Eirik Hesla Berget. (Foto: Privat)

Eirik sikter enda høyere i rallycross – med et sykdomsbilde som gjør satsingen helt ekstraordinær

Med diagnosen til Eirik Helsa Berget skulle man tro motorsport var det siste han burde drevet med. I stedet er det å sitte bak rattet hans desidert beste medisin.

Publisert Sist oppdatert

RALLYCROSS: Det kommer stadige nye tilskudd inn i rallycrossporten utenfor Norges grenser. I 2021 er Eirik Hesla Berget fra Gol en av dem. I fjor fikk han en gyllen mulighet til å teste Morten Asklund sin Supercar Lites på Lånkebanen, da trønderen var på utkikk etter en ung og lovende fører han kunne stille bil og team til disposjon for. Og med få runder på «nasjonalarenaen» i Trønderlag var hallingdølen bitt av basillen.

RALLYCROSS: Det kommer stadige nye tilskudd inn i rallycrossporten utenfor Norges grenser. I 2021 er Eirik Hesla Berget fra Gol en av dem. I fjor fikk han en gyllen mulighet til å teste Morten Asklund sin Supercar Lites på Lånkebanen, da trønderen var på utkikk etter en ung og lovende fører han kunne stille bil og team til disposjon for. Og med få runder på «nasjonalarenaen» i Trønderlag var hallingdølen bitt av basillen.

Planen var å debutere under RallyX Nordic i fjor, men med strenge karanteneregler og ellers stengte grenser som fulgte med koronapandemien tvang 19-åringen til å utsette ilddåpen i det om i alle år har vært rallycrossens nest øverste klasse.

«Hypereplexi»

Men nye sjanser får han i år, hvor han sikter seg inn i den samme nordiske grenen. Men - han må smøre seg med enda mer tålmodighet før han kan debutere i den nordiske serien, da pandemien enda ikke har åpnet for grenser og gjort slutt på karantenetid. Derfor står de øver første halvdel av sesongen.

– Teamet består av dyktige folk som alle er med på frivillig basis, og det lar seg ikke gjøre med 7-10 dager karantene på totalt seks personer, verken praktisk eller økonomisk. Tiden frem mot løp skal brukes godt, og fokuset blir i stedet rettet 100 prosent mot testing og ytterligere forberedelser, sier Eirik Hesla Berget til Parc Fermé.

Dette er bilen som Eirik har benyttet i Rallycross Junior Cup, en Ford Fiesta. (Foto: Anne-Beth Mål Arntzen)

Men la oss bli litt mer kjent med Eirik. For bare det at han kan stille i rallycrossen i det hele tatt kan for mannen i gata høres smått utrolig ut når vi får litt mer kunnskap om hva slags diagnose han bærer med seg.

Han bærer nemlig diagnosen «hyperekplexi». Det er en medfødt genfeil, som gjør at han har ekstremt sensitive reflekser, fortrinnsvis på høye lyder sammen med brå, spontane bevegelser og lysforandringer. Tilstanden er svært, svært sjelden. Faktisk er han den eneste i Norge som står registrert med denne diagnosen, og på verdensbasis er det én til én million mennesker som har hypereplexi.

Det mest markante kjennetegnet er at han kan oppleve en 400 ganger sterkere refleks på skvetting av for eksempel en gaffel som går i gulvet eller noen som klapper han uanmeldt på skuldra. Det har på sitt verste medført at hele kroppen han stivne før han går rett i bakken.

– Enkelt forklart har det jo vært en påkjenning å være lettsktremt, og det har gått med litt neser og sånt opp igjennom. Det er ikke et direkte anfall, men jeg skvetter som vanlige folk - bare 400 ganger sterkere. Det skjer først og fremst når det er noe uforberedt. Er jeg forberedt, så hjelper det mye, sier Berget åpenhjertig om diagnosen sin.

Lærer seg forholdsregler

Som 19-åring har han lært seg å temme sykdommen med årene. Det var verre før, mens han i dag klarer å gå fra å stivne til i det minste «bare» å være anstrengt i kroppen. Han er hele tiden forberedt på at det kan skje situasjoner som trigger genfeilen han bærer på.

– Jeg blir nok fortere sliten etter en arbeidsdag, men i det store og det hele så er dette noe man blir vant til. Du lærer deg også å ta forholdsregler. Da jeg var liten, så la jeg for eksempel en slagplan på hvordan jeg kunne støtte meg på noe når jeg skulle over et gulv, forteller han videre.

Han foretrekker selv å bruke ordet «genfeil» framfor «sykdom» om denne tilstanden. Det er medfødt og ikke noe som kan kureres. Han har dog fått behandling med ulike medisiner, men lever stort sett på erfaringer med diagnosen og hvordan han tar sine forholdregler og holder de verste reaksjonene i sjakk.

Det var i Rallycross Junior Cup at Eirik Hesla Berget fikk kjenne på at han har noe bak rattet å gjøre. Her fra hans hittil karrierebeste med femteplassen på Dokka i 2019. (Foto: Privat)

Kjøringen holder anfallene i sjakk

Men når dette da først og fremst handler om rallycrossføreren Eirik - hvordan kan man drive med bilsport med en slik diagnose? Da han altså setter seg inn i situasjoner hvor det nettopp er høye lyder, høye smell og brå bevegelser som er kjernen til aktiviteten han oppsøker.

Det er det som gjør satsingen tilsynelatende ekstraordinær og oppsiktsvekkende. Han begynte med bilcross da han var gammel nok, men ville sikte seg inn mot rallycross så fort som mulig da han så seg lei på blant annet budrisikoen og at han følte han kunne få mer igjen for kjøringen ved å gå over til rallycross. Så det ble først en overgang til Rallycross Junior Cup.

Og Eirik har det altså som plommen i egget når han setter seg inn i cockpiten i rallycrossenbilen. Alle tegn til genfeilen forsvinner mer eller mindre når han går inn «i sonen».

– Det er noe med når jeg tar på med hjelmen og spenner fast beltene, så er jeg på hjemmebane. Jeg slapper mer av når jeg sitter der med kjøreutstyret på. Da vi begynte med bilcross, så sjekket vi jo med fastlegen om det var mulig å ta lisens. Vi kom fram til da at det var mulig, men han sa vel rett ut at han ikke hadde troen på at det kom til å gå - uten at han kunne nekte meg. Men jeg er stad, så det ble min drivkraft til å få kjørt, sier 19-åringen.

Derfor fungerer motorsporten som medisin

Det som virker som kanskje den største triggeren for diagnosen virker derfor heller å ha en motvirkende effekt. Når Eirik er i sitt ess, så er kroppen i en hel annen tilstand som åpenbart holder «anfallene» mer i sjakk enn han ville gjort i en dagligdags situasjon.

Den profilerte legen Wasim Zahid, som selv har en stor interesse for bilsport, kan bekrefte at det ikke bare er medikamenter som kan fungere som medisiner, og at det ikke er tilfeldig at kroppen til Eirik fungerer slik den gjør når han kjører rallycross.

Lege Wasim Zahid, kjent fra blant annet TV-serien «Hva feiler deg deg?» på NRK, samt gjennom sin egen populære YouTube-kanal. (Foto: Privat)

– Alt som gir velbehag, tilfredstillelse, og den type ting - det frigjør en del hormoner, fortrinnsvis dopamin som man gjerne kaller lykkehormonet. Det kan jo tenkes at hvis man har ekstremt stor glede av det man holder på med, så produserer man mye dopamin, ettersom det gir deg en lykkefølelse. Det i seg selv kan overdøve eventuelle plager og smerter, sier Zahid til Parc Fermé.

– Så det at rallycrossen er en slags medisin for Eirik er ikke bare en kreativt formulert overdrivelse?

– Nei, det kan tenkes at det fungerer smertestillende, men dette med smerter og opplevelser og hvordan nervebanene fungerer og tolkes av hjernen er veldig komplisert. Det er sikkert veldig mange ting som kan påvirke smerteopplevelsen. Det fungerer på reseptorer som ligger i hjernen, og det kan tenkes at ved glede så produseres det hormoner som gir en lindrende effekt, sier Zahid.

Slik løste de førerkortutfordringene

For Eirik var også hans vei gjennom bilcrossen og rallycrossen avgjørende for at han i det hele tatt kom i posisjon til å ta førerkort. For det var alt annet enn plankekjøring å få løst dette.

– Ved mitt tilfelle så er utgangspunktet man får nei på å ta førerkort. Så da handler alt om dokumentasjon og motbevisning. Det mest uheldige for min situasjon var at jeg først var diagnostisert med vanlig epilepsi. Og der er førerkortkravene strenge, sier han.

Eirik fleiper med at det var en 17 år og 11 måneder lang prosess for å få tatt førerkort. Men sammen med foreldrene begynte de allerede i hans 14-15-årsalder å sondere terrenget. De rakk aldri å komme i posisjon til førerkort for traktor, moped og lettsykkel.

Dette er noen av Eiriks desidert viktigste støttespillere når rallycrossdrømmen oppfylles. Fra venstre Morten Asklund, Arild Solberg, pappa Per Jørgen Berget og Knut-Torger Stensrud til høyre for Eirik. (Foto: Privat)

Og han fikk erfare hvordan enkeltindivider i sentrale posisjoner faktisk kan avgjøre hvorvidt han kan få førerkort.

– Det som var avgjørende var en godkjenning fra fylkeslegen. Det tok mye tid, vi fikk aldri noen gode svar og ble bare en kasteball i systemet. Sånn er det når det er noe så spesielt som dette. Men jeg har vært sinnssykt heldig. Mamma og pappa så hvor mye bil og motorsport betydde for meg, og den nye fastlegen jeg fikk ble veldig inspirert og gira på å få dette til. Den kombinasjonen der var utslagsgivende. Det var kilometervis med papirarbeid, og det ble førerkort.

Beskjeden fikk han to uker før han fylte 18 år. Han hentet bekreftelsen på legekontoret kvart over ni, og halv ti tok han teoriprøven. Øvelseskjøring fikk han tidlig dispensasjon til som 16-åring, men de avventet kjøreopplæringen til han fikk bekreftet at han kunne få lov til å ta førerkort.

– Jeg fikk et samarbeid med Sande trafikkskole, der sjefen er ganske motorsportinteressert og synes dette var fryktelig gøy. Det endte med at jeg kom bra ut av det, og to uker etter bursdagen fikk jeg førerkortet.

Hatt noen runder med mobbing

Det er heller ikke til å stikke under en stol ved at med hans tilstand så har også mobbing ikke vært en ukjent omstendighet da han var yngre. Det legger ikke Eirik skjul på.

– Jeg skal jo innrømme at det har vært både og. Jeg sier ikke så høyt at jeg har blitt mobba, men jeg tror nok nesten alle - uansett hva slags diagnose man har - opplever mobbing i en eller annen form. Så jeg skal innrømme at jeg har hatt noen runder. Men da vil jeg også si at da jeg bestemte meg for å kjøre, så var målet også bevise at det bare er deg sjøl som setter grensene. Og etter at jeg begynte med rallycrossen ville jeg også være mer åpen om dette. Og det har jeg vokst vanvittig på. Intervjuer og det å snakke foran kamera og sånn, det har jeg ingen problemer med lengre. Men det var noe jeg virkelig hatet før, understreker 19-åringen.

Her har Eirik Hesla Berget akkurat sikret seg førerkort etter mange års kamp mot systemet. (Foto: Privat)

Sesongstarten blir altså nok en gang satt på vent. Men med tanke på alle motbakkene som Eirik og hans familie har kjent på gjennom hans oppvekst, så tåler man noen ekstra måneder med venting. I stedet skal det testes og forberedes.

Teamet han er i hos Morten Asklund og MARX er blitt hans andre hjem, og alle som er tilknyttet er mennesker som etterhvert har betydd veldig mye for Berget. Derfor går det fint å vente litt til før han skal få måle krefter med de beste Supercar Lites-førerne i Norden.

– Det er ikke til å legge skjul på koronasituasjonen har bydd på sine utfordringer, men til syvende og sist er jeg veldig stolt over hva vi har fått til, og ikke minst ydmyk over den fantastiske gjengen jeg er så heldig å få ha med meg i teamet mitt, sier Eirik.

Derfor fikk han sjansen i en Lites-bil

I intervjuet med God Morgen Norge i fjor høst forklarte teamsjef Asklund hvorfor han nettopp ønsket seg Eirik til å kjøre bilen hans videre da han etterlyste en ny fører til teamet sitt.

– Den historien til Eirik traff meg veldig personlig. Og han oppfylte alle kritereien som vi hadde satt. Derfor ble det Eirik, sa Asklund til TV 2.

Eirik Hesla Berget under testkjøringen på Lånkebanen i Hell, som er mest kjent for sine VM-runder. (Foto: Privat)

Selv husker han nesten hvert eneste sekund av den første testen han gjorde på Lånkebanen i fjor da han fikk sitt første bekjentskap både med bilen og med MARX-teamet.

– Jeg var så skjelven bare da jeg gikk banen. Jeg hadde aldri vært på Lånke før. Bare da jeg så banen for første gang så var det antydning til å bli blank i øya. Under tilpasningen av setet og en teknisk gjennomgang, så var jeg bare helt stum. Jeg visse ikke hva jeg skulle si. Og det å sitte i bilen, og få kjøre den… Jeg er veldig forsiktig av meg, så jeg brukte første passet på å føle seg fram. Så kom flyten med en gang, og på andre passet så ble det bra tempo. Jeg var ikke mange tidelene bak rundetidene til Morten til slutt. Og vi endte opp med 25 runder selv om avtalen først egentlig bare var 12 runder, sier Eirik.

Ettersom det blir en amputert RallyX Nordic-sesong, så setter han seg ikke noe mesterskapsmål. Men han er klar på egne ambisjoner og ferdigheter når han står på startstreken for første gang.

– Vårt håp er at vi i løpet av sesongen kan komme opp på nivå med de erfarne sjåførene i klassen, og vi har et stort mål om å nå en semifinale, eller i beste fall en finale. Vi i teamet har «vunnet» bare ved å stille til start, og vi gleder oss veldig til løp igjen, konstaterer 19-åringen.

Powered by Labrador CMS