også glemmer jeg ikke noe annet fordi hun husker på alt. Det er viktig for meg å ha noen som har orden i sysakene. Og jeg trenger ikke å spørre om ting blir gjort, for hun bare gjør det, sier Nordstrand.
Selv ser Rudi fram til samarbeidet, der hun de siste sesongene har kombinert NM-satsing med storebror Heine i nasjonal klasse, men attpåtil sikret SM-gull sammen med Dennis Rådström denne sesongen. Rådström som forøvrig trapper ned karrieren sin nå inntil videre.
– Han er en sjåfør som legger ned mye jobb i forberedelser og det merkes. Han kjører hardt når det er rom for det, og holder igjen på de rette stedene. Det kommer jo av tidligere erfaringer. Som person er han hardtarbeidende og en morsom type. Vi har det gøy sammen på løp, og det er viktig når vi skal bruke såpass mye tid sammen fremover, sier Sunniva.
Samme Verstappen-regime
Denne høsten har han markert seg fra en svært positiv side etter en lengre periode med mye trøbbel, stang ut og avkjøringer. Spesielt vinteren 2025 ble svært kostbar, først med påkjørselen på Sigdal, etterfulgt av rundkastet i Numedalsrally.
Høstsesongen har dog vært av et annet kaliber. Og enkelte faser og etappetider har vært særdeles ekstraordinære. Fellesnevneren er når det er har vært vått og krevende. Åpenbart føreforhold hvor Nordstrand har sendt et skremmeskudd i retning konkurrentene.
Monstertiden på den nest siste etappen i Rally Larvik, etterfulgt av finaledagen i Kroatia, er indikasjoner på at han gjerne danser regndansen før asfaltløpene.
– Mange har jo hørt om historien om Max Verstappen da han var ung. Da alle andre syns det var vått, kaldt og kjipt å kjøre og heller satt i kafeteria og varma seg. Da var ute og kjørte kontinuerlig. Vi har hatt samme regime, sier Nordstrand, som ellers vil presisere at han på noen som helst måte ikke har til hensikt å sammenlikne sine egne forutsetninger med Verstappens.
Oppsøkte mest mulig drittvær
Men det er på det rene at det er noen likhetstrekk. Nordstrand minnes en barndom i crosskart hvor de oppsøkte så mye treningstid som mulig spesielt i dårlig vær. Hans klare teori er at det åpenbart har betalt seg nå.
– Jo dårligere været var, jo mer skulle man ut å kjøre. Det er gylne muligheter til å utvikle seg, og kjenne på og føle når det slipper. Det lærer deg å håndtere forskjellige scenarioer. Det er noe av det viktigste som er.
– Jeg koste meg på en måte med det. Jeg likte å kjøre i regn, selv om det ikke alltid var like kult med neglespretten midt i oktober. Det var jævlig i perioder. Men det har vist seg at det har lønt seg. Så er jo crosskart annerledes enn rally, men prinsippet er det samme. Du kan se en vannpytt og forutse at det kan plane så og så mye. Så da ligger det mer i ryggraden når du kjenner at det slipper med en gang, er Nordstrands spådom over sin egen trygghet og selvtillit på vått føre.
Med seks av åtte EM-runder på asfalt neste år er han derfor ikke fremmed for at værgudene skal lytte mer til ham enn konkurrentene. Han mener selv at det å kjøre når det er vått ikke har utgjort noen større risiko for ham denne høsten.
– Jeg føler faktisk, og nå skal jeg være ærlig, at jeg kan kjøre mindre risiko på regn enn jeg trenger å gjøre på tørt. De andre er så raske på tørt, så den bufferen på regn kan jeg ha og fortsatt være raskere. Så jeg føler meg nesten tryggere.
Ferdig med læreåret
Han innrømmer at han ofte savner å kjøre firehjulstrekker. Det begynner å bli en stund siden han herjet i Latvia med R5- og Rally2-biler, og har nå tatt et steg ned på bilklassene for å kunne holde liv i karrieren.
Med det også siktet mot utlandet der EM-klassen for juniorer kjøres med Rally4-biler. Nå har han imponert på to forsøk i EM. Da er tusenkronersspørsmålet om hvilke forventninger og krav han stiller til seg selv i 2026, i de EM-rundene han får kjørt og forhåpentligvis full sesong.
– Skal man ha noe mål og ambisjoner, så kan man ikke drøye noe mer enn neste år. Så jeg bør videre til 2027, sier Nordstrand.
– Du gir deg selv ett år på å lykkes i Junior-EM?
– Om vi får til kjøre full sesong, så er målet helt klart å vi vinne. Man må være smartest og vinne på første på forsøk. Jeg har hatt læreåret mitt i Junior-EM nå i år.