Emil Heyerdahl under de første treningspassende på den franske Paul Ricard-banen utenfor Marseille før sesongstarten i GT4 European Series starter denne helgen.

Emils nye hovedsponsor vekker oppsikt

OnlyFans er kjent for helt andre ting enn motorsport. Men nå betaler de en god andel av GT4-porgrammet til Emil Heyerdahl.

Publisert Sist oppdatert

RACING: 21-åringen fra Bjørkelangen legger ikke skjul på at han med stolthet skiller seg ut fra den typiske bilsportutøveren, og i et større intervju tidligere i vinter åpnet han opp om hvordan han velger å gå i en mer influencer-retning for å skape oppmerksomhet rundt seg og sitt som kan være med på å realisere en bilsportkarriere.

RACING: 21-åringen fra Bjørkelangen legger ikke skjul på at han med stolthet skiller seg ut fra den typiske bilsportutøveren, og i et større intervju tidligere i vinter åpnet han opp om hvordan han velger å gå i en mer influencer-retning for å skape oppmerksomhet rundt seg og sitt som kan være med på å realisere en bilsportkarriere.

I forkant av sesongstarten av på Paul Ricard denne helgen slapp han ytterligere nyheter rundt programmet han skal ha sammen med Porsche-teamet Wimmer Werk Motorsport i den europeiske GT4-serien.

– Ikke mye nakenhet

For på førerdøra er det klistret på en logo av ingen ringer enn OnlyFans. 

Og ja - du leste riktig. Den digitale plattformen som er blitt mest kjent for at folk kan betale summer for lettkledd og nakent innhold, og ikke akkurat er plattformen som forbindes med motorsportinnhold med det første.

– Det blir ikke mye nakenhet fra meg, bedyrer Heyerdahl i et intervju med Broom som også har omtalt nyheten.

 I kommentarfeltet er det naturlig nok mange reaksjoner, men først og fremst med humor og begeistring. Flere lurer eksempelvis på om det er en forsinket aprilsnarr, ettersom nyheten kom noen dager etter den klassiske luredagen 1. april.

Vil vise annet enn hud

Overfor Parc Fermé forklarer Emil hvordan han fikk i stand en slik sponsoravtale, uten at han vil gå inn med eksakt pengesum.

– Vi etablerte kontakt med OnlyFans i løpet av 2023-sesongen, da vår strategi og profil virket tiltalende for dem, spesielt innenfor motorsport. Selv om OnlyFans er mest kjent for annet innhold enn motorsport, så er dette nettopp grunnen til at de investerer så sterkt i idretten. For å vise at plattformen er for alle med en dedikert følgerskare, og for å gi fansen en mulighet til å komme tettere på utøverne enn det som er mulig på andre sosiale medier, forklarer Heyerdahl overfor Parc Fermé.

Stor sponsor

Med andre ord - han skal ha sin egen aktive OnlyFans-profil med innhold som ikke ligger på andre sosiale kontoer. Men - det holder seg altså til motorsport og ikke andre eksplisitte saker, nettopp fordi både Emil og OnlyFans har et mål om å markedsføre tjenesten for mer enn bare hudrikt innhold.

Men at de er en sentral bidragsyter i budsjettet hans er det liten tvil om. Utover dette fortsetter også Team Verksted som en lojal sentral sponsoraktør, som får en vel så synlig plass på samme side på bilen. 

– OnlyFans har kommet inn som en av våre hovedsponsorer, noe som tydelig reflekteres med synliggjøringen på bilen, sier Heyerdahl, og viser til at hele førerdøra er påklistret deres logo.

Parc Fermé har foreløpig ikke lykkes i å få en kommentar fra OnlyFans vedrørende sponsoravtalen med den norske racingføreren.

Powered by Labrador CMS