«The Newey», som vi bare kaller denne bilen. Hvordan tror du Formel 1-bilene ser ut om 10, 20, 30, 40 og 50 år? Vel - vi har gjort et forsøk på finne svaret.

Er dette fremtidens Formel 1-biler?

Nå tar vi en titt i spåkula for å se om det er noen realisme i disse illustrasjonene av Formel 1 helt fram til 50 år fram i tid.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 1: Kunstig intelligens (A) sniker seg sakte inn i livene våre på flere måter enn vi er klar over. Selv om det kan virke som en skremmende tanke, har det sine bruksområder.

FORMEL 1: Kunstig intelligens (A) sniker seg sakte inn i livene våre på flere måter enn vi er klar over. Selv om det kan virke som en skremmende tanke, har det sine bruksområder.

En av dem er å skape realistiske bilder, så det er det jeg har bedt det om å gjøre. Jeg har bedt AI om å forestille seg design av Formel 1-biler for de neste 50 årene. Jeg er ikke sikker på om du vil like hva den forutsier.

AI i Formel 1

Formel 1 er en idrett alltid i forkant av teknologisk innovasjon, så det bør ikke komme som noen overraskelse å lære at F1 har brukt AI i noen år allerede. På toppnivået av motorsport der data er konge, blir AI's evne til å behandle utrolige mengder informasjon på brøkdeler av sekunder stadig mer nyttig.

AI hjelper med Computational Fluid Dynamics-modellering (CFD) som kan forutsi hvor mye marktrykk, eller «drag», forskjellige bildesign vil ha.

AI hjelper med løpsimuleringer, der den kan modellere millioner av forskjellige parametere som alle kan påvirke utfallet av et løp. Det lar teamet forstå hvilke variabler som kan føre til bedre resultater.

Det kan også hjelpe med strategi under løpet, der det kan ta all tilgjengelig data og hjelpe teamet med å ta de mest effektive beslutningene.

AI's visjon for fremtiden til Formel 1

Men la oss nå bruke AI selv. Sammen med evnen til å behandle enorme mengder data, kan kunstig intelligens nå også skape utrolig realistiske bilder. Det finnes noen verktøy der ute som gjør dette, men det jeg bruker er en av de beste – Midjourney.

Så, for å se hva AI tenker om Formel 1, har jeg bedt den om å vise meg hvordan F1-biler vil se ut ved slutten av hvert tiår de neste 50 årene.

Ser ut som vi er inn for en skikkelig berg-og-dal-bane.

2030

Dette er bare seks år unna og endringene i bilene, som ser ut til å kjøre på Monaco, er ganske subtile.

Frontvingen smelter nå sammen med skjermer foran hjulene, som har LED-striper langs kanten. Bakvingen har bare ett sentralt feste (og da må den være veldig sterk).

Halo er fortsatt til stede, og resten av designet ser ganske likt ut. Hvis det er det vi ender opp med i 2030, vil jeg være fornøyd.

2040

Nå er vi over 15 år unna, og endringene begynner å bli litt mer tydelige.

Haloen er borte til fordel for det som må være en forsterket skjerm som omslutter toppen av sidepodene, lignende det IndyCar bruker i dag.

Frontvingens endeplater har vokst enormt og brukes som beskyttelse foran hjulene. Nesen er spissere, bakvingen er mer vinklet, og gulvet foran bakhjulene er større.

2050

Nå begynner det å bli litt mer ekstremt, og det ser ut til at dette er et fellesprosjekt fra Acura og Honda, dømt etter merket på fronten.

Hele frontpartiet av bilen ser ut til å være ett stykke, med frontvingen og hjulbuene som smelter sammen med bilens nese og deretter sidepodene.

Interessant nok har haloen og skjermen fra det forrige designet forsvunnet, kanskje hjelmene har blitt så mye tryggere innen 2050?

2060

Det er godt å se at Mercedes fortsatt vil være med i sporten om 35 år, og sånn som det ser ut, vil Silverstone-banen også være det.

Det virker som om FIAs tekniske forskrifter stadig endrer seg om hvorvidt hjulene må dekkes til, ettersom de nå er ganske åpne.

Det virker også som om det er en tydelig mangel på en drivaksel bak, la oss bare håpe de ikke har gått til forhjulsdrift innen den tid.

Men, hvor er sjåføren? La oss bare håpe han er kort og skjult bak rattet, heller enn at F1 blir en annen versjon av Roborace.

2070

Nå er vi klare for en massiv forandring. Et sted mellom 2060 og 2070 ser det ut til at det tekniske regelverket går gjennom en massiv revisjon.

Bilene ser nå ut som en blanding av en Formel 1-bil (som vi kjenner den i dag) og en Le Mans-vinnende LMP1-prototype. Jeg liker det.

Den største endringen er åpenbart den fullstendig innelukkede cockpiten. Kanskje de endelig har bestemt seg for å prioritere førerens sikkerhet. Eller kanskje den eneste måten å holde førerne kjølige på når global oppvarming har blitt verre om 45 år, ved å lukke igjen cockpiten og installere air condition.

2074

2074, 50 år fra nå, dette er hva vi kanskje ender opp med.

Det er definitivt en liten forandring fra 2070-designet, med alle fire hjulene nå fullstendig tildekket, en tynnere nese (med et litt tvilsomt rødt stykke på enden) og mindre limo-spesifikke fargetoner i vinduene.

Det er bra å se at selv om bildesignet er helt annerledes om 50 år, mener AI at de pålitelige armco-barrierene fortsatt vil være sterke.

Powered by Labrador CMS