
Sverigetur, ny sjef og silly season:
Dette sa Formel 1-førerne før Belgia Grand Prix
Formel 1 er tilbake med en tilhørende mediedag. Oliver Bearmans Sverige-tur og silly season er blant høydepunktene i vår oppsummering.
FORMEL 1: Formel 1 er tilbake etter en liten pause, og denne helgen er det legendariske Spa-Francorchamps som venter førerne.
Før løpshelgen, som denne gangen inkluderer et sprintløp, ruller i gang var det torsdag som vanlig tid for å svare på en rekke gode og dårlige spørsmål fra mediene. Her er noen av høydepunktene i forkant av Belgia Grand Prix.
Bearmans svensketur
Det er ikke bare nordmenn som farter til Sverige i ferien. Det gjorde også Haas-fører Oliver Bearman.

– Jeg var på ferie i Sverige, og det var en gokartbane veldig nærme der jeg bodde den uken. Det var en tilfeldighet, sa Bearman til Motorsport.com.
Etter press fra kjærestens familie endte det med en kamp over flere dager for å ta banerekorden.
– Familien til kjæresten min sa: 'Hør her, du må slå runderekorden'. Og jeg tenkte: ja, kom igjen, det blir lett. Så den første dagen lå jeg tre eller fire tideler bak. Banen var veldig kul. Det var en kort runde, bare 29 sekunder, så du måtte være superpresis, og jeg prøvde alle triks i boken for å gjøre det, fordi fyren var rask.
– Det var en seriøs, seriøs reise. På den siste dagen satte vi på nye dekk og gjorde det ordentlig, og senket trykket etter hver runde. Jeg holdt på i nesten to timer. Man måtte virkelig sette sammen den perfekte runden og flytte noen av veggene litt, og til slutt klarte jeg å slå rundetiden med omtrent en halv tidel. Jeg var omtrent 15 runder der jeg var 0,03 eller 0,04 unna. Og når du er så nærme, kan du ikke gi opp før du vinner!
Bearman skylder videre på varmen på humoristisk vis for at det ble en så intens kamp for å ta rekorden fra en lokal gokart-fører.
– Den fyren gjorde runden i april eller mai når det er sånn minus 20 der. Det er sånn han gjorde det tror jeg. Det er unnskyldningen min!
Russels fremtid
I forkant av løpshelgen uttalte Toto Wolff at det er teamets prioritet å forlenge med George Russell og Andrea Kimi Antonelli. Likevel fortsetter spørsmålene helt frem til en signatur er på plass.
George Russell bruker tilsynelatende lite energi på saken, og legger ballen over på Mercedes banehalvdel.
– Alt vil ordne seg etter hvert. Jeg styres av Mercedes, og min skjebne ligger i deres hender. Samtalen har pågått, men ikke direkte med meg – det er mye mer hype rundt det eksternt enn det er internt. Jeg tenker på det på torsdager fordi dere stiller meg spørsmål, sa Russell.
Briten mener selv han har hatt godt av en liten periode utenfor Formel 1-paddocken de siste par ukene.
– Disse to ukene fri har vært flotte for å tilbakestille seg psykologisk og mentalt. Jeg føler meg sannsynligvis lykkeligere nå enn jeg var i månedene som har gått, og i fred med alt som skjer, og jeg tenker bare på løp for løp, og jeg har ingen hast med å sikre min fremtid, fortsatte Mercedes-føreren.
Red Bulls nye hverdag
En stor endring er at Red Bull stiller opp med Laurent Mekies som teamsjef etter at Christian Horner fikk sparken. Mekies

Teamets store stjerne Max Verstappen, som ifølge rapportene fortsetter i Red Bull i 2026, ønsker å se fremover etter Horners exit.
– Når man sitter her og ser tilbake på de 20 årene med Red Bull, tror jeg vi har hatt mange flotte, flotte år, flotte resultater. Ved siden av det er det selvfølgelig også år der det ikke har gått så bra, og jeg tror de siste 1,5 årene ikke har gått slik vi skulle ønske. Ledelsen bestemte seg for at de ville se skiftet i en annen retning, sannsynligvis, og da må alle andre uansett være enige i det.
– Jeg er like spent, du vet, for teamet som nå går videre, fordi det er det vi må gjøre. Når jeg ser tilbake, gir det ikke mening. Det kommer ikke til å gjøre deg raskere, men samtidig setter du pris på de 20 årene, fortsatte han.
Samtidig fremhever Verstappen at endringen ifølge han ikke vil påvirke veien videre.
– Jeg tror ikke det vil ha noen betydning for min beslutning i det hele tatt i fremtiden, og det eneste som betyr noe er at vi jobber med bilen og gjør den så rask som mulig, og som sagt, de siste 1,5 årene har ikke vært det vi ønsker å være. Nå prøver vi å bli litt mer konkurransedyktige i år, men absolutt også med de nye reglene.
Yuki Tsunoda har på sin side jobbet med Mekies fra før i Racing Bulls, og tror det blir en fordel.
– Jeg har kjent ham siden Racing Biulls, og vi har kommet veldig, veldig godt overens. Vi hadde en god start på året, når det gjelder prestasjoner, og vi hadde mye tillit mellom oss, så jeg gleder meg til å jobbe med ham, sa Tsunoda.
– Han har egentlig ikke forandret seg noe ennå, dynamikken er sannsynligvis lik. Sannsynligvis vil han se de neste løpene, og vi får se hva han kan gjøre, men i det minste vet vi at vi har et godt forhold, jeg kan prate, og jeg trenger ikke å tilpasse meg forholdet eller skape et forhold, noe som er bra, fortsatte han.
Ferraris 2026-planer
Sendetider - Belgia Grand Prix | ||
Fredag 25. juli | ||
Formel 3 | Trening | 08:55 |
Formel 2 | Trening | 10:05 |
Formel 1 | Trening 1 | 12:30 |
Formel 3 | Kvalifisering | 14:00 |
Formel 2 | Kvalifisering | 14:55 |
Formel 1 | Sprintkvalifisering | 16:30 |
Lørdag 26. juli | ||
Formel 3 | Sprintløp | 09:15 |
Formel 1 | Sprintløp | 12:00 |
Formel 2 | Sprintløp | 13:45 |
Formel 1 | Kvalifisering | 16:00 |
Søndag 27. juli | ||
Formel 3 | Hovedløp | 08:30 |
Formel 2 | Hovedløp | 10:00 |
Formel 1 | Løp | 15:00 |
Hos Ferrari-førerne ble 2026 et hett tema, og Hamilton fortalte litt om hvordan han jobber med teamet for å sørge for at 2026-sesongen blir en suksess.
– Etter de første løpene lagde jeg et komplett dokument for teamet. Så i denne pausen sendte jeg inn to dokumenter til. Så kommer jeg inn og vil ta opp disse. Noe av det er strukturelle justeringer vi må gjøre som et team for å bli bedre, og alle områdene vi ønsker å forbedre. Så handlet det andre egentlig om de nåværende problemene jeg har. Noen ting man vil ta med seg til neste års bil, og noen ting man må jobbe med å endre til neste år. Vi prøvde 2026-bilen for første gang og begynte å jobbe med den, og 30 ingeniører kommer til rommet, og man sitter og diskuterer med hver og en av dem. Så det er et stort, stort løft, sa Hamilton.
Teamkamerat Charles Leclerc forteller at de to jobber i samme retning.
– Han forbereder poengene sine, jeg forbereder poengene mine, og så har vi store møter der vi begge er inne i møtene, og så snakker vi om de punktene vi ønsker å forbedre. Selvfølgelig er vi enige om alt sammen med teamet, og alle presser i samme retning, så det ikke er noe stress i det hele tatt, sa Leclerc.
Denne helgen kommer Ferrari med oppgradert hjuloppheng bak på bilen. Dette ble testet under en filmdag på Mugello, og det er knyttet spenning til hvordan dette vil slå ut for Ferrari.
– Vi så ingen forskjell i oppførselen, og jeg kommer ikke til å kommentere den spesifikke oppførselen til denne opphenget. Dette er åpenbart ting som gjenstår for oss, og det vil være ganske dumt av oss å kommentere globalt rundt hva som gjør hva. Men vi finner det ut i morgen på banen, sa Leclerc.